ادعای مقام طالبان: قدرت در افغانستان در انحصار یک قوم نیست

کوچ اجباری و اخاذی از هزاره‌ها در افغانستان افزایش یافته است

سران طالبان در  ۱۴ ماه سلطه این گروه بر افغانستان، همواره مدعی شده‌اند که رژیم این گروه نماینده تمام اقوام افغانستان است-ARG_1881/Twitter@

ملا عبدالواسع، رئیس دفتر ملا محمد حسن آخوند، نخست‌وزیر طالبان، روز شنبه ۲۱ آبان، در ملاقات با گروهی از افرادی که خودشان را «نمایندگان و بزرگان هزاره‌ها و شیعیان افغانستان» عنوان می‌کنند، گفت قدرت در افغانستان در انحصار یک قوم نیست، بلکه افرادی از همه اقوام افغانستان در قدرت سهیم‌اند.

رئیس دفتر نخست‌وزیر طالبان سلطه این گروه بر افغانستان را «فتح بزرگ» توصیف کرد و گفت باید همه اقوام افغانستان در حفاظت از این فتح و در تقویت رژیم طالبان سهیم شوند.

در خبرنامه دفتر نخست‌وزیر طالبان، به نقل ملا عبدالواسع، آمده است: «پیروزی امارت اسلامی یک فتح بزرگ بود که به یک منطقه و قوم تعلق ندارد، بلکه مربوط به تمام افغانستان است و همه ما و شما باید برای بقای این فتح بزرگ تلاش مشترک نماییم.»

ملا عبدالواسع با ذکر اینکه ممکن است در برخی زمینه‌ها مشکلات و کاستی‌هایی وجود داشته باشد مدعی شد که «مردم هر قوم و منطقه در امارت اسلامی حضور دارند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یوسف احمدی از سخنگویان طالبان نیز در این نشست ادعا کرد که امارت طالبان به یک قوم، منطقه و زبان خلاصه نمی‌شود، بلکه متعلق به همه اقوام افغانستان است. این دو مقام طالبان در حالی این ادعا را مطرح کردند که ساختار رژیم طالبان در اختیار افراد پشتون‌تبار است و هیچ فردی از اقوام دیگر در مسندهای مهم در این گروه حضور ندارد.

در خبرنامه دفتر نخست‌وزیر طالبان در مورد مطالبات و سخنان افرادی که به نمایندگی از هزاره‌ها و شیعیان افغانستان با مقام‌های طالبان دیدار کردند، چیزی نیامده، اما ادعا شده است که شرکت‌کنندگان ضمن اعلام حمایتشان از رژیم طالبان تعهد کردند که برای تقویت این رژیم تلاش می‌کنند.

یکی از افرادی که در ملاقات با مقام‌های طالبان حضور داشت با شرط محفوظ ماندن نامش، به ایندیپندنت فارسی گفت این ملاقات با هدف به‌اشتراک‌گذاشتن شکایات و مشکلات مردم در مناطق هزاره و شیعه‌نشین افغانستان با سطوح رهبری طالبان صورت گرفت.

این منبع آگاه افزود که با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، کوچ اجباری هزاره‌ها از خانه‌ها و روستاهایشان، اخاذی طالبان از هزاره‌ها به بهانه‌های مختلف و همچنین ظلم و شکنجه از طرف کوچی‌های مسلح افزایش یافته است.

به گفته این منبع آگاه، افراد حاضر در ملاقات با رئیس دفتر نخست‌وزیر طالبان، با یادآوری این موارد، به سران این گروه گفتند که اگر جلو شکنجه، اخاذی و کوچ اجباری هزاره‌ها گرفته نشود، این روند در سراسر افغانستان گسترش خواهد یافت و مردمان بیشتری قربانی این نوع عملکرد خواهند شد.

سران طالبان طی ۱۴ ماه سلطه این گروه بر افغانستان، همواره مدعی شدند که رژیم این گروه نماینده تمام اقوام افغانستان است، اما در این مدت، هیچ فردی از اقوام غیرپشتون و خارج از گروه طالبان، در مسندهای مهم در نهادهای زیر سلطه این گروه گمارده نشدند.

طی این جریان، مقام‌های کشورهای خارجی به‌ویژه دیپلمات‌های آمریکایی، روسی، ایرانی و همچنین سران سازمان ملل متحد، در نشست‌های مختلف از طالبان خواستند که برای تامین ثبات در افغانستان، اقدام به تشکیل دولت فراگیر کنند، اما طالبان در پاسخ به این درخواست‌ها گفتند رژیم حاکم در افغانستان فراگیر است و از همه اقوام افغانستان نمایندگی می‌کند.