آمریکا شرکت صنایع هوایی شاهد و چند شرکت و فرد دیگر را تحریم کرد

این شخصیت‌های حقوقی و حقیقی به‌دلیل نقش خود در تامین تسلیحاتی روسیه تحریم شده‌اند

مهم‌ترین شرکتی که تحریم شده، «مرکز پژوهش صنایع هوایی شاهد» است _ATTA KENARE / AFP

آمریکا روز سه‌شنبه، چند شخصیت‌ حقیقی و حقوقی را تحریم کرد که در تولید و انتقال پهپادهای ایران به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین نقش داشته‌اند. وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی» این وزارتخانه (موسوم به اوفاک) چند فرد و شرکت را تحریم کرده است.

مهم‌ترین شرکتی که تحریم شده، «مرکز پژوهش صنایع هوایی شاهد» است که پهپادهای «شاهد» را طراحی و تولید می‌کند؛ همان پهپادهایی که ایران به دست ارتش روسیه رسانده تا در اوکراین مورد استفاده قرار بگیرند. آمریکا در ضمن، دو شرکت «خدمات هوانوردی ساکسِس» و «آی جت گلوبال دی‌ام‌سی‌سی» را به‌دلیل نقششان در انتقال پهپادهای ایران به روسیه تحریم کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه آمریکا به‌طور هم‌زمان، شرکت «واگنر» روسیه (که نقش مهمی در جنگ‌افروزی‌های روسیه در سراسر جهان داشته است)، نیروی هوافضای سپاه پاسداران و شرکت «صنایع هوایی قدس» را تحت فرمان اجرایی شماره ۱۴۰۲۴ کاخ سفید تحریم کرد؛ فرمانی که سال گذشته دولت بایدن آن را صادر کرد و هدف از آن، محدود کردن اقدام‌های مضر دولت روسیه است. دو فرد نیز به‌دلیل نقششان در خرید پهپاد از ایران از طرف شرکت واگنر، تحریم شده‌اند: عباس جمعه و تیگران خریستوفوروویچ سرابیونوف؛ به نظر می‌رسد هر دو شهروند روسیه باشند.

جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، گفت این کشور شرکت‌ها و افرادی را که از «اقدام روسیه به اشغال ناموجه اوکراین» حمایت کنند، هر جای جهان که باشند تحریم می‌کند. «اوفاک» دو ماه پیش هم یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات حمل‌ونقل هوایی، سه شرکت و یک فرد را به‌دلیل نقش خود در ساخت پهپادها و قطعات آن‌ها برای نیروهای هوافضا و دریایی سپاه تحریم کرده بود. اتحادیه اروپا نیز چند هفته پیش، هم شرکت «شاهد» و هم سه نفر از رهبران نظامی ایران را تحریم کرده بود.

در نتیجه این تحریم‌ها، تمامی دارایی‌های این شخصیت‌های حقیقی و حقوقی که در آمریکا یا در کنترل شهروندان آمریکایی است، باید مسدود شود و به «اوفاک» گزارش داده شود. وزارت خزانه‌داری در بیانیه خود تاکید کرد که قدرت «اوفاک» نه فقط در اعمال تحریم که در لغو تحریم‌ها است. در این بیانیه آمده است:‌ «هدف نهایی تحریم‌ها مجازات نیست، بلکه رقم زدن تغییر مثبت در رفتار است.»