بیست‌وپنجم آبان؛ خیزش مردم، سرکوب خونین و سناریوهای امنیتی

بر اساس اطلاعات منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی خیابان‌های بسیاری شهرهای ایران، از جمله تهران، کرج، شیراز، کرمانشاه، ایذه و کامیاران، صحنه برگزاری تظاهرات ضد حکومتی بود

بر اساس اخبار و تصاویر منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، یک روز پس از برگزاری مجموعه تظاهرات روز سه‌شنبه در شهرهای مختلف ایران، اعتراضات خیابانی مردم معترض علیه نظام جمهوری اسلامی در روز چهارشنبه، ۲۵ آبان ۱۴۰۱، همچنان ادامه دارد؛ تظاهراتی که برخی خیابان‌های شهرهای تهران، کرج، شیراز، بوکان، سنندج، بیرجند، مشهد، تبریز، کرمانشاه، زنجان، انزلی، اهواز، قائمشهر، ایلام و ایذه را به صحنه درگیری میان مردم و نیروهای سرکوب وابسته به جمهوری اسلامی تبدیل کرده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، روز چهارشنبه درگیری‌هایی خونین در شهرهای ایذه و کامیاران جریان داشته است.

برخی منابع خبری در رسانه‌های اجتماعی نوشته‌اند نیروهای سرکوب در شهر ایذه به معترضان شلیک مستقیم کرده‌اند و تا این لحظه هفت تن از آنها را به قتل رسانده‌اند. به‌گزارش حساب توییتری «۱۵۰۰ تصویر»، یکی از جانباختگان سرکوب روز چهارشنبه در ایذه کودکی ده ساله بود به نام کیان پیرفلک که جانش را با شلیک گلوله جنگی از دست داده است.

این حساب توییتری، در لحظه تهیه گزارشِ حاضر، نام یکی دیگر از جانباختگان شهر ایذه را، که به ادعای «۱۵۰۰ تصویر» جانش را با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی از دست داد، منتشر کرد: آرتین رحمانی. حساب توییتری «۱۵۰۰ تصویر» در توضیح این مورد نوشت آرتین رحمانی چند ساعت پیش از آنکه در تظاهرات ضد حکومتی جانش را از دست بدهد در حساب اینستاگرام خود چنین نوشته بود:«این سرزمین سودی برام نداشت، ولی میذارم سر زمین براش.»

همزمان با انتشار اخبار مربوط به سرکوب‌های خونین چهارشنبه در ایذه، رسانه‌های وابسته به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی نیز روایت خود از ماوقع را منتشر کردند.

خبرگزاری ایسنا، با انتشار متنی در این مورد، چنین نوشت:«در پی ورود یک تیم تروریستی به بازار ایذه و تیراندازی به سمت مردم و بسیجیان، در ابتدا ۴ نفر شهید و ۵ نفر زخمی شدند که پس از دقایقی تعداد شهدا به ۵ نفر و مجروحان به ۱۰ نفر رسید.» ایسنا در ادامه این خبر تایید کرد که یک کودک نیز در میان کشته‌شدگان حضور داشته است و نام او را کیان نیک‌پور، ۹ ساله، اعلام کرد.

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیز با دنبال کردن همین سناریوی مطرح شده از سوی ایسنا مدعی شد تصویری از حمله مسلحانه «تروریست‌ها» به بازار مرکزی شهر ایذه منتشر کرده است. با این‌وجود در ویدئوی منتشر شده از سوی خبرگزاری فارس نمایی از فراز یک شهر دیده می‌شود که صدای تیراندازی از آن به‌گوش می‌رسد؛ ویدئویی که هیچ سندی در اثبات ادعای طرح شده از سوی خبرگزاری‌های وابسته به جمهوری اسلامی ارائه نمی‌دهد.

اما در مقابل مردم عادی ویدئوهایی از شلیک مستقیم نیروهای سرکوب به معترضان را منتشر کرده‌اند.

به‌عنوان مثال «اتحادیه آزاد کارگران ایران» با انتشار ویدئویی در کانال تلگرامی‌ خود از شلیک نیروهای سرکوب به مردم معترض شهر ایذه خبر داد. در ویدئوی مورد نظر، که به ادعای این کانال تلگرامی به درگیری‌های شامگاه چهارشنبه در ایذه تعلق دارد، رسته‌ای از نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی، متشکل از افرادی با یونیفورم یا لباس شخصی، به سوی نقطه‌ای که معترضان در حال شعار دادن هستند شلیک می‌کنند؛ هرچند با توجه به فاصله فیلمبردار از صحنه فعلا نمی‌توان تشخیص داد که نیروهای سرکوب چه نوع سلاحی در دست دارند.

در پیوند با موضوع شلیک مستقیم به معترضان، حساب توییتری سازمان حقوق بشری هه‌نگاو نیز ویدئویی از شلیک مستقیم نیروهای سرکوب در شهر کامیاران منتشر کرد. در این ویدئو گروهی از مردان جوان در خیابان ایستاده‌اند و ناگهان یکی از آنها روی زمین می‌افتد و فیلمبردار این صحنه می‌گوید ماموران به این فرد شلیک کرده‌اند.

هه‌نگاو در توضیح این ویدئو چنین نوشته است:«تصویری از لحظه کشته شدن برهان کرمی، جوان ۳۰ ساله اهل کامیاران، با شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر حکومتی. وی از ناحیه سر هدف قرار گرفته بود.» حساب توییتری هه‌نگاو همچنین تاکید می‌کند این واقعه به روز چهارشنبه، ۲۵ آبان ۱۴۰۱، تعلق دارد.

هه‌نگاو همچنین در وبسایت خود نیز گزارشی منتشر کرده که نام برخی از جانباختگان درگیری‌‌های روز سه‌شنبه در شهرهای سنندج و کامیاران را در آن ذکر کرده است. نویسندگان این گزارش در نخستین سطر آن چنین نوشته‌اند:«در جریان مقاومت مردمی روز گذشته [سه‌شنبه] در شهرهای سنندج و کامیاران نیروهای سرکوبگر حکومتی با گلوله جنگی به سوی مردم تیراندازی کرده و دست‌کم سه شهروند به نام‌های زانیار الله‌مرادی، عیسی بیگلری و فواد محمدی کشته شدند.»

سرکوبگران وابسته به جمهوری اسلامی در شامگاه چهارشنبه معترضان شهر کرمانشاه را نیز هدف گلوله قرار دادند. در یکی از ویدئوهای منتشر شده از سوی حساب توییتری «۱۵۰۰ تصویر»، که از فراز یک ساختمان فیلمبرداری شده است، گروهی از نیروهای سرکوب، با سلاح کمری، به یکی از معترضان شلیک می‌کنند که به‌گفته این حساب توییتری به جان باختن فرد مورد نظر می‌انجامد.

با تمامی این اوصاف، تهران نیز جزو شهرهایی بود که برخی محله‌های آن در روز چهارشنبه ساعات ملتهبی را پشت سر گذاشت.

در یکی از ویدئوهای منتشر شده از سوی حساب توییتری «۱۵۰۰ تصویر» گروهی از مردم معترض ساکن شهرک غرب با حضور در یکی از خیابان‌های این محله تهران، ضمن راهپیمایی، به سر دادن شعارهای ضد حکومتی پرداختند. در ویدئوی مورد نظر مردم معترض شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دهند در حالی که خودروهای حاضر در این صحنه با بوق زدن معترض‌ها را همراهی می‌کنند.

در ویدئویی دیگر اهالی محله سعادت‌آباد، که در مجاورت شهرک غرب قرار دارد، در وسط یکی از خیابان‌ها آتش افروخته‌اند، دور آن حلقه زده‌اند، کِل می‌کشند و یکصدا چنین می‌گویند:«آزادی، آزادی، آزادی.»

ساکنان شهرک اکباتان نیز مشابه این تصویر را رقم زدند. بر اساس یکی از ویدئوهای مخابره شده از وقایع شامگاه چهارشنبه در اکباتان، گروهی از ساکنان این مجتمع مسکونی واقع در غرب پایتخت با حضور در یکی از محوطه‌های این شهرک یکصدا این شعار را تکرار می‌کنند:«امسال میده کشته سپاه، مرگ بر کلِ نظام.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی دیگر از ویدئوهای موجود در رسانه‌های اجتماعی نیز از حضور خیابانی مردم ساکن جنوب تهران حکایت دارد. این ویدئو گروهی از مردم را نشان می‌دهد که با آتش زدن سطل زباله نقطه‌ای از خیابان «جاده ساوه» را مسدود کرده‌اند و شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دهند.

از سوی دیگر خبرگزاری تسنیم نیز با انتشار متنی مدعی شد «راکبان یک موتورسیکلت» در خیابان «خانه»، واقع در شهر اصفهان، «نیروهای بسیجی را به رگبار بستند که در این حادثه دو نفر شهید و ۸ نفر مجروح شده‌اند»؛ ادعایی که شباهت زیادی به سناریوی خبرگزاری‌های حکومتی در ارتباط با وقایع ایذه دارد.

خبرگزاری تسنیم ساعتی بعد، اطلاعات مندرج در این خبر را تغییر داد و چنین نوشت:«حوالی ساعت ۲۱ چند نفر با سه دستگاه موتورسیکلت به حوزه مقاومت بسیج ۱۰ امام علی النقی علیه السلام [خیابان] خانه اصفهان حمله کرده و نیروهای مستقر در آنجا را به رگبار بسته و متواری شدند.»

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که نهادهای امنیتی و بازوهای رسانه‌ای آنها هنوز هیچ ویدئو یا تصویری از این حادثه منتشر نکرده‌اند و در عین‌حال نیز ویدئوهای منتشر شده از تظاهرات اصفهان از حضور مردم مسالمت‌جو در خیابان حکایت دارد.

در هر صورت به‌نظر می‌رسد نهادهای امنیتی در پی آنند تا سناریوهایی را به اعتراضات و اعتصاب‌های مسالمت‌آمیز مردم معترض تحمیل کنند.

جدای از سناریوهای حکومتی مربوط به ایذه و اصفهان، نیروهای امنیتی تلاش کردند تا اعتصاب روز چهارشنبه کسبه بازار آهن تهران را نیز به اقدامات تخریب‌گرایانه و سازماندهی شده «اراذل و اوباش» نسبت دهند.

خبرگزاری فارس با انتشار گزارشی از وقایع روز چهارشنبه بازار آهن تهران مدعی شد گروهی ۱۰۰ نفره حوالی ساعت ۱۱ صبح به این بازار آمده‌ و کوشیده‌اند تا، با توسل به تهدید و ارعاب، بازاریان را وادار به بستن مغازه‌ها و همراهی با اعتصاب کنند؛ اقدامی، که به ادعای این خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کسبه بازار آهن با آن همراهی نکردند.

در عین‌حال مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، اعلام کرد ماموران پلیس ۲۰ تن از افرادی که، به ادعای این مرکز، در زمره «اراذل و اوباش» بودند و با کسبه بازار آهن درگیر شدند را بازداشت کرده‌اند.

پلیس تهران همچنین مدعی شده است تیراندازی‌های روز چهارشنبه در بازار آهن تهران به‌وسیله این گروه از افراد صورت گرفته که در نتیجه آن ۵ تن از شهروندان ایرانی زخمی شده‌اند؛ ادعایی که نه تنها سندی برای آن ارائه نمی‌کنند بلکه اسناد موجود خلاف آن را نشان داده و، همانطور که در ویدئوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی قابل مشاهده است، این نیروهای سرکوب بودند که به‌سوی افراد حاضر در بازار آهن تیراندازی کرده‌اند.

همزمان با این واکنش‌ها محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی در مذاکرات مربوط به احیای برجام، نیز با انتشار توییتی وقایع روز چهارشنبه در بازار آهن تهران را به «اراذل و اوباشی» نسبت داد که از سوی سازمان مجاهدین خلق سازماندهی شده‌اند. او همچنین در ادامه این توییت مدعی شد کشورهای غربی از این سازمان و اقداماتش پشتیبانی می‌کنند.

مرندی در حالی چنین ادعایی را مطرح می‌کند که نه تنها در اعتصاب دو روز گذشته بازار آهن تهران هیچ نشانه‌ای از حضور نیروهای سازمان مجاهدین خلق دیده نمی‌شود، بلکه مقام‌های دولت آمریکا نیز در آخرین موضع‌گیری رسمی خود اعلام کردند این سازمان را نماینده خواسته‌های مردم ایران ندانسته و نسبت به ماهیت فعالیت‌های مجاهدین «نگرانی‌هایی جدی» دارند.