گسترش اعتراضات و اعتصابات دانشجویی هم‌زمان با تداوم بازداشت کور دانشجویان

شهریار شمس، دانشجوی دانشگاه آزاد تهران شمال اعلام اعتصاب غذای خشک کرد

برخوردهای امنیتی با دانشجویان کماکان ادامه دارد و دانشجویان هر روزه با بازداشت و سرکوب روبرو می‌شوند - Telegram:/@senfi_uni_iran

برخوردهای امنیتی با دانشجویان کماکان ادامه دارد و دانشجویان هر روز با بازداشت و سرکوب روبرو می‌شوند. در ادامه این بازداشت‌ها، دو دانشجوی دانشگاه شریف نیز شنبه‌شب بازداشت شدند. محمدابراهیم واعظی، دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد ورودی ۱۴۰۱ و امیررضا چرچی، دانشجوی کارشناسی مهندسی شیمی ورودی ۹۷ دانشگاه شریف، شامگاه ۱۴ آبان به‌دست نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت شده‌اند و وسایل الکترونیکی هر دو ضبط شده است. به گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور، در حال حاضر پنج دانشجوی شریف در بازداشت به‌سر می‌برند.

صحرا رضایی، دانشجوی ترم هفت روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه و اهل افغانستان نیز از تاریخ ۲۶ مهر و در روزهای پرتشنج دانشگاه علامه، پس از تماسی که از دانشگاه با خانواده گرفته، ناپدید شده است. احتمال بازداشت او بسیار زیاد است، اما تاکنون هیچ‌کدام از نهادهای امنیتی پاسخی به خانواده‌ او نداده‌اند. گفته می‌شود این دانشجو مبتلا به بیماری قلبی است ‌و به همین دلیل تعیین وضعیت او بسیار حیاتی است.

نیلوفر میرزایی بافتی، دانشجوی رشته گرافیک دانشگاه الزهرا ورودی ۱۴۰۰، روز سه‌شنبه ۱۰ آبان حوالی ساعت ۱۵ در دانشگاه به‌دست نیروهای لباس شخصی بازداشت شده است و اکنون در زندان اوین به‌سر می‌برد. تا این لحظه از نهاد بازداشت‌کننده و وضعیت او اطلاع دقیقی در دست نیست.

از وضعیت حورا بدیهی، دانشجوی زندانی نیز نزدیک به یک هفته است که خبری در دست نیست. حورا بدیهی، دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه تهران ورودی ۹۹، از شب سیاه هفتم آبان دانشکده فنی و یورش نیروهای لباس شخصی به داخل دانشکده، ربوده و به اوین منتقل شده‌ است. از شب بازداشت تاکنون خبری از او در دست نیست و نهادهای امنیتی دائما خانواده او را امیدوار و ناامید می‌کنند.

شهریار شمس، دانشجوی دانشگاه آزاد تهران شمال است که حوالی ساعت یک بامداد روز شنبه برای دومین بار به‌دست نیروهای امنیتی بازداشت شد. این دانشجو در اعتراض به بازداشت شبانه و غیرقانونی خود دست به اعتصاب غذای خشک زده است‌. گفته می‌شود این دانشجوی زندانی در مسیر انتقال به زندان اوین مورد ضرب و شتم قرار گرفته است و طی تماس کوتاهی با خانواده اعلام کرده که به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده است. به گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور او در این مکالمه کوتاه تلفنی در پاسخ به پرسش «سالمی؟» جواب داد: «حدودا سالمم» که وضعیت نامطلوب جسمانی او را تایید می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرید خوشناموند، دانشجوی روانشناسی ورودی ۱۴۰۰ دانشگاه آزاد خرم‌آباد و سینا شاهیوند، دانشجوی حقوق ورودی ۱۴۰۰ همان دانشگاه، روز ۸ آبان در خرم‌آباد بازداشت شده‌اند و تا این لحظه خبری از اتهام‌ها و علت بازداشت آن‌ها در دست نیست. دانشجویان متحد از تحت فشار بودن خانواده‌ این دو دانشجو خبر داده‌اند.

‏امیرمحمد میرجلیلی، حمیدرضا صفری، محمدمهدی نظری، علی غیاثی‌پور، محمد رجبی و فرزین احمدی، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز‌، در تاریخ ۱۰ آبان و در راستای برخوردهای امنیتی با دانشجویان این دانشگاه بازداشت شده‌اند.

از سوی دیگر از بین ۳۰ دانشجوی بازداشتی در دانشگاه نوشیروانی بابل بعد از تجمع‌های اعتراضی اخیر در این دانشگاه، دو دانشجو همچنان در بازداشت به سر می‌برند. تاکنون حدود ۳۰۰ دانشجو و خانواده‌هایشان در تماسی از طرف دانشگاه، به تعلیق و محرومیت از خوابگاه تهدید شده‌اند.

محدودیت‌ها و امنیتی‌کردن فضای دانشگاه‌ها کماکان ادامه دارد. دانشگاه آزاد تهران واحد علوم و تحقیقات در راستای نقض کامل حقوق دانشجویی، از آغاز نیم‌سال، مقابل ورودی میله‌هایی تعبیه کرده است که تنها یک فرد امکان رد شدن دارد و مقابل هر راهرو دو نیروی حراست برای تفتیش کیف و گوشی دانشجویان قرار دارند. در مرحله‌ بعد نیز یک دوربین نصب شده است که دانشجو تنها در صورت برداشتن ماسک مقابل آن، امکان ورود به دانشگاه را دارد. همچنین ضبط کارت به‌صورت اتفاقی و بی‌هیچ دلیلی در این دانشگاه در جریان است.