جای ساچمه در نقاشی شام آخر

تصاویری از جای آسیب‌دیدگی نقاشی در اختیار ایندپندنت قرار گرفت

نقاشی لورنا می وادسورث از شام آخر ، با سوراخ "گلوله" در سمت چپ لباس مسیح قابل مشاهده است - عکس از هنرمند

در نقاشی نوینی از پرده «شام آخر»، جای اصابت ساچمه به شمایل مسیح را کشف کرده‌اند.

در تصاویری که به طور اختصاصی در اختیار ایندپندنت است، به وضوح این آسیب‌دیدگی در آن نقاشی نمایان است. این نقاشی اثر لورنا می وادزورث است و روی بومی به ارتفاع سه و نیم متر خلق شده است.

سوراخ به جا مانده از ساچمه را هنگامی کشف کردند که می‌خواستند آن نقاشی را برای نمایش در نگارخانه‌ گریوز، واقع در شهر شفیلد، آماده کنند. آن نقاشی را پیش از این به مدت یک دهه در پشت محراب کلیسای شهرستان گلوسسترشایر به نمایش گذاشته بودند.

کارشناسان علم پرتابش، بعد از بررسی آن آسیب‌دیدگی گفته‌اند که بر اثر اصابت ساچمه تفنگ بادی ایجاد شده است.

 

وادزورث، صحنه انجیلی «شام آخر» را بازآفرینی کرده است و در آن، برای تصویر کردن عیسی مسیح، چهره‌ مدل جاماییکایی، تافاری هیندز، را الگوی خود قرار داده است.

این هنرمند، در بیانیه‌ای که منتشر کرده است، در مورد آسیب وارد شده به نقاشی‌اش گفت: «اول که این لطمه را دیدم به قدری ناراحت شدم  که می‌خواستم نگذارم در نمایشگاه به نمایش درآید. اما خیلی برای من مهم بود که نگذارم هرکسی که این خسارت را وارد کرده است، به "هدف" خود برسد.»

وادزورث افزود، به خاطر آن که جای سوراخ ساچمه در سمت راست بدن عیسی مسیح است، عده‌ای می‌گویند که با این ساچمه می‌خواسته‌اند آخرین زخم مسیح را بازآفرینی کنند که وقتی به صلیب کشیده شده بود، رومیان با پرتاب نیزه به بدنش وارد کردند. او در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد این کار با انگیزه‌های نژادپرستانه صورت گرفته باشد، گفت: «امیدوارم این کار فقط یک خراب‌کاری احمقانه باشد، زیرا انگیزه‌های دیگر خیلی می‌تواند وحشتناک باشد.»

این نقاش ساکن شرق لندن، آن نقاشی را در سال ۲۰۰۸ و به سفارش یک عضو کلیسای محلی در گلوسسترشایر آغاز کرد. او پیش از این در اهمیت «شام آخر» گفته بود که نماد «عشق و خیانت و بخشی از تجربه بشر» است.

نگارخانه‌ گریوز، میزبان نمایشگاه مروری بر آثار وادزورث تحت عنوان «نگاه خیره»، در شفیلد، شهر زادگاه وی است. این نگارخانه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که علی‌رغم آن ماجرا، نمایشگاه برگزار خواهد شد. در قسمتی از آن بیانیه آمده است: «با اشتیاق فراوان منتظر گشایش این نمایشگاه طبق برنامه قبلی در روز شنبه هستیم.»

تک‌چهره‌ای که وادزورث از دیوید بلانکت نقاشی کرده است و معمولاً در تالار پورتکولیس به دیوار آویزان است، و هم‌چنین، تک‌چهره‌هایی که از تونی بلر، دیوید تننت و اسقف کانتربری، روان ویلیامز، کشیده است، نیز در این نمایشگاه به نمایش درمی‌آید.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

 

© The Independent

بیشتر از زندگی