مکرون می‌خواهد پناهندگان را از خدمات پزشکی محروم کند

انتقاد شدید گروه‌های هوادار حقوق بشر از سیاست مهاجرت دولت فرانسه

مکرون پیشتر گفته بود: فرانسه در صورتی می‌تواند میزبان خوبی باشد که میزبانی هر کسی را نپذیرد

 DOMINIQUE FAGET / AFP

دولت فرانسه در چارچوب رویکرد ضد مهاجر امانوئل مکرون، قصد دارد دسترسی مهاجران و پناهندگان به خدمات مراقبت‌های پزشکی را محدود کند.

ادوار فیلیپ نخست وزیر فرانسه روز چهارشنبه لایحه مهاجرت را که دارای ۲۰ ماده است به مجلس شورای ملی فرانسه برد و در نشست مطبوعاتی هم طی سخنانی که یادآور لفاظی‌های هواداران برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) بود اعلام کرد:« ما می‌خواهیم دوباره اختیار سیاست مهاجرت را به دست بگیریم».

یکی از جنجالی‌ترین خط‌مشی‌های این لایحه هم تعیین دوره‌انتظار سه ماهه‌ جدیدی است که پناه‌جویان بعد از سپری شدن آن می‌توانند از مراقبت‌های بهداشتی پایه استفاده کنند.

طی این دوره، دسترسی به برنامه فراگیر، موسوم به پوما(حفاظت فراگیر در برابر بیماری) محدود می‌شود. این در حالی است که تمامی ساکنان فرانسه اگر تحت پوشش بیمه دیگری نباشند می‌توانند از پوما استفاده کنند. در حال حاضر پناه‌جویان در فرانسه همین که درخواست پناهندگی بدهند می‌توانند از این برنامه استفاده کنند.

این سیاست انتقاد شدید گروه‌های هوادار حقوق بشر را برانگیخته است و دولت را متهم می‌کنند که با زندگی پناهندگان«بازی انتخاباتی» می‌کنند و به «شرایط ضدیت و خصومت با بیگانگان» دامن می‌زند.

برچیدن اردوگاه‌های مهاجران از حومه پاریس تا قبل از پایان یافتن سال ۲۰۱۹ و تعیین سهمیه برای صنایع نیازمند استخدام مهاجران متخصص از دیگر خط‌مشی‌های این طرح است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موریل پنیکو وزیر کار فرانسه برگه‌ای دیگر از نمایش‌نامه‌ی برگزیت‌بازان را رو کرد و گفت این نظام «شبیه چیزی است که در استرالیا یا کانادا وجود دارد»

او به شبکه تلویزیونی بی‌اف‌ام‌تی‌وی گفت:«به این ترتیب فرانسه بر اساس نیازهایش دست به استخدام می‌زند»

امانوئل مکرون در پی آن است تا در انتخابات ۲۰۲۲ به ریاست جمهوری فرانسه برسد و قوی‌ترین رقیب سازمان‌یافته وی هم حزب راست افراطی ماری لوپن به نام تجمع ملی است که همان جبهه ملی سابق است. مکرون در ماه سپتامبر گفته بود: فرانسه در صورتی می‌تواند میزبان خوبی باشد که میزبانی هر کسی را نپذیرد.

سسیل کودریو رییس سازمان عفو بین‌الملل فرانسه در واکنش به تازه‌ترین مجموعه خط‌مشی‌ها در روز چهارشنبه گفت:«این اقدامات به شرایط ضدیت و خصومت با بیگانگان در کشور ما دامن می‌زند و احساسات دافعه‌ای را در جامعه ما تقویت می‌کند.»

«محدودسازی حقوق مهاجران و پناهندگان خیلی خطرناک است. به خصوص محدود کردن دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی برای پناه‌جویان و مهاجران سازمان‌نیافته باعث به خطر افتادن بهداشت عمومی می‌شود.»

«دولت با نادیده گرفتن تشخیص‌های مشترک و انجام ندادن گفتگوی واقعی با جامعه مدنی، مهاجران و پناهندگان را به قربانی بازی انتخابات تبدیل می‌کند.»

«عفو بین‌الملل خواهان آن است که دولت در نهایت سیاستی را برگزیند که مبتنی بر احترام گذاشتن به حقوق بیگانگان باشد و خوشامدگوی آن‌ها در جامعه‌ ما باشد.»

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

 

© The Independent