بازدید زلنسکی از خرسون؛ «شواهدی از صدها جنایت جنگی وجود دارد»

رئیس جمهوری اوکراین گفت: «مردم کشور ما باید بدانند که ما فقط حرف نمی‌زنیم، بلکه واقعا برمی‌گردیم و پرچم کشورمان را بالا می‌بریم»

شهر خرسون نخستین مرکزشهر بزرگی بود که به دست نیروهای روس افتاد؛ تنها پایتخت منطقه‌ای که نیروهای مسکو کنترل آن را به دست آوردند- UKRAINIAN PRESIDENTIAL PRESS SERVICE / AFP

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز دوشنبه، ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان)، پس از عقب‌نشینی نیروهای روس از خرسون، از این شهر تازه‌آزادشده بازدید کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حالیکه پرچم آبی و زرد کشور اوکراین در کنار ساختمان اداری اصلی خرسون برافراشته شده بود، زلنسکی با حضور در آنجا و خواندن سرود ملی کشورش همراه با مردم این شهر جنوبی در اوکراین، ابراز خوشحالی کرد.

رئیس جمهوی اوکراین که همراه با برخی از مقام‌های نظامی به خرسون سفر کرده بود، به خبرنگاران گفت: «حضور در اینجا مهم است. ما باید اینجا باشیم و با مردم صحبت کنیم. باید از مردم حمایت کنیم تا احساس کنند که ما فقط حرف نمی‌زنیم، فقط قول نمی‌دهیم، بلکه واقعا برمی‌گردیم و پرچم کشورمان را بالا می‌بریم.» دیدار او از این شهر مهم تنها چند روز پس از عقب‌نشینی نیروهای روسیه در روز جمعه، ۱۱ نوامبر، و ورود نیروهای اوکراینی به مرکز اداری منطقه خرسون، انجام شد.

اواخر روز یکشنبه، ۱۳ نوامبر، زلنسکی گفت که نیروهای اوکراینی شواهدی از صدها «جنایت جنگی» جدید یافته‌اند که اشغالگران روس در خرسون مرتکب شده‌اند.

اوکراینی‌ها در شهر آزادشده خرسون پس از ماه‌ها اشغال این منطقه، ابراز خوشحالی می‌کنند. آندری ۳۳ ساله، دانشجوی فلسفه، به خبرگزاری فرانسه گفت: «بسیار خوشحالم که بالاخره آزاد شدیم. ما در شهر برق نداریم، آب، گرمایش مرکزی، راه ارتباطی و اتصال اینترنت نداریم، اما در عین حال مهم است که روس نداریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زلنسکی پیش از این گفته بود که نیروهای روسیه پیش از فرار، زیرساخت‌های کلیدی شهر خرسون را نابود کرده‌اند. او روز پیروزی در خرسون را یک «روز تاریخی» نامید و همزمان، تاکید کرد که وضعیت انسانی در خرسون نابسامان است. به گفته او، در حالیکه ساکنان خوشحال خرسون از ورود سربازان اوکراینی استقبال می‌کردند، ارتش این کشور با نزدیک به دو هزار مین و مهمات منفجرنشده مواجه شد که  از روس‌های در حال خروج از منطقه باقی مانده است.

شهر خرسون نخستین مرکزشهر بزرگی بود که به دست نیروهای روس افتاد؛ تنها پایتخت منطقه‌ای که نیروهای مسکو کنترل آن را به دست آوردند. بازپس‌گیری خرسون، اینک دروازه‌ای برای اوکراین به سوی کل منطقه خرسون باز می‌کند که هم به دریای سیاه در غرب، و هم به دریای آزوف در شرق دسترسی دارد. این منطقه، یکی از چهار منطقه‌ای بود که کرملین در سپتامبر اعلام کرد به روسیه الحاق شده‌اند و بخشی از خاک آن به‌شمار می‌روند. ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه، متعهد شده بود که از تمام ابزارهای موجود برای دفاع از این مناطق در برابر نیروهای اوکراینی استفاده کند.

 دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز دوشنبه گفت که درباره سفر زلنسکی به خرسون اظهارنظری نخواهد کرد، اما افزود: «این سرزمین بخشی از روسیه است.»

در همین حال، ارتش و مقام‌های محلی اوکراین گفتند که نیروهای اوکراینی در منطقه شرقی لوگانسک دستاوردهایی داشته‌اند. فرماندار منطقه بدون اشاره به زمان تصرف این شهرها، در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد: «نیروهای مسلح اوکراین ۱۲ شهر و روستا را در منطقه لوگانسک، از سلطه اشغالگران آزاد کرده‌اند.»

بیشتر از جهان