یک نفتکش در آب‌های عمان هدف اصابت پهپاد قرار گرفت

هنوز هیچ‌کس مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته، اما جمهوری اسلامی در مظان اتهام است

جمهوری اسلامی پیش‌تر، کشتی‌های مرتبط با اسرائیل را که در اطراف منطقه حرکت می‌کردند، هدف گرفته بود - reuters

آسوشیتدپرس به نقل از یک منبع آگاه خبر داد یک فروند نفتکش مرتبط با یک میلیاردر اسرائیلی در سواحل عمان از طریق پهپاد حامل بمب هدف گرفته شده است.

این مقام دفاعی مستقر در خاورمیانه به آسوشیتدپرس گفت که حمله سه‌شنبه شب در آب‌های عمان رخ داده و داده‌های ردیابی ماهواره‌ای اواخر سه‌شنبه هم موقعیت این کشتی را پس از خروج از بندر صحار، در آب‌های دریای عمان نشان می‌دهد.

به گفته این مقام یک سازمان نظامی بریتانیایی که بر فعالیت کشتی‌ها در منطقه نظارت می‌کند، کشتی هدف گرفته‌شده یک فروند نفتکش پاسیفیک زیرکن (Pacific Zircon) با پرچم لیبریا است که در اختیار شرکت کشتیرانی ایسترن پاسیفیک (Eastern Pacific) مستقر در سنگاپور قرار دارد؛ شرکتی که مالک آن ایدان اوفر، میلیاردر اسرائیلی است.

شرکت کشتیرانی ایسترن پاسیفیک در بیانیه‌ای اعلام کرد این کشتی حامل گازوئيل، در حدود ۲۴۰ کیلومتری سواحل عمان هدف اصابت یک پرتابه قرار گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شرکت در بیانیه خود افزود: «ما با کشتی ارتباط داریم. به بدنه کشتی آسیب جزئی وارد شده است اما هیچ گزارشی مبنی بر آسیب یا نشتی وجود ندارد. همه خدمه در امنیت‌اند.»

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل و وزارت دفاع این کشور از اظهارنظر درباره این اتفاق خودداری کردند و با اینکه هنوز هیچ‌کس مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است، ایران در مظان اتهام‌ قرار دارد.

تهران و تل‌آویو سال‌ها است به صورت غیرمستقیم در خاورمیانه با یکدیگر در حال نزاع و درگیری‌اند. جمهوری اسلامی پیش‌تر با برخی هواپیماهای بدون‌سرنشین خود، کشتی‌های مرتبط با اسرائیل را که در اطراف منطقه حرکت می‌کردند، هدف گرفته بود. ایالات متحده جمهوری اسلامی ایران را مسئول مجموعه حملات سال ۲۰۱۹ به سواحل امارات متحده عربی می‌داند. در سال ۲۰۲۱، نیز در یک حمله مشکوک هواپیمای بدون سرنشین ایران به نفتکش وابسته به اسرائیل در عمان، دو سرنشین آن کشتی کشته شدند.

 پس از فروپاشی توافق هسته‌ای ایران در دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، کارشناسان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای هشدار دادند که جمهوری اسلامی اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساخت دست‌کم یک بمب هسته‌ای را در اختیار دارد؛ هرچند تهران اصرار دارد که برنامه‌ هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است.

جمهوری اسلامی در بحبوحه اعتراض‌های داخلی سراسری چند ماهه اخیر که اکنون اساس این حکومت دین‌محور را به چالش کشیده، به دشمنان خود در خارج از ایران حمله کرده است.

بیشتر از جهان