خلیلزاد: اوضاع در افغانستان برای آمریکا خوب و برای مردم افغانستان بد است

خلیلزاد گفت مردم افغانستان از انزوای بین‌المللی و دسترسی نداشتن به خدمات اولیه رنج می‌برند

خلیلزاد:طالبان باید برای جلب مشارکت افغان‌ها تلاش کنند، تا مشروعیت در داخل این کشور کسب شود-WAKIL KOHSAR / AFP

زلمی خلیل‌زاد، فرستاده پیشین ایالات متحده آمریکا در امور صلح افغانستان، گفت: وضعیت کنونی افغانستان برای آمریکا خوب، اما برای مردم افغانستان بد است.

خلیلزاد، روز چهارشنبه ۲۵ آبان (۱۶ نوامبر)، در مصاحبه با شبکه‌ «کردستان ۲۴» گفت که وضعیت کنونی افغانستان برای واشینگتن خوب است، زیرا از یک جنگ خارج شده، اما برای مردم افغانستان وضعیت دشوار است، چون آنان از مشکلات اقتصادی رنج می‌برند.

او افزود که مردم افغانستان از وضعیت بد اقتصادی، انزوای بین‌المللی و همچنین دسترسی نداشتن به خدمات اولیه رنج می‌برند.

خلیل‌زاد این سخنان را در حاشیه همایش «صلح و امنیت خاورمیانه ۲۰۲۲» در دانشگاه آمریکایی کردستان در استان «دهوک» کردستان بیان کرد.

او تاکید کرد طالبان برای اینکه در داخل این کشور مشروعیت داشته باشند، باید مشارکت افغان‌ها را جلب کنند.

خلیل‌زاد، یک سیاست‌مدار آمریکایی افغان‌تبار است که از سال‌ها پیش در دستگاه دیپلماسی ایالات متحده کار می‌کند.

 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زلمی خلیل‌زاد در ۲۹ فوریه سال ۲۰۲۰ توافقنامه صلح دوحه را از جانب ایالات متحده آمریکا با ملا عبدالغنی برادر، معاون کنونی نخست‌وزیر طالبان امضا کرد. 

طالبان با امضای این توافقنامه، حملاتشان را بر نیروهای افغان شدت بخشیدند و در شرایطی که ناتو و به‌ویژه ایالات متحده آمریکا حمایتشان از نیروهای افغان کاهش یافته بود، سقوط شهرها و استان‌ها به دست طالبان تسریع شد.

طالبان در ۱۵ اوت سال ۲۰۲۱ حکومت افغانستان را که از سوی کشورهای غربی حمایت می‌شد، ساقط کردند و با توسل به زور بر این کشور مسلط شدند. طالبان در اوایل سپتامبر ۲۰۲۱ حکومت سرپرستی اعلام کردند و افرادی که نام‌هایشان در فهرست تحریم‌های سازمان ملل متحد و ایالات متحده است را در اغلب منصب‌های مهم و کلیدی گماردند.

طالبان به  کشتار، شکنجه، بدرفتاری و زندانی کردن افراد غیرنظامی و نظامی در این مدت متهم شده‌اند.

در بیش از یک‌سال سلطه طالبان بر افغانستان، دختران بالاتر از کلاس ششم از رفتن به مدرسه منع شده‌اند و زنان نیز از حق کار در بیرون از خانه محروم‌اند. در واکنش به سلب آزادهای فردی و اجتماعی، بارها زنان افغان در خیابان‌ها اعتراض کردند، اما این اعتراض‌ها با اسلحه سرکوب شد. طالبان برخی از زنان معترض را بازداشت کردند و از آنان اعتراف اجباری گرفتند.

تاکنون هیچ یک از کشورهای جهان، طالبان را به رسمیت نشناخته‌اند، اما محموله‌های کمک نقدی جامعه جهانی هر هفته به کابل می‌رسد. این بسته‌های کمکی شامل ۴۰ میلیون دلار است که در اختیار یکی از بانک‌های خصوصی در کابل قرار می‌گیرد. در دوران حاکمیت طالبان بیش از ۱.۵ میلیارد دلار در چارچوب بسته‌های کمکی به افغانستان ارسال شده است.

بنابر اعلام سازمان ملل متحد، سازمان‌های امدادگر در افغانستان از این بسته‌های کمکی استفاده می‌کنند و این بسته‌های پول نقد در دسترس طالبان قرار نمی‌گیرد.

بیشتر از جهان