گروسی در آستانه نشست شورای حکام خواستار پاسخگویی تهران شد

آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان پیش‌نویس قطعنامه‌‌ای را آماده‌ کرده‌اند که از حکومت ایران می‌خواهد «فورا» مجموعه‌ای از اقدامات را در دستور کار قرار دهد

 متن پیش‌نویس قطعنامه روز جمعه در اختیار  نمایندگان ۳۵ عضو شورای حکام قرار گرفت - John MACDOUGALL / AFP

در آستانه برگزاری نشست‌های دوره‌ای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بار دیگر خواهان پاسخ‌گویی و شفافیت حکومت ایران نسبت به پرسش‌های آژانس شد. پرسش‌های بی‌پاسخ آژانس عمدتا درباره فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران، به‌طور مشخص درباره چرایی یافتن رد ذرات اورانیوم غنی‌نشده در سه مرکز هسته‌ای اعلام‌ نشده است.

همزمان، در حالی که گفت‌وگوهای هسته‌‌ای کشورهای غربی با حکومت ایران برای احیای برجام در بن‌بست قرار دارد، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی و مذاکره‌کننده ارشد کرملین در وین، ابراز امیدواری کرد دولت‌ها غربی تا پایان سال جاری میلادی به یک توافق هسته‌ای با حکومت ایران برسند.

خبرگزاری دولتی تاس شامگاه سه‌شنبه ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان‌) در گزارشی به‌نقل از مذاکره‌کننده ارشد روسیه در مذاکرات وین نوشت: «من شخصا انتظار [یک توافق تا پایان سال] را دارم. امیدوارم این اتفاق بیفتد. چشم‌اندازهایی هم وجود دارد. بالاخره انتخابات میان‌دوره‌ای در ایالات‌متحده تمام شده است. نتایج این انتخابات، هرچند غیرمستقیم، بر روند مذاکرات تاثیر می‌گذارد.»

خبرگزاری‌های داخلی ایران هم به‌‌نقل از نماینده دائم روسیه در وین نوشتند: به‌رغم گزارش‌های قبلی، هنوز هیچ قطعنامه‌ای به‌طور رسمی درباره برنامه اتمی حکومت در اختیار ۳۵ عضو شورای حکام آژانس قرار نگرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمعه هفته گذشته، خبرگزاری رویترز در یک گزارش اختصاصی نوشت دولت‌های آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان پیش‌نویس قطعنامه‌‌ای را آماده‌ کرده‌اند که از حکومت ایران می‌خواهد «فورا» مجموعه‌ای از اقدامات را در دستور کار قرار دهد.

رویترز در گزارش خود اشاره کرد متن پیش‌نویس قطعنامه روز جمعه در اختیار تمامی نمایندگان ۳۵ عضو شورای حکام قرار گرفته است و رویترز هم یک نسخه از این متن را دیده است.

بر اساس متن پیش‌نویسی که ممکن است در نشست این هفته شورای حکام آژانس در وین بررسی و تصویب شود، حکومت ایران باید امکان دسترسی کارشناسان به برخی از مکان‌ها، مواد و در صورت لزوم نمونه‌برداری را فراهم کند.

به‌موجب این متن پیشنهادی، حکومت ایران همچنین باید تمامی اطلاعات، اسناد و پاسخ‌هایی است که آژانس نیاز دارد را در اختیار قرار دهد.

رافائل گروسی در بخشی از بیانیه مشترکی که روز سه‌شنبه پس از نشست مشترک با آنالنا بائر بوک، وزیر خارجه آلمان، منتشر شد تاکید کرد، «ما به‌عنوان جامعه بین‌الملل پرسش‌هایی داریم. این پرسش‌ها هنوز مطرح است و حکومت ایران باید به آن‌ها پاسخ دهد.»

بیشتر از جهان