فنلاند به ترکیه و مجارستان: پیشنهادمان برای عضویت در ناتو را ‌سریع تصویب کنید

مجارستان و ترکيه تنها اعضای باقی‌مانده ناتو محسوب می‌شوند که هنوز درخواست‌های فنلاند و سوئد را در کشورشان تصويب نکرده‌اند

سانا مارین، نخست‌وزیر فنلاند، از مجارستان و ترکیه خواست تا درخواست‌های سوئد و فنلاند برای عضویت در پیمان دفاعی ناتو را به‌سرعت تصویب کنند. مجارستان و ترکيه تنها اعضای باقی‌مانده سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) محسوب می‌شوند که هنوز در کشورشان موافقت با این درخواست‌ها را تصويب نکرده‌اند.

سانا مارین روز سه‌شنبه، یکم نوامبر (دهم آبان‌ماه)، در یک نشست خبری مشترک با دیگر رهبران اسکاندیناوی گفت: «همه چشم‌ها اکنون به مجارستان و ترکیه است. ما منتظریم تا این کشورها برنامه‌های کاربردی ما را تصویب کنند. من فکر می‌کنم که این اتفاق باید زودتر رخ دهد.»

فنلاند و سوئد هفته گذشته بار ديگر تاکيد کردند که همزمان به ناتو خواهند پیوست و جبهه متحدی را به ترکيه نشان خواهند داد. این دو کشور همسایه در منطقه اسکاندیناوی در شمال اروپا، ماه مه سال جاری، در واکنش به حمله روسیه به اوکراین، خواستار پیوستن به اتحاد ناتو شدند، اما با اعتراض ترکیه برخورد کردند که این دو کشور را متهم به حمایت از گروه‌های تروریستی کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، می‌گوید سوئد نباید انتظار داشته باشد که آن کشور با درخواستش برای پیوستن به ناتو موافقت کند‌، مگر آنکه «تروریست‌ها»‌ را به ترکیه تحویل دهد.

آنکارا مدعی است سوئد و فنلاند میزبان افرادی‌‌اند که با گروه‌هایی که از نظر ترکیه تروریستی محسوب می‌شوند، ارتباط دارند.

اردوغان گفته است که افراد مرتبط با «حزب کارگران کردستان ترکیه» (پ.‌ک‌.ک) و نیز حامیان فتح‌الله گولن، روحانی منتقد اردوغان که آنکارا او را معمار کودتای ۲۰۱۶ در ترکیه می‌داند، در این کشورها زندگی می‌کنند.

رئیس جمهوری ترکیه به قانون‌گذاران کشورش در مجلس گفته است:‌ «ما در حفاظت از مرزهای خود مقابل سازمان‌های تروریستی حساسیت زیادی داریم.» اردوغان افزوده است که کشورهای عضو ناتو هرگز از ترکیه در مبارزه علیه «گروه‌های شبه‌نظامی کرد، ازجمله گروه کرد سوریه «یگان‌های مدافع خلق»، که آنکارا آن را تروریستی تلقی می‌کند و معتقد است روابط نزدیکی با «پ‌ک‌ک» دارد»، محافظت نکرده‌اند. 

رئیس‌‌جمهوری ترکیه گفت: «گسترش ناتو تنها زمانی برای ترکیه معنی دارد که متناسب با احترام به حساسیت‌های ما باشد.»
شبکه خبری رسمی دولت ترکیه، پیش‌تر گفته بود که سوئد و فنلاند با درخواست آنکارا برای استرداد ۳۳ نفر، موافقت نکرده‌اند.

اردوغان گفته:‌ «شما تروریست‌ها را به ما نمی‌دهید، ولی از ما می‌خواهید با درخواستتان برای عضویت در ناتو موافقت کنیم؟ ناتو نهادی برای تامین امنیت است. بنابراین، ما با ناامن‌شدن این سازمان موافقت نمی‌کنیم.»

بیشتر از جهان