طالبان دختران را از مراسم تقدیر برترین‌های کنکور حذف کردند

در آزمون کنکور امسال ۱۶۰ هزار تن شرکت کرده بودند که ۸۶ هزار تن از آنان به دانشگاه‌ها و نهادهای تحصیلی خصوصی راه یافتند

بر خلاف سال‌های گذشته، در زمان اعلام نتایج کنکور ۱۴ آبان ۱۴۰۱ نام هیچ دختری در میان دارندگان بالاترین نمره‌های آزمون کنکور ذکر نشده بود- توییتر ارگ

طالبان دختران را از مراسم تقدیر برترین‌های آزمون کنکور ۱۴۰۱ افغانستان حذف کرده‌اند و تنها از ۱۰ تن از پسرانی که بالاترین نمره را در این آزمون گرفتند، تقدیر کردند.

عبدالسلام حنفی، معاون نخست‌وزیر طالبان، روز یکشنبه، ۲۲ آبان (۱۳ نوامبر)، مراسم تقدیر از برترین‌های آزمون کنکور را میزبانی کرد و به آنان تقدیرنامه داد.

حساب کاربری منسوب به «ارگ» تحت کنترل طالبان، از نقل قول حنفی نوشت: «امارت اسلامی در جایگاه حکومت مسئول، می‌کوشد برای جوانان زمینه تحصیل و کار فراهم کند. تلاش می‌کنیم تا جوانان ما از علم و تکنولوژی امروزی بهره‌مند شوند تا از طریق استخراج معادن، مدیریت آب و ایجاد اقتصاد قوی، نقش خود را در آبادی کشور ایفا کنند.»

بر خلاف سال‌های گذشته، در زمان اعلام نتایج کنکور ۱۴ آبان ۱۴۰۱ نام هیچ دختری در میان دارندگان بالاترین نمره‌های آزمون کنکور ذکر نشده نبود.

شماری از شهروندان افغان باور دارند که طالبان به دلیل روحیه زن‌ستیز خود، عمدا دختران را به حاشیه رانده‌اند. 

پس از یک روز، طالبان فهرست پنج نفره‌ای را از برترین‌های آزمون کنکور در میان دختران همگانی کردند. 

یکی از شرکت‌کنندگان کنکور که جزو دخترانی است که بالاترین نمره‌ها را به دست آورده‌اند، به شرط محفوظ ماندن نامش، به ایندیپندنت فارسی گفت که طالبان از آنان برای شرکت در مراسم تقدیر از برترین‌های کنکور در کابل دعوت نکرده‌اند.

او افزود: «دختران در دوره طالبان نادیده گرفته می‌شوند و ما توقعی از آنان نداریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دختر از طالبان می‌خواهد که اجازه دهند تا پس از تقریبا ۱۵ ماه، دختران دانش‌آموز بالای کلاس ششم دوباره به مدارس بروند. او ابراز نگرانی می‌کند که طالبان مانند دوران نخست حاکمیتشان در نیمه دوم دهه‌ ۹۰ میلادی، دانشگاه‌ها را نیز به روی دختران مسدود کنند. 

پیش از حاکمیت طالبان، دو سال متوالی دو دختر به نمره اول کنکور عمومی در افغانستان دست یافته بودند. طالبان در آزمون کنکور سال ‌جاری خورشیدی رشته‌های تحصیلی را برای متقاضیان دختر محدود کرده بودند، و میزان شرکت‌کنندگان در کنکور نیز در قیاس با سال‌های گذشته کاهش چشمگیری یافته بود.

در آزمون کنکور امسال ۱۶۰ هزار تن شرکت کرده بودند که ۸۶ هزار تن از آنان به دانشگاه‌ها و نهادهای تحصیلی خصوصی راه یافتند.

در یک ‌‎سال گذشته، طالبان محدودیت‌های گسترده‌ای بر شهروندان افغانستان، به‌ویژه زنان، وضع کرده‌اند. زیر سلطه‌ طالبان، شمار زیادی از زنان از کارکردن در بیرون از خانه، و دانش‌آموزان دختر بالاتر از کلاس ششم مدارس نیز از ادامه تحصیل محروم شدند.

وضع این محدودیت‌های شدید طالبان، باعث شد که بسیاری از زنان چندین بار به خیابان‌ها آیند و علیه طالبان شعار دهند. در مقابل، طالبان نیز چندین بار به بازداشت زنان معترض و گرفتن اعتراف اجباری از آنان اقدام کرده‌اند. ظریفه یعقوبی و فرحت پوپل‌زی، دو تن از زنان معترض، همچنان در بازداشت طالبان به‌سر می‌برند.

زنان معترض افغان بارها از جامعه جهانی و سازمان ملل متحد خواسته‌اند که به ‌دلیل نقض گسترده حقوق بشر در افغانستان، حکومت طالبان را به ‌رسمیت نشناسند.

بیشتر از جهان