سازمان نظام صنفی رایانه‌ای: این روزها چیزی به نام اینترنت نداریم

«متولیان امر فیلترینگ و صیانت‌گران بدیهیات کسب‌وکارهای آنلاین را نادیده می‌گیرند»

کیوان جامه‌بزرگ: آنچه اکنون از اینترنت در ایران باقی‌ مانده، یک شبکه دست‌وپاشکسته و ناپایدار است - way2pay

کیوان جامه‌بزرگ، عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی یارانه‌‌ای، به موضوع اختلال اینترنت در ایران پرداخت و در مورد عواقب این قطعی و اختلال‌ها هشدار داد. به گفته او، «این روزها چیزی به نام اینترنت نداریم و با تداوم این وضعیت هم اقتصاد دیجیتال را از دست می‌دهیم و هم از صنعت روز دنیا عقب می‌مانیم».

در حالی‌ که مقام‌های جمهوری اسلامی ادعا می‌کنند با توسعه شبکه ملی اطلاعات، اهدافی مانند «استقلال و اقتصاد دیجیتال» را دنبال می‌کنند، عضو هیئت‌مدیره سازمان صنفی یارانه‌ای قطع دسترسی آزاد کاربران به اینترنت و پلتفرم‌های بین‌المللی را «اشتباهی تاریخی» توصیف کرد و گفت: «شبکه ملی اطلاعات در نبود دسترسی آزاد به اینترنت و پلتفرم‌های بین‌المللی به یک امر زائد غیرکاربردی تبدیل می‌شود و سیاست‌های تحدیدی حاکمیت آن ‌را در نگاه شهروندان به نهادی مذموم بدل می‌کند.»

به گفته جامه‌بزرگ، آنچه اکنون از اینترنت در ایران باقی‌ مانده، «یک شبکه دست‌وپاشکسته و ناپایدار» است و در نتیجه این سیاست در آینده، اقتصاد دیجیتال از بین می‌رود و پیرو آن، سایر صنایع کشور نیز سال‌ها عقب می‌مانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از قطع دسترسی کاربران داخل ایران به پلتفرم‌هایی مانند واتس‌اپ و اینستاگرام، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از کسب‌وکارهای مجازی خواست به پلتفرم‌های داخلی نقل‌مکان کنند. او حتی ادعای سرازیر شدن کسب‌وکارها به پلتفرم‌های داخلی را نیز مطرح کرد اما کارشناسان تاکید کردند که هیچ‌یک از پلتفرم‌های داخلی ظرفیت و کارایی پلتفرم‌های خارجی را ندارند و نمی‌توانند پاسخگوی نیاز کاربران باشند. جامه‌بزرگ نیز به همین مسئله اشاره کرد و گفت: «در یک نگاه حداقلی، شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی امروزه درگاه تعامل با بسیاری از منابع علمی، آموزشی، سرگرمی و خبری اند. واقعیتی که هیچ‌گاه در یک پلتفرم بسته داخلی محقق نمی‌شود. روزانه میلیون‌ها عنوان محتوای تخصصی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی منتشر می‌شوند و متخصصان دنیا از همین طریق با یکدیگر شبکه‌سازی می‌کنند و از یکدیگر می‌آموزند.»

او که با روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران مصاحبه می‌کرد، افزود: «مگر می‌شود به دانشگاه‌ها و مدارس کسب‌وکار، انجمن‌های تخصصی علمی، نشریات معتبر بین‌المللی و افراد شاخص و تاثیرگذار بر صنایع گفت بیایید در پلتفرم‌های داخلی ما فعالیت کنید؟ مگر می‌توان به شرکای بین‌المللی گفت در پیامرسان‌های ایرانی فعالیت کنید؟»

به گفته عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی یارانه‌‌ای، بسیاری از ارتباطات روزانه کسب‌و‌کارها با شرکای تجاری بین‌المللی بر بستر همین رسانه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها صورت می‌گیرد و این‌ها بدیهیاتی‌اند که «متولیان امر فیلترینگ و صیانت‌گران» انکارشان می‌کنند.

در حالی‌ که کارشناسان درباره پیامدهای قطع دسترسی کاربران به اینترنت و پلتفرم‌های بین‌المللی هشدار داده‌اند، جمهوری اسلامی هر روز دسترسی کاربران داخل ایران را محدودتر می‌کند. روز دوشنبه، ۱۶ آبان، برخی کاربران از فیلتر گوگل اسکالر (Google Scholar) خبر دادند. پیش‌تر نیز سرویس‌های گوگل‌پلی و گوگل‌مپ فیلتر شده بودند.

با شروع خیزش سراسری مردم علیه حکومت، دسترسی ایرانیان داخل کشور به واتس‌اپ و اینستاگرام قطع شد. برآوردها نشان می‌دهد که با فیلتر این دو پلتفرم، بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین خسارت دیدند و امرار معاش حدود ۱۰ میلیون نفر از جمعیت ایران با مشکل مواجه شد. سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران نیز پیش‌تر نیز در گزارشی اعلام کرده بود که با قطع اینترنت و فیلتر واتس‌اپ و اینستاگرام بیش از ۴۱ درصد شرکت‌های آنلاین ۲۵ تا ۵۰ درصد درآمد خود را از دست دادند و حدود ۴۷ درصد هم بیشتر از ۵۰ درصد کاهش فروش داشتند.