اقرار اداره سیاسی سپاه به پایگاه عظیم مردمی خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی

در پی ناتوانی دستگاه سرکوب جمهوری اسلامی در خاموش کردن تجمع‌های خیابانی، اداره سیاسی سپاه پاسداران در یادداشتی به پایگاه عظیم مردمی خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی اذعان کرد

در آستانه هفته نهم خیزش سراسری  و در حالی که ماشین سرکوب جمهوری اسلامی در ۵۶ روز گذشته با وجود خشونت شدید و کشتار صدها تن نتوانسته تجمع‌های خیابانی را مهار کند، اداره سیاسی سپاه پاسداران در یادداشتی با پذیرش ضمنی این ناکامی، به پایگاه عظیم مردمی خیزش علیه جمهوری اسلامی اذعان کرد و هرم جمعیتی آن را به چهار دسته «معاندین»، «عدالت‌خواهان»، «نوگرایان» و «اقتصادزدگان» تقسیم‌بندی کرد.

اقرار اداره سیاسی سپاه پاسداران به پایگاه عظیم اجتماعی خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی در حالی است که پیش از این، مقام‌های جمهوری اسلامی و از جمله فرماندهان سپاه پاسداران، در اظهارات رسانه‌ای خود جمعیت تجمع‌های خیابانی را بسیار کم عنوان می‌کردند.

اما وب‌سایت اداره سیاسی سپاه پاسداران در یادداشت تحلیلی تازه خود پایگاه اجتماعی خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی را بسیار گسترده‌تر و شامل اکثریت جوانان و نوجوان، بخش عمده‌ای از مردم به ستوه‌آمده از شرایط بحرانی اقتصادی و بخش بزرگی از مردم معترض به تبعیض و نابرابری اجتماعی معرفی کرده است.

یادداشت اداره سیاسی سپاه پاسداران البته در چارچوب روش علی خامنه‌ای تلاش کرده مخالفان را از بقیه این هرم جمعیتی جدا کند، اما با گذشت بیش از ۵۶ روز از آغاز خیزش سراسری و ناکامی ماشین سرکوب جمهوری اسلامی در خاموش کردن آن، مجبور شده است تا به پایگاه گسترده اجتماعی این خیزش اذعان کند.

وب‌سایت اداره سیاسی سپاه در ادامه نوشت: «پیش از هر عملی باید جمعیتی را که به خیابان آمده تجزیه‌وتحلیل کرد چون ما با هرم جمعیتی مواجه هستیم که در راس آن معاندین با کمترین جمعیت و بیشترین خشونت حضور دارند.»

اداره سیاسی سپاه همچنان بر خشونت حداکثری علیه مخالفان تاکید کرد و افزود که «برخورد با راس هرم جمعیتی» مردم حاضر در خیابان باید «از جنس برخورد سخت» باشد.

در تحلیل اداره سیاسی سپاه پاسداران همچنین آمده است که بخشی از جمعیت حاضر در تجمع‌های خیابانی «کسانی هستند که خواهان استقرار عدالت‌اند و این‌ها گروهی هستند که به زعم خودشان از نابرابری­‌های اجتماعی رنج می‌برند و تشنه اجرای عدالت‌اند».

اداره سیاسی سپاه پاسداران در ادامه «نوگرایان» را بخش سوم جمعیت حاضر در تجمع‌های خیابانی و خیزش سراسری معرفی کرد و افزود: «این‌ها گروهی از جوانان و نوجوانان هستند که هنجارها و قواعد رسمی حاکمیت را نمی‌پذیرند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه یادداشت اداره سیاسی سپاه آمده است که نوگرایان «پای از سنت بریده اما دستشان هم به مدرنیسم و پست‌مدرنیسم نرسیده است و به‌نوعی دچار ابهام و پرسش­‌های حل‌نشده و گره‌های ذهنی هستند. به قول خودشان فقط می­‌خواهند زندگی کنند و شعار «زن، زندگی، آزادی» را مرتب سر می‌­دهند».

در حالی که نهادهای حکومتی در جمهوری اسلامی پیشتر، بخش عمده معترضان را «دهه هشتادی‌ها» عنوان می‌کردند، اداره سیاسی سپاه آن‌ها را «نوگرایان» نامیده و عنوان کرده است که «این افراد و طیف اجتماعی در عصر فضای مجازی و دوران کرونا رشد یافته‌اند به همین علت، به‌شدت احساسی و مجازی هستند و نیازمند ارتباط‌‌گیری، گفت‌وگو، توضیح و کار فرهنگی هستند».

با آنکه خیزش سراسری مردم علیه جمهوری اسلامی با کشته شدن مهسا امینی حین بازداشت به دست نیروهای گشت ارشاد با شعار « زن، زندگی، آزادی» آغاز شد و زنان به‌عنوان نیمی از جمعیت ایران، پیشتاز خیزش سراسری و تجمع‌های خیابانی علیه جمهوری اسلامی‌اند، اما اداره سیاسی سپاه پاسداران در تحلیل خود بدون اشاره به نقش زنان، تلاش کرده است نقش زنان در خیزش سراسری را انکار کند.

سایت اداره سیاسی سپاه پاسداران همچنین «دسته چهارم» هرم جمعیتی در خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی را «اقتصادزدگان» خوانده و تاکید کرده است که بیشترین جمعیت در تجمع‌های خیابانی شامل این دسته می­‌شود.

در یادداشت اداره سیاسی سپاه پاسداران همچنین آمده است که «اقتصادزدگان به معنی طبقات ضعیفی که تحت فشار اقتصادی بوده و طبقات متوسطی که در حال سقوط به مراحل پایین‌­ترند»، در شرایط فعلی، «چیزی جز بهبود شرایط اقتصادی نمی­‌خواهند و برای این‌ها آتش‌بیار معرکه چیزی جز گرانی نیست و تنها راه آرام کردنشان بهبود شرایط اقتصادی است».

اداره سیاسی سپاه پاسداران در خاتمه یادداشت خود تاکید کرده است که جمهوری اسلامی برای سرکوب خیزش سراسری مردم و آنچه این بخش از سپاه «مدیریت اعتراض‌ها» خوانده است، نیازمند «مجموعه‌ای از اقدامات حساب‌شده امنیتی، قضایی، فرهنگی و اقتصادی است که هر کدام در صورت موفقیت می­‌تواند به بهبود شرایط بینجامد».

برخلاف آنچه در یادداشت اداره سیاسی سپاه پاسداران درباره نحوه مواجهه متفاوت با بخش‌های مختلف هرم جمعیتی مردم فعال در خیزش سراسری آمده است، نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی با همه لایه‌های خیزش سراسری از کودکان و دانش‌آموزان تا زنان و جوانان، در تمامی شهرها و استان‌های ایران، با خشونت حداکثری برخورد کرده‌اند.

سپاه پاسداران به‌عنوان بخشی از ماشین سرکوب جمهوری اسلامی از آغاز خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی در سرکوب و کشتار مردم معترض و بازداشت‌های گسترده نقش مستقیم داشته است.

از آغاز خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی در ۲۶ شهریور تا روز ۱۹ آبان‌ماه، بنابر اعلام مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هرانا، دست‌کم ۳۳۰ تن از مردم معترض به دست نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی از جمله سپاه پاسداران و نیروهای بسیج، کشته‌شدند که دست‌کم ۵۰ تن از کشته‌شدگان کودکان و نوجوانان بودند.

هزاران نفر از مردم نیز در شهرهای مختلف هدف سلاح‌های ساچمه‌زن و انواع ابزارهای خشونت‌بار سرکوب نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی از جمله سپاه پاسداران قرار گرفته و به‌شدت زخمی و مصدوم شده‌اند و شماری از معترضان نیز بینایی خود را در اثر اصابت این ساچمه‌ها از دست داده‌اند.

همچنین، دست‌کم ۱۵ هزار و ۹۲ نفر از مردم معترض از جمله زنان، دانش‌آموزان، دانشجویان، جوانان، وکلا، پزشکان و کادر درمان، معلمان، کارگران، روزنامه‌نگاران و دیگر اقشار جامعه بازداشت شده‌اند.