روسیه پدافند هوایی اوکراین را عامل حمله موشکی به لهستان دانست

سخنگوی کرملین از «اظهارات بی‌اساس» در مورد دخالت روسیه در انفجار لهستان انتقاد کرد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفت که تعدادی از کشورها «اظهاراتی بی‌اساس» در مورد دخالت روسیه بیان کرده‌اند - AFP

 روسیه عامل انفجار سه‌شنبه در لهستان را موشک پدافند هوایی اوکراین اعلام و تاکید کرد حملات مسکو نزدیک‌تر از ۳۵ کیلومتری مرز لهستان نبوده است.

 به گزارش رویترز،‌ مسکو روز چهارشنبه اعلام کرد با انفجار لهستان که در آن دو نفر کشته شدند، هیچ ارتباطی ندارد. کرملین در عین حال، برخی از کشورهای غربی به‌ویژه لهستان را به واکنش عجولانه به این حادثه متهم کرد، اما گفت که ایالات متحده و جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، خویشتن‌داری نشان داده‌اند.

متخصصان صنایع دفاعی روسیه ادعا می‌کنند تصاویری که لهستان شامگاه ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان) از لاشه کشف‌شده یک موشک در روستای پرژوودوف منتشر کرد، موشک هدایت‌شونده سامانه دفاع هوایی اس-۳۰۰ اوکراین را نشان می‌دهد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفت که تعدادی از کشورها «اظهاراتی بی‌اساس» در مورد دخالت روسیه بیان کرده‌اند؛ «بدون اینکه از آنچه اتفاق افتاده است، هیچ تصوری داشته باشند.»

او به خبرنگاران گفت: «در این اتفاق، ما یک واکنش عصبی ناشی از ترس دیوانه‌وار از روسیه را شاهد بودیم که بر اساس داده‌های واقعی نبود. چنین واکنش جنون‌آمیزی نشان می‌دهد که هرگز نباید در قضاوت و به‌ویژه بیان اظهاراتی که در چنین لحظات حساسی می‌توانند اوضاع را رو به وخامت ببرند، عجله کرد.»

سخنگوی کرملین با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهوری ایالات متحده درباره لزوم تحقیق درباره اصابت موشک به لهستان هم گفت: «جو بایدن در واکنش به این انفجار خویشتن‌داری نشان داد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بایدن در اولین اظهارنظر خود درباره این حادثه گفته بود که ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد بعید است موشک از سمت روسیه شلیک شده باشد و لازم است تحقیقات کافی انجام شود.

پسکوف ادامه داد: «یک بار دیگر می‌خواهم از شما دعوت کنم به واکنش نسبتا خویشتن‌دارانه آمریکایی‌ها توجه کنید؛ واکنشی که با واکنش کاملا عصبی لهستان و تعدادی دیگر از کشورها در تضاد است. چرا این اتفاق افتاد؟ احتمالا باید از ورشو سوال کنید و از مقام‌های لهستانی بخواهید وقتی در مورد چنین موضوع‌های حساس و بالقوه خطرناکی صحبت می‌کنند، صبورتر، متعادل‌تر و حرفه‌ای‌تر باشند.»

سه مقام آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، به آسوشیتدپرس گفتند که ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد این موشک را نیروهای اوکراینی به سمت یک موشک پرتابی نیروهای روسیه شلیک کرده‌اند. همچنین به گفته یک منبع مطلع در ناتو، بایدن به گروه ۷ و شرکای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اطلاع داده که عامل انفجار در لهستان موشک پدافند هوایی اوکراین بوده است.

رئیس‌جمهوری لهستان، کشور عضو ناتو، پیش‌تر گفته بود که ورشو درباره اینکه چه کسی این موشک را به تاسیسات غلات لهستان شلیک کرد، هیچ مدرک مشخصی ندارد؛ با این حال زبیگنیو رائو، وزیر خارجه لهستان، سفیر روسیه را احضار کرد و خواستار توضیح‌های دقیق و فوری شد.

دیمیتری پودولیاک، یکی از مشاوران ارشد ولودیمیر زلنسکی، نیز روز چهارشنبه گفت که روسیه پس از حمله به اوکراین در هر «حادثه موشکی» مقصر است. او تاکید کرد: «به نظر من فقط باید به یک منطق پایبند بود؛ جنگ را روسیه آغاز کرده است و پیش می‌برد. روسیه است که به طور گسترده با موشک‌های کروز به اوکراین حمله می‌کند. مسکو بخش شرقی قاره اروپا را به میدان جنگ غیرقابل پیش‌بینی تبدیل کرده است. برای هر گونه حادثه موشکی، هیچ توضیح دیگری نمی‌توان داشت.»

بیشتر از جهان