فرمانده سپاه پاسداران پس از تهدید عربستان، از مواضعش عقب‌نشینی کرد

حسین سلامی خطاب عربستان سعودی را تهدید کرده و گفته بود به سراغتان می‌آییم

حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، کمتر از یک هفته پس از تهدید عربستان سعودی در یک عقب‌نشینی آشکار گفت: «الان نمی‌توانیم بگوییم کجا و چگونه اقدامات مداخله‌جویانه و شرارت‌آمیز آن‌ها را پاسخ می‌دهیم.»

فرمانده سپاه پاسداران، روز جمعه ۱۳ آبان، به آماده‌باش عربستان سعودی و آمریکا اشاره‌ کرد و مدعی شد که آن‌های «از بیم اقدام ایران در لاک دفاعی فرو رفته‌اند».

حسین سلامی در ادامه سخنانش ادعای در «صحنه‌» بودن مردم را مطرح کرد و مدعی شد که «هیچ خطری انقلاب را تهدید نمی‌کند».

فرمانده سپاه پاسداران، روز شنبه ۷ آبان در شیراز، عربستان سعودی را به دست داشتن در خیزش سراسری مردم متهم کرد و گفت: «به آل‌ سعود و رسانه‌های تحت سیطره و کارگران فتنه‌ها می‌گوییم مواظب باشید به سراغتان می‌آییم. نمی‌توانید برای ملت ایران التهاب ایجاد کنید و خودتان در آرامش باشید».

رسانه‌های حکومتی ایران سخنان سلامی را با تیترهایی مانند «هشدار شدیداللحن سرلشکر سلامی به آمریکا و عربستان» پوشش دادند، اما سخنان اخیر فرمانده سپاه پاسداران، عقب‌نشینی او را از مواضع تهدید‌آمیزش آشکار می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طی روزهای گذشته عربستان سعودی، آمریکا و برخی دیگر از کشورهای همسایه مانند اقلیم کردستان، به دلیل حمله احتمالی جمهوری اسلامی، سطح آماده‌باش نیروهای نظامی را بالا بردند.

روزنامه «وال‌استریت ‌ژورنال» روز سه‌شنبه یکم نوامبر (۱۰ آبان) در گزارشی به نقل از مقام‌های آمریکا نوشت که مقام‌های سعودی، داده‌های اطلاعاتی را با آمریکا در میان گذاشته‌اند که از احتمال حمله نزدیک ایران به اهداف این کشور خبر می‌دهد.

هم‌زمان سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز این خبر را تایید کرد و گفت: «ما نگران این تهدیدیم و از طریق کانال‌های نظامی و اطلاعاتی با عربستان سعودی تماس مداوم‌ داریم. ما در دفاع از منافع خود و شرکایمان در منطقه تردید نداریم.»

یک روز پس از اعلام این خبر ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، گزارش وال‌استریت‌ ژورنال را «خبرسازی مغرضانه» خواند و بدون اشاره به تهدیدهای فرمانده سپاه پاسداران، مدعی شد که «این خبرسازی‌ها از سوی برخی محافل غربی و صهیونیستی با هدف ایجاد فضای منفی علیه جمهوری اسلامی ایران و تخریب روندهای مثبت جاری با کشورهای منطقه صورت می‌گیرد».

مقام‌های جمهوری اسلامی مدعی‌اند که خیزش سراسری مردم ایران، نتیجه فعالیت‌های رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور است. علی سلامی نیز در مراسم تشییع کشته‌شدگان واقعه شاهچراغ در شیراز با همین ادعا برای عربستان سعودی خط‌ونشان کشید؛ اما وال‌استریت ‌ژورنال به نقل از مقام‌های سعودی نوشت که حکومت ایران احتمالا با حمله به عربستان سعودی می‌خواهد افکار عمومی را از خیزش سراسری مردم منحرف کند.