حمله آمریکا به گروه داعش خراسان در افغانستان

ارتش آمریکا می‌گوید که یکی از طراحان حملات داعش را در افغانستان هدف قرار داده است

Ayman Henna / AFP

ارتش ایالات متحده اعلام کرد که معتقد است که یک «طراح عملیات‌های داعش» را کشته است. این اولین حمله تلافی‌جویانه آمریکا در افغانستان پس از حمله مرگبار دو روز پیش در کابل است که منجر به کشته شدن دست کم ۱۷۰ نفر از جمله ۱۳ پرسنل نظامی آمریکا شد.

پس از حمله انتحاری در کابل که صدها کشته و زخمی برجای گذاشت، جو بایدن قول داد که عاملان آن را تعقیب و مجازات کند. تقریباً ۳۶ ساعت بعد ایالات متحده گفت که یک هواپیمای بدون سرنشین برای حمله به یکی از اعضای مشکوک داعش به کار گرفته شده است. در بیانیه ارتش آمریکا مشخص نشده است که آیا این فرد به طور خاص با حمله روز پنجشنبه در فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی مرتبط بوده است یا خیر.

با این حال، ارتش آمریکا در بیانیه‌اش اعلام کرد که معتقد است این عملیات را با موفقیت انجام داده است.

بیل اوربان، سخنگوی سنتکام در بیانیه‌ای با اشاره به پذیرش مسئولیت حمله انتحاری از سوی داعش اعلام کرد: «نیروهای ارتش آمریکا امروز یک عملیات ضد تروریستی را علیه یک طراح داعش انجام دادند.این حمله با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در استان ننگرهار افغانستان رخ داد.»

وی افزود: «نشانه‌های اولیه حاکی است که ما هدف را کشته‌ایم. ما از تلفات غیرنظامیان خبری نداریم.»

بایدن روز پنجشنبه تاکید کرد که ایالات متحده به مأموریت خروج نیروهای خود ادامه می دهد. از زمان تسلط طالبان بر پایتخت این کشور در روز ۲۳ مرداد، بیش از ۱۱۰ هزار نفر از افغانستان خارج شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بایدن گفت: «ما در زمان و مکان مناسب، با قدرت و دقت به (حمله انتحاری داعش) پاسخ خواهیم داد. تروریست‌های داعش پیروز نخواهند شد. ما آمریکایی‌ها را نجات خواهیم داد. ما متحدان افغان خود را بیرون خواهیم کشید و ماموریت ما ادامه خواهد یافت. آمریکا مرعوب نخواهد شد.»

وی گفت که فرماندهان نظامی در افغانستان به او گفته‌اند که تکمیل ماموریت خروج از افغانستان مهم است. او گفت: «ما این کار را می کنیم و مرعوب تروریست‌ها نخواهیم شد.»

سوالات متعددی در مورد نحوه اجرای چنین حمله‌ای وجود دارد. با توجه به خروج آمریکا از افغانستان، این حمله احتمالا از خارج از این کشور اجرا شده است.