جنگ اوکراین چطور اقتصاد گرجستان را رونق داد

از زمان شروع جنگ، ده‌ها هزار شهروند متخصص و ثروتمند روسیه به گرجستان مهاجرت کرده‌اند

گرجستان در حال حاضر یکی از سریع‌ترین رشدهای اقتصادی جهان را دارد - Vano SHLAMOV / AFP

داده‌های اقتصادی نشان می‌دهد در میانه جنگ روسیه و اوکراین، در حالی که بیشتر توجه‌ها معطوف این جنگ و ویرانی‌های اوکراین است، گرجستان در همسایگی روسیه و نزدیک به اوکراین، به‌سرعت دارد مسیر رشد اقتصادی خود را طی می‌کند.

خبرگزاری رویترز روز شنبه پنجم نوامبر (۱۴ آبان‌ماه) در گزارشی نوشت: گرجستان در حال حاضر به یکی از کشورهای دارای سریع‌ترین رشد اقتصادی در جهان تبدیل می‌شود.

به‌نوشته رویترز در حالی که بیشتر کشورهای جهان با رکود و شرایط بد اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، انتظار می‌رود گرجستان، با جمعی ۳.۷ میلیون‌ نفر، در پایان سال ۲۰۲۲ رشد ۱۰درصدی تولید داشته باشد.

به‌نظر می‌رسد مهاجرت روس‌ها نقش مهمی داشته است. از زمان شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، گرجستان پذیرای بیش از ۱۰۰ هزار شهروند روسی بوده است.

اگر پیش‌بینی‌ها از رشد کنونی اقتصاد گرجستان محقق شود، آنگاه اقتصاد ۱۹ میلیارد دلاری گرجستان، با منابع عظیمی از کوه‌ها، جنگل‌ها و دره‌های شراب‌سازی، از بسیاری از بازارهای نوظهور مانند ویتنام، یا کشورهای صادرکننده نفت، مانند کویت، پیشی خواهد گرفت.

از زمان شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، ده‌ها هزار تن از شهروندان روسیه برای زندگی بهتر به گرجستان مهاجرت کرده‌اند.

به‌نوشته رویترز، دست‌کم دو موج مهاجرت، یکی در هفته‌های شروع جنگ و دیگری در ماه سپتامبر، بعد از فراخوان پوتین برای بسیج عمومی، از روسیه خارج شدند و به گرجستان مهاجرت کردند.

رونق فعلی اقتصاد گرجستان، چیزی نبود که از قبل پیش‌بینی شده باشد. در واقع بیشتر تحلیلگران عکس این وضعیت را نشان می‌دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حتی نهادهای مالی اقتصاد جهانی نیز برآوردهایی کاملا اشتباهی از وضعیت اقتصادی گرجستان ارائه داده بودند.

برای مثال، «بانک اروپایی بازسازی و توسعه»، در ماه مارس گذشته، چند هفته بعد از شروع جنگ در اوکراین، پیش‌بینی کرده بود اقتصاد گرجستان ضربه سختی خواهد خورد. «بانک جهانی» هم در ماه آوریل پیش‌بینی کرده بود رشد اقتصادی گرجستان، با دو درصد کاهش، به ۲.۵ درصد می‌رسد. در حالی که اکنون رشد اقتصادی گرجستان، تا پایان سال ۲۰۲۲، حدود ۱۰درصد پیش‌بینی شده است.

مهاجران روس، منابع مالی قابل ملاحظه‌ای را وارد اقتصاد گرجستان کرده‌اند. علاوه بر منابع مالی، منابع انسانی یا نیروی متخصص، به‌ویژه در بخش فناوری‌، نیز وارد اقتصاد گرجستان شده است. حالا بسیاری از مردم گرجستان، بیم این دارند که با پایان جنگ، مهاجران روس به کشورشان بازگردند و پول‌های خود را هم از گرجستان خارج کنند.

داده‌های بانک مرکزی گرجستان نشان می‌دهد شهروندان روسیه، بین ماه آوریل تا سپتامبر امسال، بیش از یک میلیارد دلار، از طریق بانک‌ها و موسسات خدمات ارزی، پول نقد وارد اقتصاد گرجستان کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز به‌نقل از یک پژوهشگر ارشد اقتصادی در دانشگاه دولتی تفلیس نوشت: بیشتر روس‌هایی که بعد از شروع جنگ به گرجستان آمده‌اند، افراد تحصیل‌کرده، ثروتمند و کسانی‌اند که طرح‌ها و ایده‌های تجاری-اقتصادی ارزشمندی دارند.

ورود مهاجران ثروتمند روس، موجب شده است که اجاره مسکن در شهرهای بزرگ گرجستان به‌شدت افزایش یابد. برای مثال در شهر تفلیس، پایتخت، اجاره خانه به‌طور متوسط، تنها طی یک سال، ۷۵درصد گران شده است. امری که با نارضایتی و فشار به اقشار کم‌درآمد گرجستان همراه است.

بیشتر از اقتصاد