حمله نیروهای سرکوبگر به تظاهرات گسترده ضدحکومتی در شهرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان

خیزش سراسری مردم ایران در روز جمعه در شهرهای زاهدان، خاش، ایرانشهر، راسک، چابهار آغاز شد

تظاهرات گسترده ضدحکومتی در شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان مانند هفته‌های گذشته پس از نماز جمعه اهل سنت آغاز شده است.

در شهر زاهدان و پس از خطبه‌های تند مولوی عبدالحمید علیه جمهوری اسلامی و حمایت او از برگزاری اعتراضات مسالمت‌آمیز پس از نماز جمعه مردم این شهر به راهپیمایی و سر دادن شعار علیه جمهوری اسلامی پرداختند. هزاران نفر از معترضان در شهر زاهدان شعار «مرگ بر سپاهی» و «مرگ بر خامنه‌ای» سر دادند. معترضان در خیابان‌های اطراف مسجد مکی این شهر دست به راهپیمایی زدند و شعار «مرگ بر بسیجی» سر دادند. همچنین تصاویری از حضور گسترده نیروهای امنیتی در این شهر و برخورد با معترضان در شبکه‌‎های اجتماعی منتشر شد.

بر اساس ویدیوهای منتشر شده از این شهر معترضان شعارهای «از خاش تا زاهدان جانم فدای ایران»، «می‌کشیم می‌کشیم آنکه برادرم کشت» و «مرگ بر خامنه‌ای، لعنت بر خمینی» سر می‌دادند.

معترضان در شهر چابهار نیز خیابان‌های این شهر را مسدود کرده و زنجیره انسانی در خیابان‌های این شهر تشکیل دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در شهر خاش نیز معترضان به خیابان‌ها آمدند و تجمع اعتراضی برگزار کردند. گزارش‌هایی از برخورد نیروهای امنیتی با معترضان و همچنین تیراندازی به سوی آن‌ها در این شهر منتشر شده است. معترضان در این تجمع فریاد «مرگ بر خامنه‌ای» سر می‌دادند.

معترضان در ایرانشهر نیز به خیابان‌ها آمدند و علیه جمهوری اسلامی شعار سر دادند. همچنین تصاویری از این شهر منتشر شد که نشان از درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی دارد. در ایرانشهر نیز صدای تیراندازی به سوی معترضان شنیده می‌شود.

معترضان در شهر راسک نیز پس از اقامه نماز جمعه به خیابان‌ها آمده و یک‌صدا فریاد «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند. ویدیوهایی از شروع اعتراضات در چابهار نیز منتشر شده است.

تداوم سرکوب معترضان در حالی‌ست که عفو بین ‌الملل روز پنجشنبه در گزارشی شمار کشته‌شدگان جمعه خونین خاش را ۱۸ نفر اعلام کرد و تایید کرد که نیروهای امنیتی حکومت ایران در سرکوب مردم این منطقه از «گلوله‌های جنگی مرگبار» استفاده می‌کنند. عفو بین الملل تصریح کرد که نیرو‌های امنیتی از الگویی کشنده در سرکوب اعتراضات سیستان و بلوچستان بهره می‌برند و از« مهمات و گلوله‌های جنگی مرگبار» علیه مردم این منطقه استفاده کرده و« بالاتنه، سینه و سر معترضان» را به قصد کشتار هدف قرار می دهند.

این گزارش تکمیل می‌شود.