انفجار در تالقان، درگیری در هرات و پکتیا

طالبان ادعا کردند یک مخفیگاه داعش در هرات را متلاشی کرده‌اند

طالبان و اعضای داعش خراسان سه‌شنبه شب در ناحیه باباجی شهر هرات به‌شدت درگیر شدند-Wakil kohsar / AFP

شهرهای تالقان، هرات و دند پتان در استان پکتیای افغانستان، طی ۲۴ ساعت گذشته، صحنه انفجار و درگیری‌‎های سنگینی بودند که در نتیجه آن‌ها، به طرف‌های درگیر تلفاتی وارد شد.

انفجار پیش‌ازظهر چهارشنبه ۲۵ آبان در شهر تالقان، مرکز استان تخار در شمال‌شرق افغانستان، مربوط یک خودرو نظامیان طالبان بود. یک منبع در شهر تخار، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، وقوع این انفجار را تایید کرد و گفت که انفجار مقابل ورودی دادگاه طالبان رخ داده و تلفاتی به اعضای این گروه وارد کرده است. تاکنون از شمار کشته‌ها و زخمی‌های این حادثه جزئیاتی منتشر نشده و هیچ گروهی هم مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است.

سه‌شنبه شب هم درگیری سنگینی میان طالبان و اعضای داعش خراسان در ناحیه باباجی شهر هرات رخ داد. حمیدالله متوکل، سخنگوی استاندار طالبان در هرات، با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که اعضای این گروه به یک مخفیگاه اعضای داعش خراسان در شهر هرات حمله کردند و در نتیجه این درگیری، پنج عضو داعش کشته شده‌اند.

به گفته سخنگوی استاندار طالبان در هرات، این حمله را نیروهای اداره استخبارات (اطلاعات) طالبان با هدف متلاشی کردن یک پناهگاه مهم اعضای داعش ترتیب داده بودند. در این اطلاعیه، به تلفات اعضای طالبان اشاره‌ای نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین بر اساس گزارش رسانه‌های محلی در شرق افغانستان، طالبان و مرزبانان پاکستانی نیز بعدازظهر سه‌شنبه در شهرستان دند پتان در استان پکتیا، به‌شدت باهم درگیر شده‌اند. ویدیوهایی منتشرشده از این درگیری نشان می‌دهد که دو طرف علیه یکدیگر از سلاح‌های سنگین استفاده کرده‌اند.

طلوع‌ نیوز به نقل از محمدیار جواد، سخنگوی ارتش طالبان در پکتیا، نوشت که درگیری پس از آن آغاز شد که نظامیان پاکستانی به سمت قرارگاه‌های طالبان تیراندازی کردند. از تلفات و خسارات ناشی از این درگیری گزارشی منتشر نشده است.

طالبان و مرزبانان پاکستانی در مرز اسپین بولدک واقع در استان قندهار هم شامگاه یکشنبه درگیر شده بودند. در آن درگیری، یک سرباز پاکستانی کشته و یک نفر زخمی شد. پاکستان در واکنش به این حمله، مرز اسپین بولدک را بست و در سه روز گذشته، صدها کامیون حامل اموال تجاری در دو طرف مرز بلاتکلیف مانده‌اند.

حکومت پاکستان از طالبان خواسته است عامل تیراندازی به سربازان پاکستانی را بازداشت کنند و به نهادهای عدلی و قضایی این کشور تحویل دهند اما طالبان تاکنون از این اقدام خودداری کرده‌اند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، روز سه‌شنبه با انتشار اطلاعیه‌ای، عامل حمله به سربازان پاکستانی را «فرد ناشناس» اعلام کرد و گفت که امارت طالبان از درگیری در مرز اسپین بولدک متاسف است.

در ۱۴ ماه سلطه طالبان بر افغانستان، افراد این گروه بارها با مرزبانان ایران، پاکستان، ترکمنستان و ازبکستان در مرزهای افغانستان درگیر شده‌اند.