امیرعبداللهیان وزیر خارجه آلمان را به اتخاذ «مواضع تحریک‌آمیز» و «ناپخته» متهم کرد

آنالنا بربوک در توییتی نوشته بود آلمان تا زمانی که لازم باشد، کنار مردان و زنان ایران می‌ماند

حسین امیرعبدالهیان با تهدید تلویحی آلمان افزود که سخنان وزیر خارجه این کشور «پیوندهای قدیمی را تخریب می‌کند و پیامدهایی بلندمدت دارد»‌ـ ATTA KENARE / AFP

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در توییتی، مواضع وزیر خارجه آلمان را «تحریک‌آمیز»، «مداخله‌جویانه» و «غیردیپلماتیک» توصیف کرد و مدعی شد که این مواضع «نشان‌دهنده پختگی و تدبیر» نیستند.

حسین امیرعبدالهیان با تهدید تلویحی آلمان افزود که سخنان وزیر خارجه این کشور «پیوندهای قدیمی را تخریب می‌کند و پیامدهایی بلندمدت دارد».

او ادامه داد: «آلمان می‌تواند برای مقابله با چالش‌های مشترک تعامل را انتخاب کند یا راه تقابل را در پیش‌ بگیرد؛ پاسخ ما متناسب و قاطع خواهد بود.»

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، شامگاه چهارشنبه ۱۸ آبان (۹ نوامبر) در توییتر، خبر داد که اتحادیه اروپا در اعتراض به سرکوب معترضان در ایران، هرچه سریع‌تر تحریم‌های جدیدی را برای جمهوری اسلامی در نظر می‌گیرد.

وزیر خارجه آلمان افزود: «ما تسلیم نمی‌شویم. ما نه‌فقط امروز بلکه تا هر زمان که لازم باشد، کنار مردان و زنان ایران می‌مانیم.»

بربوک پیش‌تر نیز چندین بار به سرکوب شدید معترضان در ایران اعتراض کرده بود. او در حاشیه نشست وزیران خارجه گروه ۷، نیز درباره خیزش سراسری مردم ایران علیه حکومت موضع‌گیری کرد و گفت که سرکوب معترضان، برای جمهوری اسلامی عواقب خواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رسانه‌های آلمانی خبر داده‌اند که این کشور و دیگر اعضای اتحادیه اروپا قصد دارند به‌زودی علیه برخی مقام‌ها و نهادهای جمهوری اسلامی تحریم‌هایی وضع کنند. مسدود کردن دارایی‌ها و ممنوعیت ورود به اتحادیه اروپا از جمله این تحریم‌ها خواهند بود. گفته می‌شود وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست بعدی خود که پنجشنبه آینده در بروکسل برگزار می‌شود، درباره تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران به دلیل نقض حقوق بشر تصمیم می‌گیرند.

وزیر خارجه آلمان پیش از این، خبر داده بود که کشورش فراتر از تحریم‌های اتحادیه اروپا، برای جمهوری اسلامی محدودیت‌هایی تعیین خواهد کرد. روز چهارشنبه نیز پارلمان آلمان در حمایت از خیزش سراسری ایرانیان، از دولت این کشور خواست فشارهای سیاسی و دیپلماتیک بر جمهوری اسلامی را افزایش دهد. ممنوعیت صدور ویزا برای تمام عوامل سرکوب در ایران، تشدید تحریم‌های تجاری و مالی علیه روحانیون شیعه حاکم بر ایران و بررسی افزایش تحریم‌ها با هدف پاسخگو کردن جمهوری اسلامی بابت خشونت‌های اعمال‌شده علیه معترضان در ایران از بند‌های این طرح‌اند.

در این طرح، از دولت آلمان خواسته می‌شود از نهاد‌های مستقل فعال در زمینه جمع‌آوری مدارک مربوط به خشونت‌های دولتی و مخالفان دموکرات خارج ایران حمایت کند.

هم‌زمان، وزیر خارجه آلمان خبر داد کشورش پیگیر برگزاری نشست ویژه‌ای با موضوع ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد است تا سازوکار تحقیق درباره وقایع اخیر ایران اجرایی شود.