دانشمندان ایتالیایی ماندگاری پاستا را تا ۳۰ روز افزایش می‌دهند

این یافته‌ها در آینده به راه‌هایی تازه‌ برای کاهش ضایعات موادغذایی نیز منجر می‌شود

دانشمندان نسبت گازهای ام‌ای‌پی و ترکیب لایه‌های مخصوص بسته‌بندی را تغییر دادند تا رشد میکروبی و نفوذناپذیری را بهتر مهار کنند - AFP

دانشمندان ایتالیایی فرایندی جدید ابداع کردند که ظاهرا ماندگاری پاستای تازه را حدود یک ماه افزایش می‌دهد، پیشرفتی که به باور آن‌ها به کاهش ضایعات مواد غذایی کمک می‌کند.

در این پژوهش که به‌تازگی در نشریه مرزهای میکروبیولوژی (Frontiers in Microbiology) منتشر شده است، [دانشمندان] همراه با افزودن یک باکتری ضدمیکروبی به نام پروبیوتیک، تغییراتی در بسته‌بندی محصولات پاستا ایجاد کرد‌ه‌اند که ۳۰ روز به زمان نگهداری آن‌ها می‌افزاید.

به گفته دانشمندان، از جمله دانشمندان دانشگاه باری آلدو مورو در ایتالیا، ماندگاری پاستای تازه بین ۳۰ تا ۹۰ روز است و کارخانه‌ها معمولا از فرآیندی به نام بسته‌بندی در اتمسفر اصلاح‌شده [در خلاء] (MAP) و نیز عملیات حرارتی برای حفظ موادغذایی استفاده می‌کنند.

در فرآیند ام‌ای‌پی اکسیژن حذف می‌شود و گازهای دیگری درون بسته‌بندی متشکل از لایه پلاستیکی جای آن را می‌گیرند، اما برخی از باکتری‌ها طی عملیات حرارتی سالم می‌مانند و در شرایط مناسب رشد می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درحالی‌که برای کمک به حفظ تازگی پاستا معمولا از مواد نگهدارنده هم استفاده می‌کنند، گزینه‌های موجود برای افزایش ماندگاری پاستای تازه بدون مواد مصنوعی محدود است.

در مطالعه‌ای جدید که با همکاری آزمایشگاه شیمی خصوصی ایمنی غذا (Food Safety Lab) انجام شده است، دانشمندان نسبت گازهای ام‌ای‌پی و ترکیب لایه‌های مخصوص بسته‌بندی را تغییر دادند تا رشد میکروبی و نفوذناپذیری را بهتر مهار کنند.

پژوهشگران همچنین آمیزه‌ای چندسویه از باکتری‌های ضدمیکروبی را برای مهار رشد سایر باکتری‌های مضر به آن افزودند.

سپس با تولید یک مجموعه‌ پاستا تروفی [مارپیچ] تازه که به‌شکل معمول بسته‌بندی شده بود این روش جدید را امتحان کردند، و مجموعه دوم را به شکل سنتی تولید، اما در ام‌ای‌پی آزمایشی بسته‌بندی کردند.  

سویه‌های باکتری ضدمیکروبی را نیز به مجموعه سوم از پاستای تازه که با استفاده از روش تجربی بسته‌بندی شده بود، افزودند.

بعد از گذشت چند ماه مشخص شد بین آن سه گروه، پاستاهایی که در ام‌ای‌پی آزمایشی به آن‌ها پروبیوتیک‌های محافظ زیستی ضدمیکروبی اضافه کردند، از همه ماندگاری بهتری داشتند.

فرانچسکا دی لئو، یکی از نویسندگان این مطالعه، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این نتایج نشان می‌دهد که ام‌ای‌پی، همراه با کشت‌های زیست محافظ پروبیوتیک که به روش افشانه‌ای خشک شده‌اند، به روش هم‌افزایی جلو فساد میکروبی پاستای تازه در مدت نگهداری در یخچال را می‌گیرد.»

دکتر لئو گفت:«از دید مصرف‌کننده، مزیت بارز این محصول ماندگاری طولانی و سهولت نگهداری است. این امر با توجه به اینکه مصرف‌کنندگان به‌شکلی فزاینده به کاهش دفعات خرید مواد غذایی رغبت دارند و درنتیجه تا حد امکان این مواد را در خانه ذخیره می‌کنند، اهمیتی ویژه دارد.»

دانشمندان معتقدند این یافته‌ها در آینده به راه‌هایی تازه‌ برای کاهش ضایعات موادغذایی نیز منجر می‌شود.

دکتر لئو افزود: «اتخاذ راه‌حل‌های فناوری نوآورانه برای پیشگیری از هدررفت غذا، نظیر آنچه در این مطالعه ذکر شد، به توازن این مشکلات کمک می‌کند، به شرطی که کارخانه‌ها بخواهند چالش و نوآوری را بپذیرند.»

© The Independent

بیشتر از زندگی