کمک ۷۵ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به افغانستان برای مقابله با سرما و گرسنگی

آمار گرسنگی در افغانستان همچنان بیشتر از ۲۴ میلیون نفر است

کمک‌های بشردوستانه در افغانستان، تنها امید مردم برای مقابله با گرسنگی است 

WAKIL KOHSAR / AFP

اتحادیه اروپا روز دوشنبه، پیش از برگزاری اجلاس جی۲۰ در بالی، اعلام کرد که ۲۱۰ میلیون یورو را به‌عنوان کمک بشردوستانه در زمینه تامین غذا برای ۱۵ کشور که به لحاظ امنیت غذایی در شرایط دشواری قرار دارند، در نظر گرفته است. از این میان، ۷۵ میلیون یورو مشخصا به افغانستان اختصاص داده شده است تا در زمینه تامین غذا به‌ویژه در فصل سرما، مورد استفاده قرار گیرد.

اتحادیه اروپا اعلام کرد در سال ۲۰۲۲، ناامنی غذایی هم از نظر مقیاس و هم از نظر شدت به سطوح بی‌سابقه‌ای رسیده است، به طوری که حداقل ۲۰۵ میلیون نفر در جهان در حال حاضر به‌شدت گرفتار ناامنی غذایی‌اند و به کمک‌های فوری نیاز دارند. بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا، «کشورهای افغانستان، اتیوپی، نیجریه، سودان جنوبی، سومالی و یمن در بالاترین سطح ناامنی غذایی قرار دارند و در خطر قحطی‌اند.»

اتحادیه اروپا نرخ گرسنگی در افغانستان را ۲۴ میلیون نفر اعلام کرد و گفت: «۷۵ میلیون یورو برای بحران افغانستان که حدود ۲۴ میلیون جمعیت آن شدیدا نیازمند کمک‌اند، اختصاص یافته است.» براساس این بیانیه، این کمک‌ها برای تامین غذا و پیشگیری از خسارات شدید ناشی از بلایای طبیعی در زمستان در افغانستان در نظر گرفته شده است.

اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، در بیانیه‌ای در ارتباط با بسته کمکی جدید گفت: «ما باید برای جلوگیری از قحطی در برخی از فقیرترین مناطق جهان اقدام کنیم. اتحادیه اروپا در کنار آسیب‌پذیرترین کشورها می‌ایستد و امروز، اتحادیه اروپا حمایت خود را از نیازمندان بیشتر می‌کند.»

کمک‌های اتحادیه اروپا به افغانستان و دیگر کشورهای جهان، از طریق آژانس‌های سازمان ملل و برخی از سازمان‌های غیردولتی و بین‌المللی ارائه می‌شوند. بیشترین کمک‌های بشردوستانه در افغانستان طی بیشتر از یک سال گذشته، با هماهنگی آژانس‌های سازمان ملل ارسال و توزیع شده‌اند. به درخواست سازمان ملل، این کمک‌ها به افغانستان، به شکل بسته‌های پول نقد وارد این کشور می‌شود و سپس، برای خرید اقلام مورد نیاز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علاوه بر این کمک‌ها، در یک سال گذشته، وزارت خارجه آمریکا تحت نام کمک‌های جامعه جهانی، هر هفته بسته‌های ۳۲ تا ۴۰ میلیون دلاری را به کابل ارسال کرده است. با این حال، آمار گرسنگی در این کشور بنا بر آمارها، افزایش یافته است.

بسته کمکی جدید اتحادیه اروپا بین کشورهای مختلف تقسیم شده است. بخش دیگری از این کمک‌ها، به کشورهای خاورمیانه از جمله یمن، سوریه و لبنان و نیز کشورها آفریقایی و آمریکای لاتین اختصاص یافته است. البته علاوه بر این، اتحادیه اروپا چندی پیش نیز برای کمک به آسیب‌دیدگان سیلاب‌ها در جنوب آسیا، بسته‌های کمک مالی ارسال کرد. از این میان، ۱۰ میلیون یورو برای کمک به آسیب‌دیدگان سیلاب‌های ناگهانی در پاکستان که تاثیر زیادی بر تغذیه و تامین معیشت مناطق آسیب‌دیده داشت، اختصاص یافت.

اتحادیه اروپا بالا رفتن آمار ناامنی غذایی در جهان در پنج سال گذشته را ناشی از درگیری‌های مسلحانه، همه‌گیری کووید -۱۹، تغییرات آب‌وهوایی و نیز تهاجم روسیه به اوکراین، دانست که تاثیر چشمگیری بر قیمت مواد غذایی و انرژی در بیشتر بخش‌های جهان داشت و سبب اختلال در زنجیره تامین و انتقال شد.

بیشتر از جهان