کشف شبکه انتقال پول از ایران به گروه‌های حماس و جهاد اسلامی ‏

ایران در هر ماه ۳۰ میلیون دلار به سازمان حماس می‌دهد

هیئت سازمان حماس ‏در دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای در تهران. عکس از: آسوشیتد پرس (اندیپندنت عربی)

به گفته منابع اطلاعاتی اسرائیل، ایران قصد دارد سازمان حماس و گروه جهاد اسلامی در فلسطین را به بازوی عملیاتی خود علیه اسرائیل تبدیل کند، برای همین منظور دولت ایران در تلاش برای تأمین مالی  سازمان حماس و گروه جهاد اسلامی در نوار غزه و کرانه باختری است. البته انتقال پول به فلسطین از داخل و خارج ایران صورت می گیرد و شبکه های مختلف مالی در روند انتقال پول سهم می گیرند، در برخی از اوقات این پول از طریق صرّافی های فلسطینی انتقال داده می شود اما در موارد دیگر، انتقال پول به صورت قاچاق از طریق دریای مدیترانه و یا گذرگاه های مرزی فلسطین به حماس و گروه جهاد اسلامی می رسد.

سازمان اطلاعات و امنیت اسرائیل (شاباک) از افشای یک شبکه بزرگ از فلسطینی ها خبر داد که متهم به قاچاق پول به نوار غزه و کرانه باختری است و با استفاده از شیوه های مختلف، به قاچاق پول می پردازد. در همین راستا، شاباک اعلام کرده است که سه تن از صرافان فلسطيني به نام های محمد کامل، فواز محمود ناصر و کمال عبدالرحمن و یک شهروند لبنانی به نام محمد سرور را که با سازمان حماس، حزب الله لبنان و سپاه قدس ایران ارتباط داشتند، بازداشت کرده است.

در اواخر ماه ماه اکتبر گذشته، وزارت خزانه داری ایالات متحده در همکاری با اسرائیل، حساب های بانکی سه شهروند فلسطینی یاد شده را به اتهام انتقال پول از ایران به سازمان حماس مسدود کرد. گفته می شود بازداشت این شبکه مالی، سازمان حماس و گروه جهاد اسلامی را با چالش اقتصادی شدیدی رو به رو کرده است.

انس ابو عرقوب، کارشناس مسائل اسرائیل، گفت مقامات اسرائیلی برخی از جناح های فلسطینی را به عنوان گروه های وابسته به ایران می دانند که برای برآورده شدن اهداف ایران کار می کنند و اسرائیل در تلاش برای تضعیف گروه های یاد شده است.

در پیوند به این موضوع، عبد المجید سویلم، استاد مطالعات منطقه ای دانشگاه قدس، گفت: حمایت ایران از سازمان حماس و گروه جهاد اسلامی در چارچوب پروژه سیاسی ایران در منطقه که شامل عراق، سوریه، لبنان و یمن می باشد، صورت می گیرد. وی افزود: ایران، این کمک های مالی را به گونه ای رایگان پرداخت نمی کند بلکه سازمان حماس و گروه جهاد اسلامی ناگزیر اند در ازای این کمک ها، به سود سیاست های ایران در منطقه فعالیت کنند.

اظهارات یحیی السنوار، رهبر حماس در نوار غزه مبنی بر این که وی روابط بسیار صمیمانه با قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، دارد، می تواند مصداق این مدعا باشد. رهبر حماس افزود: هنگامی که برادران عرب از همکاری با فلسطين خودداری کردند، ایران، ملت فلسطين را به صورت همه جانبه مورد حمایت قرار داد و کمک های مالی و نظامی ارزشمندی به فلسطین کرد.

گسترش  بی سابقه روابط میان حماس و ایران

روابط میان سازمان حماس و دولت ایران در جریان دو سال گذشته به صورت قابل ملاحظه ای گسترش یافته است و صالح العاروري، نايب رئيس دفتر سياسي حماس از سال 2017 تا کنون 5 بار از ایران دیدن کرده است. صالح العاروری، در جریان دیدار از تهران در ماه ژوئیه گذشته، با اشاره با موضع گیری های مشترک با ایران، گفت حماس و ایران در یک مسیر مشترک مبارزه علیه اسرائیل قرار دارند و ایران تنها کشوری است که همواره از جبهه مقاومت علیه اسرائیل پیشتیبانی کرده است.

به گفته منابع اسرائیلی، در پی دیدارهای متعدد مقامات حماس به تهران، کمک های مالی ایران به سازمان حماس افزایش یافته است و در حال حاضر، سازمان حماس در هر ماه، 30 میلیون دلار از ایران کمک دریافت می کند، در حالی که پیش از آن، ایران کم تر از 6 میلیون دلار در هر ماه به حماس پرداخت می کرد.

مقامات اطلاعاتی اسرائیل می گویند حماس و ایران توافق کرده اند که در صورت وقوع درگیری میان ایران و اسرائیل، حماس، جنگ را از جبهه جنوب علیه اسرائیل آغاز کند.

شایان یاد آوری است که در ماه مه گذشته، اسرائیل، حامد خضری، یک فعال فلسطینی وابسته به حماس را که مسئولیت انتقال کمک های ایران به سازمان حماس را به عهده داشت، در مرکز شهر غزه ترور کرد.

البته سازمان حماس از چند سال بدین سو با بحران مالی شدیدی رو به رو شده است که فعالیت های این سازمان را در عرصه های مختلف سیاسی و نظامی کاهش داده است.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia