بایدن: ممکن است موشکی که به لهستان اصابت‌ کرد، از طرف روسیه نباشد

نمایندگی روسیه در سازمان ملل: برای ایجاد درگیری نظامی مستقیم بین ناتو و مسکو تلاشی وجود دارد که پیامدهای آن دامنگیر تمام جهان می‌شود

رئیس‌جمهوری آمریکا، پس از گفت‌وگو با رهبران کشورهای غربی اعلام کرد که احتمالا موشک از روسیه شلیک نشده است - AFP

در بحبوحه نگرانی از سرایت جنگ اوکراین به کشورهای همسایه، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، پس از گفت‌وگو با رهبران کشورهای غربی گفت: «موشکی که دو نفر را در لهستان کشت، احتمالا از روسیه شلیک نشده است.»

به گزارش رویترز، روسیه روز سه‌شنبه، بزرگ‌ترین حمله موشکی خود علیه تاسیسات انرژی اوکراین را انجام داد و باعث شد برق این کشور به‌طور گسترده قطع شود. هم‌زمان، برخی منابع خبری از اصابت موشک به خاک لهستان و کشته شدن دو شهروند این کشور خبر دادند. وزارت خارجه لهستان اعلام کرد که این موشک در روستای پرژوودوف در شش کیلومتری مرز اوکراین سقوط کرده است.

بر اساس تازه‌ترین گفته‌های مقام‌های آمریکایی، یافته‌های اولیه حاکی از آن است که موشک اصابت‌شده به لهستان را نیروهای اوکراینی به سمت یک موشک روسی شلیک کرده‌اند. آسوشیتدپرس پیش‌تر به نقل از یک مقام ارشد اطلاعاتی ایالات متحده اعلام کرد که انفجار رخ داده در لهستان، ناشی از برخورد موشک‌های روسی بوده است. آندری دودا، رئیس‌جمهوری لهستان، نیز پیش از این به خبرنگاران گفته بود که این موشک «به احتمال زیاد ساخت روسیه است اما مدرک مشخصی مبنی بر شلیک آن وجود ندارد».

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، هم در اظهارنظری گفت که موشک‌های روسیه به لهستان اصابت کرده و درگیری‌ها را تشدید کرده‌اند. با این حال، او مدرکی دال بر دخالت روسیه ارائه نکرد. الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین، نیز خاطرنشان کرد که کی‌یف در مورد خطر موشک‌های روسیه برای کشورهای همسایه هشدار داده و خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سوی دیگر، وزارت دفاع روسیه اصابت موشک‌هایی از سوی این کشور به خاک لهستان را تکذیب کرد و چنین گزارش‌هایی را «تحریک عمدی با هدف وخامت اوضاع» نامید. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، هم گفت که در مورد انفجار در لهستان هیچ اطلاعاتی ندارد. دیمیتری پولیانسکی، رئیس نمایندگی دائمی روسیه در سازمان ملل متحد، نیز در کانال تلگرامی خود نوشت: «برای ایجاد درگیری نظامی مستقیم بین ناتو و روسیه تلاشی وجود دارد که پیامدهای آن دامنگیر تمام جهان خواهد بود.»

لهستان بر خلاف اوکراین عضو سازمان پیمان آتلانیتیک شمالی (ناتو) است و هر گونه حمله روسیه به این کشور می‌تواند خطر گسترش جنگ را به همراه داشته باشد؛ زیرا اعضای ناتو به دفاع گروهی متعهدند. با توجه به این موضوع، جو بایدن،‌ رئیس‌جمهوری آمریکا، با حضور چند رهبر از کشورهایی عضو گروه ۲۰ که در بالی اندونزی برای نشست سالانه این گروه گرد آمده‌اند، جلسه‌ای تشکیل داد تا درباره این حادثه مذاکره کنند. در این جلسه رهبران کشورهای عضو ناتو از جمله آلمان، کانادا، هلند، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و بریتانیا و همچنین ژاپن و نمایندگان اتحادیه اروپا شرکت کردند.

 بایدن در پاسخ به این سوال که آیا هنوز خیلی زود است که بگوییم این موشک از روسیه شلیک شده است یا خیر، گفت: «نمی‌خواهم تا زمانی که بررسی‌های کامل انجام نشده است، اظهار نظر کنم؛ اما با توجه به خط سیر موشک، بعید به نظر می‌رسد از روسیه شلیک شده باشد.» او در عین حال تاکید کرد که ایالات متحده و کشورهای عضو ناتو قبل از هر اقدامی، به طور کامل تحقیق خواهند کرد.

انتظار می‌رود نمایندگانی از ناتو اواخر روز چهارشنبه با یکدیگر دیدار کنند. مقام‌های لهستانی در ورشو گفتند که دولت آن‌ها احتمالا بر اساس ماده ۴ معاهده برای مشورت میان متحدان، درخواست تشکیل جلسه ناتو را ارائه خواهد کرد. به گفته آنان، این موضوع در نشست شورای امنیت سازمان ملل در روز چهارشنبه هم مطرح می‌شود.

ماتئوش موراویسکی، نخست‌وزیر لهستان، اعلام کرد که این کشور در حال افزایش آمادگی برخی واحدهای نظامی است و از همه لهستانی‌ها خواست آرامش خود را حفظ کنند.

در همین حال، رهبران اقتصادهای بزرگ جهان عضو گروه ۲۰ نیز روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای از تجاوز روسیه به اوکراین به‌شدت ابراز تاسف کردند. در این بیانیه آمده است که بیشتر اعضا جنگ در اوکراین را محکوم می‌کنند، اما در داخل این گروه، دیدگاه‌های دیگری نیز وجود دارد.

بیشتر از جهان