بن‌بست مذاکرات بین‌الافغانی؛ خلیلزاد بار دیگر راهی دوحه شد

باوجود اختلافات شدید دو طرف روند مذاکرات را ترک نکرده‌اند

وقتش فرارسیده است که میانجی برای باز کردن گره مذاکرات بین‌الافغانی دست‌به‌کار شود-ALEX WONG/Getty Images via AFP

زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا برای آشتی افغانستان بار دیگر راهی دوحه پایتخت قطر شده است تا به پیشرفت مذاکرات بین‌الافغانی صلح کمک کند.

مذاکره‌کنندگان گروه طالبان و دولت افغانستان ۱۸ روز است که سرگرم گفتگو هستند، اما روند توافق سر تعیین اصول و موضوعات مذاکرات به بن‌بست خورده است.

آقای خلیلزاد در رشته توییتی نوشت:‌«دوباره به دوحه و منطقه می‌روم تا با شرکا در مورد مذاکرات صلح به مالکیت و رهبری افغانان و دورنمای توسعه اتصال منطقه‌ای، تجارت و انکشاف پیوسته به صلح ملاقات کنم.» 

او افزوده است:‌«افغان‌ها و جامعه جهانی به‌دقت می‌نگرند و انتظار دارند که مذاکرات به‌سوی تهیه یک نقشه راه آینده سیاسی افغانستان و یک آتش‌بس دائمی و همه‌جانبه پیشرفت کند.»

توافق روی آتش‌بس دائم و جامع از شرایط اصلی هیئت مذاکره‌کننده دولت افغانستان است که پای میز مذاکره با طالبان نشسته‌اند. طالبان اما پیش از هر چیز دیگر می‌خواهد اصول مذاکرات بر اساس فقه حنفی تعیین شود تا در صورت بروز اختلافات به این مذهب مراجعه شود. آن‌ها همچنان پیشنهاد داده‌اند که مبنی مذاکرات بین‌الافغانی توافقنامه صلح طالبان با آمریکا قرار داده شود.

نمایندگان نظام دموکراتیک افغانستان هر دو پیشنهاد طالبان را رد کرده و پیشنهادهای بدیل ارائه داده‌اند. اما هنوز روشن نیست که این پیشنهادها چه هستند.

باوجود اختلافات شدید دو طرف روند مذاکرات را ترک نکرده‌اند و می‌کوشند تا به توافقی برسند.

برخی ناظران امور افغانستان پیشنهاد داده‌اند که وقتش فرارسیده است که میانجی برای باز کردن گره مذاکرات بین‌الافغانی دست‌به‌کار شود.

آقای خلیلزاد که افغان تبار است و مذاکرات طالبان با آمریکا را پس از ۱۸ ماه توانست به سرانجام برساند، از نفوذ فراوانی در میان طالبان و هیئت افغانستان برخوردار است. انتظار می‌رود با بازگشت او به دوحه قطر پیشرفتی در کار صورت گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درصورتی‌که دو هیئت مذاکره‌کننده بتوانند اصول و موضوعات مذاکره را نهایی کنند، می‌تواند گفت که مذاکرات صلح افغانستان در آستانه انتخابات آمریکا وارد مرحله دوم شده است.

جنگ جاری در افغانستان جان دست‌کم ۱۱۰ هزار افغان را گرفته است و هرچند طالبان دیگر با آمریکا نمی‌جنگد و توافقنامه صلح دارد، خونریزی در این کشور همچنان ادامه دارد و صدها افغان قربانی می‌شوند.

هم‌زمان، عبدالله عبدالله، رئیس روند صلح افغانستان که تلاش‌های منطقه‌ای خود را شروع کرده در سومین و آخرین روز سفرش به پاکستان به سر می‌برد.

او دیروز با عمران خان نخست‌وزیر پاکستان و دیگر رهبران سیاسی و نظامی این کشور دیدار و گفتگو کرد.

پاکستان آشکارا از شورش طالبان در افغانستان حمایت می‌کند اما در این اواخر تحت‌فشار آمریکا طرفدار روند صلح شده است و نقش مهمی در کشاندن طالبان پای میز مذاکره ایفا کرده است.

آقای عبدالله در اسلام‌آباد گفت که زمان شعارهای کهنه و نظریه‌های توطئه گذشته است و دو کشور باید با تهدیدهای مشترک افراط‌گرایی، تروریسم و هراس افکنی مبارزه کنند.

شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان نیز گفت که کشورش با افغانستان دوستی می‌خواهد نه اربابی.

استقبال از عبدالله در پاکستان در سطح رهبر یک کشور صورت گرفته است و امیدواری زیادی به وجود آورده است که ممکن است سیاست پاکستان در قبال افغانستان در جهت مثبت تغییر کرده باشد.

بیشتر از