پیروزی نامزدهای موردحمایت ترامپ در انتخابات آمریکا

در جورجیا هم که برایان کمپ در رقابت انتخاب مجدد توانست رقیب دموکرات خود را شکست دهد، ترامپ به‌نوعی پیروز شد

تعدادی از هم‌پیمانان دونالد ترامپ در زمره برندگان اولیه رقابت‌های سه‌شنبه شب بودند - AFP

همزمان با درخشش تحسین‌برانگیز جمهوری‌خواهان در فلوریدا، تعدادی از هم‌پیمانان دونالد ترامپ در زمره برندگان اولیه رقابت‌های سه‌شنبه شب بودند؛ اما با رسیدن شب مشخص شد حزب جمهوری‌خواه «سونامی» قرمزی را که امیدوار بود تحقق یابد، نخواهد دید.

روز سه‌شنبه با پیروزی آسان سناتور مارکو روبیو بر رقیبش وال دمینگز که خوب هم خرج کرده بود و نیز پیروزی فرماندار ران دسانتیس بر چارلی کریست، فرماندار سابق ایالتی که به‌تازگی خانه رئیس‌جمهوری سابق [آمریکا] شده، این ایالت به طور ویژه به سنگر قدرت جمهوری‌خواهان تبدیل شد.

مت گائتز، نماینده حزب راست افراطی، در کنگره که به اتهام قاچاق جنسی یک خردسال تحت تحقیقات وزارت دادگستری قرار دارد، هم دوباره در انتخابات این ایالت رای آورد. گائتز بارها هرگونه ارتکاب جرم را رد کرده و مجرم شناخته نشده است.

در آرکانزاس نیز، برای سارا هاکبی سندرز، یکی از قدیمی‌ترین متحدان ترامپ و دبیر مطبوعاتی سابق کاخ سفید، شب خوبی رقم خورد. هاکبی سندرز که اولین بار است با پیروزی در انتخابات دفتر کارش را به چنگ آورده است، حالا فرماندار بعدی این ایالت خواهد شد و پا جای پای پدرش خواهد گذاشت. در رقابت دیگری برای فرمانداری، کرستی نوئم دوباره در انتخابات داکوتای جنوبی رای آورد که موفقیتی قابل پیش‌بینی در یکی دیگر از سنگر‌های قرمز بود.

دیگر نامزدهای موردحمایت ترامپ هم به پیروزی‌های اولیه مشابهی دست یافتند. تد باد در انتخابات سنای کارولینای شمالی، چری بیزلی را شکست داد و کتی بریت، نامزد انتخابات آلاباما، نیز بلافاصله بعد از بسته شدن صندوق‌ها در ساعت ۸ شب، به پیروزی دست یافت. در اوهایو، جی‌دی ونس، نامزد موردحمایت ترامپ، بر تیم رایان، نماینده کنگره، پیروز شد و کرسی خالی سنا در این ایالت را به دست آورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جورجیا هم که برایان کمپ در رقابت انتخاب مجدد توانست استیسی آبرامز، رقیب دموکرات خود، را شکست دهد، ترامپ به‌نوعی پیروز شد. کمپ با آنکه با تلاش‌های ترامپ برای لغو نتایج انتخابات ۲۰۲۰ مخالفت کرده بود، از حمایت رئیس‌جمهوری سابق برخوردار شد؛ منتهی در دور مقدماتی یک رقیب موردحمایت ترامپ را شکست داده بود.

سایر جمهوری‌خواهان موردحمایت ترامپ برای مجلس نمایندگان مثل اندرو کلاید و جیم بنکس و همچنین مارجوری تیلور گرین جنجالی و پرهیاهو نیز در بخش‌های به‌شدت قرمز عملکرد خوبی داشتند. اما «موج قرمز» در چند حوزه کلیدی انتخابات مجلس نمایندگان در خارج از فلوریدا تحقق نیافت و پیروزی‌های اولیه حزب جمهوری‌خواه حالت متمرکز داشت. آبیگیل اسپنبرگر در ویرجینیا و ست مگزینر هم در رودآیلند در رقابت برای انتخاب مجدد، به پیروزی دست یافتند. از نظر حزب جمهوری‌خواه، این دو بخش پتانسیل آن را داشتند که امشب کرسی‌ها نصیبشان شود.

رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده روز سه‌شنبه در سایر رقابت‌های تنگاتنگ شکست‌های کلیدی بیشتری متحمل شد که به رکورد پیروزی‌های افراد تحت حمایت او لطمه زد و ثابت کرد که دست‌کم در برخی موارد، حمایت او به‌رغم یا به بهای روال‌های مناسب رای‌گیری رخ داده بود. بارزترین مصداق هم کارزار انتخاباتی دکتر آز بود که در زیرنظرترین انتخابات سنای آن، شب دکتر محمت آز درست قبل از ۱ بامداد، از جان فترمن عقب افتاد؛ در حالی که در مورد سلامتی فترمن همچنان نگرانی‌هایی وجود داشت. بلیک مسترز هم در آریزونا نمایش ضعیفی داشت. با شمارش ۵۰ درصد آرا، مسترز از مارک کلی، سناتور کنونی، خیلی عقب است و این رقابت به هیچ وجه به آن تنگاتنگی که در نظرسنجی‌ها و باور کارشناسان پیش‌بینی شد، نبود. چندین شبکه تلویزیونی پیش‌بینی کردند که فترمن دکتر آز را شکست خواهد داد.

نمایش ناخوشایند دیگر در جورجیا رخ داد؛ جایی که هرشل واکر با فاصله اندکی، پشت رافائل وارناک، سناتور کنونی دموکرات، قرار گرفت و ظاهرا کار به دور بعد کشید. این وضعیت می‌تواند به نفع وارناک باشد؛ چون در چنین رقابتی در آینده، واکر سایر نامزدهای محبوب‌تر حزب جمهوری‌خواه را ندارد که رای‌دهندگان جمهوری‌خواه را پای صندوق‌ها بکشانند.

در سه رقابت برای کسب کرسی فرمانداری، هم نامزدهای تحت‌حمایت ترامپ اندکی بعد از نیمه‌شب از رقبای خود عقب افتادند. در پنسیلوانیا، جاش شاپیرو بر داگ ماستریانو، از طراحان نظریه توطئه راجع به انتخابات ۲۰۲۰،  پیروز اعلام شد. در میشیگان، تودور دیکسون، از انکارکنندگان نتایج انتخابات، از گرچن ویتمر، فرماندار فعلی، عقب افتاد و در آریزونا، هم به نظر می‌رسد کتی هابز نمایش قوی خیره‌کننده‌ای در برابر کری لیک داشته است. کری لیک با حمایت از ادعاهای کذب ترامپ در مورد تقلب در انتخابات مشهور شد و طی مبارزات انتخاباتی، با خبرنگاران در ستیز بود و به آن‌ها بدوبیراه می‌گفت.

به تاخیر افتادن شمارش آرا در نوادا به معنای آن است که هنوز نمی‌توان پیروزی آدام لاکسالت، نامزد انتخابی ترامپ، را تحلیل کرد اما با شمارش هرچه بیشتر آرا در بقیه کشور روشن شد نه تنها «سونامی قرمزی» که متحدان ترامپ هفته‌ها و حتی تا صبح سه‌شنبه با اطمینان از آن دم می‌زدند، به هیچ وجه محقق نشده است، بلکه بدتر از آن، بعد از نیمه‌شب و در بامداد چهارشنبه، رقبای دموکراتشان همچنان برای حفظ دو مجلس کنگره جایگاه نیرومندی دارند و برخی از پرسروصداترین کارشناسان واشنگتن را سردرگم کرده‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان