«مکانی رهاشده از سوی خدا»؛ تحقیر افغانستان در کلمات جو بایدن

نیویورک پست: «اشاره منفی به کل یک کشور، می‌تواند باعث توهین و تحقیر شود.»

این باز نخست نیست که جو بایدن، در سخنرانی‌اش افغانستان را تحقیر می‌کند-SAUL LOEB / AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، روز جمعه ۱۳ آبان (۴ نوامبر) در سخنرانی‌اش در ایالت سن دیگو، بارها از افغانستان با کلمات تحقیرآمیز یاد کرد و این کشور را «مکانی رهاشده از سوی خدا» توصیف کرد.

بایدن در جریان سخنرانی‌اش به سفرهایش به افغانستان اشاره کرد و گفت: «بسیاری از شماها به افغانستان رفته‌اید. من به هر قسمت آن رفته‌ام.»

بایدن به سفرش در سال ۲۰۰۸ نیز اشاره کرد که در آن عضو هیئتی از کنگره آمریکا بود و در شمال پایگاه هوایی بگرام با همکارانش جان کری و چاک هیگل در برف گیر کرده بودند.  سپس افزود: «آنجا یک مکان رهاشده از سوی خداست.»

نیویورک پست در مطلبی سخنان بایدن را در مورد افغانستان «تحقیرآمیز» توصیف کرد و نوشت: «اشاره منفی به کل یک کشور می‌تواند باعث توهین و تحقیر شود.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در زمان حضورش در کاخ سفید، بارها از کشورهای توسعه نیافته به‌عنوان «چاله‌ها» یاد کرد که اعتراض گسترده‌ای را در پی داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بار نخست نیست که جو بایدن در سخنرانی‌اش افغانستان را تحقیر می‌کند. در ژوئیه ۲۰۲۱ و در حین خروج نیروهای خارجی و تهاجم گسترده طالبان به شهرهای بزرگ افغانستان، جو بایدن در جریان یک سخنرانی در واشینگتن، از پاسخ دادن به پرسشی در مورد افغانستان خودداری کرد.

در آن نشست که چند هفته بعد از صدور فرمان عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان برگزار شده بود، خبرنگاری از بایدن در مورد خروج نیروهای آمریکایی و اوضاع افغانستان پرسید. بایدن گفت: «می‌خواهم در مورد چیزهای خوشحال‌کننده صحبت کنم.»

تکرار پرسش در مورد افغانستان، او را عصبانی کرد و گفت: «دیگر نمی‌خواهم به پرسشی پاسخ دهم. تعطیلات آخر هفته است. من می‌خواهم جشن بگیرم.»

در ماه ژوئیه و درحالی‌که افغانستان درنتیجه توافقنامه امضا شده میان آمریکا و طالبان در دوحه، قدم‌به‌قدم به سقوط نزدیک می‌شد، رئیس‌جمهوری ایالات متحده از ذکر نام افغانستان و سخن گفتن در مورد اوضاع آن کشور خودداری کرد. این عملکرد بایدن نیز خشم و ناامیدی را در افغانستان افزایش داد و بسیاری از کارشناسان گفتند آمریکا به مردم افغانستان پشت کرده و در حال سپردن این کشور به طالبان است.

اکنون که حدود ۱۴ ماه از فروپاشی دولت در افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت می‌گذرد، جو بایدن به‌ندرت در سخنرانی‌هایش به خروج فاجعه‌بار نیروهای آمریکایی از افغانستان و مسلط شدن طالبان بر آن کشور صحبت می‌کند. او حتی در سخنرانی سالانه‌اش در یکم مارس که در کنگره آمریکا ارائه شد، نامی از ۱۳ سرباز آمریکایی که در ماه اوت ۲۰۲۱ و در جریان خروج آمریکا از افغانستان در فرودگاه کابل کشته شدند یادی نکرد. این عملکرد بایدن باعث خشم خانواده‌های سربازان کشته‌شده آمریکایی در افغانستان و اعتراض علنی چند عضو کنگره شد.

بیشتر از جهان