پوتین گذرنامه منتقدان جنگ اوکراین را مصادره می‌کند

سرکوب اخیر مخالفان چند روز پس از عقب‌نشینی تحقیرآمیز از خرسون صورت می‌گیرد

نیروهای روسی از قلمرو جنوبی که پوتین کمتر از شش هفته پیش ادعا کرد بخشی از روسیه است، خارج شدند - AFP

ولادیمیر پوتین برای ابطال گذرنامه شهروندان روسیه که منتقد جنگ اوکراین‌اند، اقدام‌هایی را پیشنهاد کرده است.

حق شهروندی کسانی که «اخبار جعلی» منتشر می‌کنند، از ارتش انتقاد می‌کنند یا الحاق بخش‌های بزرگ اوکراین به روسیه را زیر سوال ببرند، نیز سلب می‌شود.

خبرگزاری ریانووستی وابسته به کرملین گزارش داد که رئیس‌جمهوری روسیه از طریق اصلاحیه‌هایی در لایحه شهروندی که از طریق دومای دولتی به قانون بدل می‌شود، برای کسب حق شهروندی، چندین محدودیت جدید اعمال می‌کند.

به نظر می‌رسد هدف این اقدام‌ها هزاران اوکراینی‌اند که از ماه فوریه، زمانی که پوتین به سربازانش دستور حمله داد، گذرنامه‌ روسی گرفتند.

دومای مسکو در ماه ژوییه، برای به رسمیت شناختن اوکراینی‌ها به منزله شهروند روسیه رویه‌ای سریع را تصویب کرد.

مقام‌های روسیه در مناطق اشغالی خرسون و زاپوریژیا گفتند که هزاران درخواست دریافت کرده‌اند، اما کی‌یف و کشورهای متحد کرملین را متهم می‌کنند که این گذرنامه‌ها را به اوکراینی‌ها تحمیل کرده‌ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اتحادیه اروپا هفته گذشته با استناد به «عمل کرملین در صدور گذرنامه بین‌المللی روسی برای ساکنان مناطق اشغالی» موافقت کرد که از پذیرش این مجوزهای روسی برای سفر که در اوکراین صادر شده‌اند، خودداری کند. گرجستان هم که از سال ۲۰۰۸ تاحدی تحت اشغال روسیه است، مشمول این اقدام می‌شود.

در آن زمان، کی‌یف اعطای شهروندی مسکو را راهکاری برای تحت کنترل درآوردن مناطقی دانست که از آن زمان به روسیه ضمیمه شده بودند؛ از جمله استان‌های لوهانسک شرقی و دونتسک و آن را محکوم کرد.

کرملین هفته پیش، تسلط خود بر یکی از این مناطق را از دست داد؛ چون نیروهای روسی هفته گذشته با تهدید پیشروی نیروهای اوکراینی، از شهر خرسون عقب‌نشینی کردند و در شکستی تحقیرآمیز، از قلمرو جنوبی که پوتین کمتر از شش هفته پیش ادعا کرد  بخشی از روسیه است، خارج شدند.

مسکو با از دست دادن تنها پایتخت منطقه‌ای که ظرف ۹ ماه جنگ تصرف کرده بود، به‌سرعت اعلام کرد که پایتخت جدید استان خرسون هنیچسک است؛ شهری بندری در دریای آزوف که تا کریمه شرقی جاده‌ای مستقیم دارد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز یکشنبه، از خرسون بازدید کرد و گفت بازرسان در این شهر شواهدی از ارتکاب جنایات جنگی و کشتار غیرنظامیان به دست سربازان روسی پیدا کرده‌اند.

معلوم نیست آیا سرکوب اخیر روسیه علیه مخالفان پژوهش مستقل درباره جنایات جنگی در اوکراین را متوقف خواهد کرد یا خیر. اصلاحاتی که پوتین ارائه کرده، شهروندانی را هم که برای سازمان‌های غیردولتی خارجی کار می‌کنند و کرملین آن‌ها را «در قلمرو فدراسیون روسیه نامطلوب» تشخیص داده است، دربرمی‌گیرد.

[سازمان] مشارکت بین‌المللی برای حقوق بشر (آی‌پی‌اچ‌آر) که به گفته عفو بین‌الملل در فهرست «نامطلوب» قرار گرفته است، پیش‌تر درباره جنایات جنگی روسیه در اوکراین شواهدی جمع‌آوری و به دادگاه کیفری بین‌المللی ارسال کرده است.

ایندیپندنت برای دریافت نظر آی‌پی‌اچ‌آر درباره قوانین پیشنهادی شهروندی روسیه با آن‌ها تماس گرفته است.

به گزارش مدوزا، پایگاه خبری مستقل روسی، پیشنهادهای پوتین در لایحه شهروندی قرائت شد، گنجانده خواهد شد.

این بعد از لایحه‌ای است که اوایل این جنگ به تصویب رسید و در آن، برای رسانه‌هایی که هرچیزی غیر از خط مشی مصوب دولت درباره آنچه به ادعای این کشور «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین است، منتشر کنند، ممنوعیت قانونی و مجازات‌ تا ۱۵ سال زندان وضع شد.    

© The Independent

بیشتر از جهان