عفو بین‌الملل: برای سلامتی دختران بازداشت‌شده و همکارانشان نگرانیم

طالبان در ۱۰ روز گذشته، دست‌کم سه زن فعال حقوق بشر و چهار مرد همکار آنان را بازداشت کرده‌اند

دخترانی که طی ۱۰ روز گذشته بازداشت شدند، عضو گروه‌های اعتراض زنان علیه سیاست‌های افراط‌گرایانه طالبان بودند-عکس: رسانه‌های اجتماعی

در ادامه دستگیری‌های پی‌درپی فعالان زن طی ۱۰ روز گذشته در افغانستان، سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای، بازداشت و سرکوب معترضان در افغانستان را محکوم کرد و از مقام‌های ارشد طالبان خواست معترضان بازداشت‌شده را فورا آزاد کنند.

این سازمان اعلام کرد: «ما برای امنیت و سلامت ظریفه یعقوبی، فرهت پوپل‌زی و حمیرا یوسف، فعالان زن افغان و همکارانشان که بازداشت شده‌اند، نگرانیم.»

سمیرا حمیدی، از فعالان سازمان عفو بین‌الملل در جنوب آسیا، در واکنش به بازداشت سه مدافع حقوق بشر طی ۱۰ روز گذشته، گفت: «این کار طالبان تلاش دیگری برای سرکوب همه اشکال اعتراض‌های مسالمت‌آمیز و هرگونه مخالفت با سیاست‌های ظالمانه طالبان است که حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان و دختران را نقض می‌کند.»

سازمان عفو بین‌الملل اضافه کرد که چنین دستگیری‌هایی در یک سیستم سرکوبگر، بدون شک جو ترس و انتقام را سنگین‌تر می‌کند.

فعالان سازمان عفو بین‌الملل ضمن اشاره به گزارش‌های وحشتناکی که پیش از این درباره رفتار طالبان با افراد بازداشت‌شده در بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها منتشر شده بود، نگرانی جدی خود را از وضعیت سلامتی بازداشتی‌ها ابراز کردند. در بیانیه این سازمان آمده است: «در گذشته، افرادی که خودسرانه تحت‌نظر طالبان بازداشت شده بودند، تحت شکنجه و بدرفتاری قرار گرفتند و بارها از دسترسی به راه‌حل‌های حقوقی و ملاقات با خانواده محروم شدند.»

با گذشت بیش از ۱۰ روز از بازداشت ظریفه یعقوبی، فعال حقوق زنان و چهار مرد همکار او که طالبان در کابل دستگیر کردند، هنوز اطلاع دقیقی از محل نگهداری و وضعیت سلامتی آنان به دست نیامده است. ظریفه یعقوبی و مردان همراه او روز پنجشنبه ۴ نوامبر در حالی که مراسم افتتاحیه یک نهاد مدنی را که برای زنان فعالیت می‌کند، برگزار کرده بودند، بازداشت شدند.

شش روز پس از بازداشت ظریفه، فرحت پوپل‌زی، یکی از سازمان‌دهندگان اولین گروه‌های اعتراضی زنان در کابل، بازداشت شد. اخیرا هم خبر بازداشت حمیرا یوسفی، از زنان معترض پنجشیری، در فضای مجازی منتشر شد.

در مورد محل نگهداری و وضعیت سلامتی این افراد تاکنون هیچ اطلاعات دقیقی اعلام نشده است.

سازمان عفو بین‌الملل به اشاره به این نوع بازداشت‌های طالبان نوشت: «طالبان باید در مورد رفتارهایشان که عملا حقوق بشر را نقض می‌کند، پاسخگو باشند. آن‌ها (افراد طالبان) بدون هیچ‌گونه پیگردی عمل می‌کنند.» در این بیانیه، باتاکید از جامعه جهانی خواسته شده است چه علنا ​​و چه در تعاملات خصوصی خود با طالبان، چنین اعمالی را محکوم و «این پیام روشن را ارسال کنند که سیاست‌های کنونی آن‌ها در قبال زنان و دختران قابل قبول نیست».

با این حال، طالبان معمولا به واکنش‌های جهانی و درخواست‌سازمان‌های حقوق بشری در مورد بازداشت‌ها و شکنجه‌های فراقانونی، پاسخ روشنی نمی‌دهند. یکی از نمونه‌های آن همین بازداشت ظریفه یعقوبی است که با وجود سروصدای بسیار و واکنش‌های تند سازمان‌های حقوق بشری و سازمان ملل متحد، هنوز هیچ پاسخ روشنی دریافت نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل متحد یک روز بعد از بازداشت ظریفه یعقوبی، با انتشار بیانیه‌ای، از مقام‌های طالبان خواست به آزادی بیان و حق تجمع مسالمت‌آمیز احترام بگذارند و از دستگیری و ارعاب دست بردارند؛ پس از آن، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در یک نشست خبری در کابل، اعتراض‌های زنان را دیکته‌شده از سوی عوامل خارجی و توطئه علیه نظام خواند.

مجاهد گفت که فعالان حقوق زنان «تشویق می‌شوند و به آن‌ها گفته می‌شود که اعتراض کنند و علیه امارت اسلامی بی‌اعتمادی به وجود آورند».

با این حال، سازمان عفو بین‌الملل از طالبان به عنوان مقام‌های فعلی افغانستان، خواسته است قوانین و معیارهای حقوق بشری بین‌المللی را رعایت کنند. فعالان این سازمان تاکید کرده‌اند: «طالبان باید فورا و بدون‌قیدوشرط، زنان مدافع حقوق بشر و همکارانشان را که صرفا به دلیل استفاده از حقوق خود در آزادی بیان و برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز دستگیر شده‌اند، آزاد کنند.»