واکنش‌ها به اصابت موشک به لهستان؛ چین خواستار خویشتن‌داری شد

سه مقام آمریکایی: این موشک را نیروهای اوکراینی به سمت یک موشک روسی شلیک کرده‌اند

ناتو در بیانیه خود، اصابت موشک به لهستان را یک «حادثه غم‌انگیز» خواند - AFP

در ادامه واکنش‌ها به اصابت موشک به لهستان در روز سه‌شنبه،‌ سه مقام آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد این موشک را نیروهای اوکراینی به سمت یک موشک پرتابی نیروهای روسیه شلیک کرده‌اند.

هم‌زمان، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در پاسخ به این سوال که آیا هنوز خیلی زود است که بگوییم این موشک از روسیه شلیک شده است یا خیر، گفت: «نمی‌خواهم تا زمانی که بررسی‌های کامل انجام نشده است، اظهارنظر کنم؛ اما با توجه به خط سیر موشک، بعید به نظر می‌رسد از روسیه شلیک شده باشد.»

او در عین حال تاکید کرد که ایالات متحده و کشورهای عضو ناتو قبل از هر اقدامی، به طور کامل تحقیق خواهند کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، ناتو در بیانیه خود، اصابت موشک به لهستان را یک «حادثه غم‌انگیز» خواند. در بیانیه منتشرشده از سوی لهستان و ناتو درباره این اتفاق، از لحنی استفاده شده است که نشان می‌دهد دست‌کم فعلا با این انفجار به عنوان یک حمله عمدی روسیه برخورد نمی‌شود. در ‌بیانیه‌ای که لهستان منتشر کرد هم به این موضوع که آیا این اتفاق می‌تواند یک خطای هدف‌گیری باشد یا پدافند اوکراینی موشک روسی را منحرف کرده، اشاره‌ای نشده است.

زبیگنیو رائو، وزیر امور خارجه لهستان، سفیر روسیه را احضار کرد و خواستار توضیحات دقیق و فوری شد. این در شرایطی است که وزارت دفاع روسیه هرگونه حمله به اهدافی در نزدیکی مرز اوکراین و لهستان را تکذیب و در بیانیه‌ای اعلام کرد که عکس‌های خسارات احتمالی نشان می‌دهد این حمله به سلاح‌های روسی ربطی ندارد.

به گزارش رویترز،‌ چین در روز چهارشنبه، خواستار «آرامش و خویشتن‌داری» در مورد حادثه لهستان شد. مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، در یک کنفرانس مطبوعاتی ضمن اشاره به انفجاری که در لهستان دو نفر را کشت، گفت: «همه طرف‌ها باید در شرایط فعلی آرام بمانند و خویشتن‌داری کنند.»

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، نیز در اظهاراتی گفت که حمله موشکی در شرق لهستان باید به طور کامل بررسی و سپس درباره آن نتیجه‌گیری شود. شولتس همچنین اشاره کرد که ایالات متحده به لهستان پیشنهاد کمک در این تحقیقات را داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صدراعظم آلمان سپس از زبان روشنی که در بیانیه نشست گروه ۲۰ برای محکوم کردن جنگ در اوکراین به کار گرفته شد، استقبال کرد و افزود: «رئیس‌جمهوری روسیه با سیاست خود تقریبا در تمام جهان تنها است.»

گیتاناس نائوسدا، رئیس‌جمهوری لیتوانی، نیز درباره اصابت موشک به لهستان اظهارنظر کرد. او با اشاره به اینکه انفجار در لهستان سطح تهدید نظامی را تغییر نمی‌دهد، خاطرنشان کرد: «با این حال، چنین اتفاقی نشان می‌دهد که ناتو باید دفاع هوایی گسترده‌تری را در مرز شرقی خود مستقر کند.»

چندین مقام‌ اوکراینی نیز به خبر اصابت موشک به لهستان واکنش نشان داده‌اند. میخایلو پودولیاک، یکی از مشاوران ارشد ولودیمیر زلنسکی، روز چهارشنبه گفت که روسیه پس از حمله به اوکراین در هر «حادثه موشکی» مقصر است.

او تاکید کرد: «به نظر من، فقط باید به یک منطق پایبند بود؛ جنگ را روسیه آغاز کرده است و پیش می‌برد. روسیه به طور گسترده با موشک‌های کروز به اوکراین حمله می‌کند. مسکو بخش شرقی قاره اروپا را به میدان جنگ غیرقابل پیش‌بینی تبدیل کرده است. برای هرگونه حادثه موشکی هیچ توضیح دیگری نمی‌توان داشت.»

پیش‌تر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، هم گفته بود که موشک‌های روسیه به لهستان اصابت کرده و درگیری‌ها را تشدید کرده‌اند؛ با این حال، او مدرکی دال بر دخالت روسیه ارائه نکرد. الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین، نیز خاطرنشان کرد که کی‌یف در مورد خطر موشک‌های روسیه برای کشورهای همسایه هشدار داده و خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع شده بود.

این در حالی است که دیمیتری پولیانسکی، رئیس نمایندگی دائمی روسیه در سازمان ملل متحد، در کانال تلگرامی خود نوشت: «برای ایجاد درگیری نظامی مستقیم بین ناتو و روسیه تلاشی وجود دارد که پیامدهای آن دامنگیر تمام جهان خواهد بود.»

لهستان بر خلاف اوکراین، عضو ناتو است و حمله به این کشور پیامدهای سنگینی خواهد داشت؛ زیرا اعضای ناتو به دفاع گروهی متعهدند. انتظار می‌رود نمایندگانی از ناتو اواخر روز چهارشنبه با یکدیگر دیدار کنند. مقام‌های لهستانی در ورشو گفتند که دولت آن‌ها احتمالا بر اساس ماده ۴ معاهده برای مشورت میان متحدان، درخواست تشکیل جلسه ناتو را ارائه خواهد کرد. به گفته آن‌ها، این موضوع در نشست شورای امنیت سازمان ملل در روز چهارشنبه هم مطرح می‌شود.

بیشتر از جهان