قطعنامه پیشنهادی کانادا در محکومیت نقض نظام‌مند حقوق بشر در ایران تصویب شد

هیئت اعزامی حکومت ایران تلاش زیادی کرد تا وضعیت عادی و روی به رشدی از حقوق بشر در ایران ارائه دهد

روسیه، عراق، پاکستان، چین به محکومیت نقض حقوق بشر در ایران رای منفی دادند - Yuki IWAMURA / AFP

به‌رغم تلاش‌ و رایزنی‌های کاظم غریب‌آبادی، معاون بین‌الملل قوه قضاییه و سایر اعضای «ستاد حقوق بشر» حکومت ایران در نیویورک، کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل، به پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی دولت کانادا در محکومیت قاطع نقض فاحش حقوق بشر در ایران، به‌طور مشخص علیه اقلیت‌ها، رای مثبت دارد.

ظرف روزهای گذشته، هیئت اعزامی حکومت ایران به نیویورک تلاش زیادی کرد تا در میانه سرکوب گسترده و خونین معترضان در ایران، وضعیت عادی و روی به رشدی از شرایط کلی حقوق بشر در ایران ارائه دهد.

قطعنامه پیشنهادی دولت کانادا شامگاه چهارشنبه ۲۵ آبان‌ماه با ۷۹ رای موافق، در برابر تنها ۲۸ رای مخالف، تصویب شد.

نمایندگان ۶۸ کشور، از جمله قطر، تایلند، مالزی و تونس، به قطعنامه پیشنهادی دولت کانادا علیه حکومت ایران رای ممتنع دادند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسیه، هند، عراق، پاکستان، چین و کره شمالی از جمله کشورهایی بودند که به محکومیت نقض حقوق بشر، به‌طور مشخص تبعیض‌های ساختاری علیه اقلیت‌ها، رای منفی دادند.

قطعنامه پیشنهادی کانادا ماه آینده در صحن مجمع عمومی سازمان به رای گذاشته خواهد شد.

پیش از رای‌گیری چهارشنبه‌شب، نماینده دولت کانادا در اظهاراتی حکومت ایران را متهم کرد که به‌طور مستمر و نظام‌مند، حقوق و آزادی‌های اقلیت‌های مختلف، از جمله اقلیت‌های قومی و مذهبی، را پایمال می‌کند. او به‌طور مشخص به وضعیت بهایی‌ها در ایران اشاره کرد.

دولت فدرال کانادا، روز چهارشنبه هم مجموعه تحریم‌های تازه‌ای را علیه عوامل سرکوب‌های سیاسی در ایران وضع کرد. وزارت خارجه کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرد نام شش تن از مقام‌های حکومت ایران، به‌واسطه مشارکت مستقیم آنها در سرکوب‌های سیاسی و «نقض فاحش و نظام‌مند حقوق بشر» در فهرست تحریم‌های هدفمند اتاوا قرار گرفته است.