واکنش طالبان به گفته‌های بایدن: افغانستان را بدون حمایت شما می‌سازیم

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت افغانستان کشوری است که خدا فراموشش کرده است

ذبیح‌الله مجاهد: این کشور ویران‌شده از جنگ را دوباره بدون حمایت خارجی بازسازی خواهیم کرد - AFP

پس از صحبت‌های جنجالی جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره افغانستان، گروه طالبان به این حرف‌ها واکنش نشان دادند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی رژیم طالبان روز شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت این کشور ویران‌شده از جنگ را دوباره بدون حمایت خارجی بازسازی خواهیم کرد.

او با انتقاد از گفته‌های رئیس‌جمهوری آمریکا بدون نام بردن از او گفت کسانی که چنین صحبت‌هایی را بیان می‌کنند، این کار را از سر ناامیدی و حسادت به افغانستان انجام می‌دهند، در حالی که مردم افغانستان به‌صورت عادی زندگی روزمره خود را به پیش می‌برند. او همچنین گفت درست است که آمریکا از مجراهای قانونی به افغانستان کمک می‌کند، اما افغانستان به کمک آمریکا نیازی ندارد.

جو بایدن روز جمعه در سخنرانی‌اش به مناسبت تمجید از کهنه سربازان آمریکایی که در جنگ افغانستان شرکت کرده بودند گفت افغانستان کشوری است که از سوی خدا فراموش ‌شده است. او در این سخنرانی گفت تعدادی از شما به افغانستان رفته‌اید، من چندین بار به افغانستان رفته‌ام و بیشتر مناطق آن را دیده‌ام، آنجا کشوری است که خدا فراموشش ‌کرده است.

جو بایدن با حضور در کاخ سفید طرح خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان را اجرا کرد. به دستور بایدن، آمریکا به‌طور کامل از افغانستان خارج شد. این مسئله باعث شد تا نیروهای امنیتی افغان نتوانند در برابر حملات طالبان مقاومت کنند و درنتیجه زودتر از پیش‌بینی سیاستمداران، دولت جمهوری سقوط کرد و طالبان بر این کشور مسلط شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با اینکه سیاستمداران زیادی در آمریکا از نحوه خروج نیروهای این کشور از افغانستان انتقاد کردند و بایدن را مسبب سقوط دولت در این کشور دانستند؛ اما بایدن همچنان بر مواضعش برای خروج از افغانستان تاکید کرد و گفت اگر آمریکا از افغانستان خارج نمی‌شد برای سال‌های طولانی در این کشور درگیر باقی می‌ماند.

با این حال هرچند سخنگوی امارت اسلامی طالبان از بی‌نیازی افغانستان خبر داد و گفت که این کشور بدون کمک آمریکا آباد می‌شود؛ اما واقعیت نشان می‌دهد که بدون کمک جامعه جهانی، احتمال وقوع فاجعه انسانی در افغانستان بسیار زیاد است.

آمریکا در یک سال گذشته نزدیک به ۱.۵میلیارد دلار کمک بشردوستانه برای افغانستان فرستاده است. بررسی‌های سازمان‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که ۹۰ درصد مردم افغانستان به کمک‌های خارجی وابسته‌اند. با اینکه آمریکا و کشورهای هم‌پیمانش در ۲۰ سال گذشته، بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برای بازسازی این کشور هزینه کردند؛ اما افغانستان همچنان یک کشور وابسته باقی ماند و اقتصاد مصرفی این کشور، نیاز به کمک جامعه جهانی را به یک امر حتمی تبدیل کرد. سازمان ملل متحد هشدار داده است که اگر کمک‌های جهانی به موقع به افغانستان نرسد، بیشترین ضربه را مردم خواهند دید.

آمریکا پس از ۲۰ سال جنگ و درگیری در افغانستان و مصرف بیش از دو تریلیون دلار و تلفات انسانی در حدود ۲۴۰۰ نفر، بالاخره از افغانستان خارج شد. سیاستمداران آمریکایی بعدها اعتراف کردند که برای آینده چشم‌انداز مشخصی نداشتند و راهبرد این کشور در قبال افغانستان نیز اشتباه بوده است.