خیانت بزرگ نشست علما به حقوق دختران افغان

باز شدن مدارس دخترانه از دستورکار نشست علما حذف شد

همه مردم افغانستان منتظر تصمیم علمای دینی در نشست سه روزه کابل بودند، اما قطعنامه منتشر شده در سومین و آخرین روز این نشست بر تمام آرزوها و آمال مردم این کشور به‌ویژه دختران و زنان خط بطلان کشید.

طالبان گفته بودند که تصمیم علما در این نشست را اجرا‌ خواهند کرد، در حالی که تنها دستاورد این نشست، تایید امیر‌المومنین بودن ملا هبت‌الله و تصدیق عملکرد طالبان در افغانستان بود. به همین دلیل این نشست با واکنش تند گروه‌های مختلف مردم در افغانستان رو به رو شد.

دختران افغان که مدت‌هاست از رفتن به مدارس باز مانده‌اند، بیشتر از هرکسی از این نشست مایوس شدند و آن را نوعی خیانت به حق خود می‌دانند. بر اساس گزارش‌های رسیده از روز تصمیم‌گیری در مورد قطعنامه، تعداد زیادی از اعضای این نشست خواهان درج باز شدن مدارس دخترانه در مفاد قطعنامه شدند‌، اما مقام‌های طالبان که این نشست را هدایت می‌کردند، اجازه ندادند که این مسئله در قطعنامه گنجانده شود.

شبکه اسکای نیوز آمریکا با تعدادی از دختران افغان که در داخل کشور منتظر پایان این نشست و باز شدن مدارس بودند گفت‌وگو کرد. الهه و الهام، دو خواهر نوجوان‌اند که آرزویشان رفتن دوباره به مدرسه است. الهه می‌گوید آن لحظه را به یاد می‌آورم که طالبان مانع رفتن ما به مدرسه شدند، لحظه بسیار بد و غم‌انگیزی بود، زیرا ما برای آینده و برای داشتن یک زندگی بهتر به درس و کار نیاز داریم. الهه می‌گوید او دیگر به علما اعتماد ندارد و هرگز نمی‌تواند به آنان اعتماد کند، زیرا آنان هر قولی را که دادند نقض کردند.

او گفت: «آن‌ها گفتند که زنان در هر وزارتخانه‌ای کار خواهند کرد، اما عملی نشد، آن‌ها گفتند که هر دختری می‌تواند به مدرسه برود، اما باز هم اجرا نشد. من آن‌ها را درک نمی‌کنم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فاطمه عمید به‌تازگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده و در یک مدرسه در ناحیه سوم کابل مشغول تدریس است. به او گفته‌اند به دختران در مدرسه بگوید که نمی‌توانند بیشتر از دوره ابتدایی درس بخوانند. فاطمه می‌گوید ما زن‌های ۲۰ سال پیش نیستیم، طالبان می‌خواهند با گفتن این‌ که امروز، فردا یا یک ماه بعد مدارس را باز می‌کنیم، زنان را آرام کنند، اما در نهایت هیچ اتفاقی نمی‌افتد. آن‌ها تمام زنان افغانستان را فریب می‌دهند.

جامعه جهانی ازجمله کشورهایی همچون آمریکا و بریتانیا نیز به تصمیم طالبان چشم دوخته‌اند تا بر اساس تعهداتشان مدارس دخترانه را باز کنند و روابط سیاسی میان افغانستان و این کشورها از سر گرفته شود، اما به‌نظر می‌رسد طالبان کشورهای غربی را نیز فریب می‌دهند. هنگامی که طالبان در سال گذشته تصمیم به تعطیلی مدارس دخترانه گرفت، جامعه جهانی طالبان را منزوی کرد و تمامی پروژه‌های توسعه‌ای که کشورهای خارجی تامین مالی می‌کردند متوقف شدند.

جامعه جهانی به زمین‌لرزه شرق افغانستان نیز کمک محدودی کرد و تعدادی از اعضای رهبری طالبان آن را نوعی هشدار جامعه جهانی تلقی کردند، اما به نظر می‌رسد این مسئله تاثیر چندانی بر عملکرد این گروه ندارد.

زنان در شهر کابل می‌گویند از این‌که دیدند پس از سه روز نشست علما، در قطعنامه هیچ چیزی در مورد تحصیل دختران گفته نشد مایوس شده‌اند. آنان می‌گویند این گروه تنها با حقوق ما مشکل دارند. یک زن در شهر کابل به اسکای نیوز گفت که این گروه همان طالبان ۲۰ سال پیش است و کوچک‌ترین تفاوتی نکرده‌ است.

با این حال طالبان می‌خواهند نشان دهند تصمیمی که در نشست سه روزه روحانیان گرفته شد ربطی به این گروه ندارد.

بلال کریمی از سخنگویان امارت اسلامی طالبان به اسکای نیوز گفت هم‌اکنون میلیون‌ها دختر و پسر به مدرسه و دانشگاه می‌روند و مدارس دخترانه تعطیل نیست. البته منظور او مدارس ابتدایی است که به دختران اجازه می‌دهند تا کلاس ششم درس بخوانند.

کریمی گفت تصمیم‌هایی که در نشست سه روزه علما گرفته شد، نظر علمای دینی بود و ربطی به طالبان نداشت. به گفته او، دولت طالبان در حال بررسی این موضوع است، اما به نظر می‌رسد که برای میلیون‌ها دختر در افغانستان مدارس همچنان بسته خواهند ماند.