ارزش ریال برابر دلار به پایین‌ترین حد خود رسید

افزایش قیمت‌ها، نرخ بیکاری بالا و فساد گسترده به ناآرامی‌ها در ایران دامن زده است

روز دوشنبه برابری ریال برابر دلار به ۳۳۲هزار ریال رسیده بود_ATTA KENARE / AFP

در هفتمین هفته‌ اعتراضات سراسری در ایران، ارزش برابری ریال برابر دلار به پایین‌ترین حد خود رسید. بن‌بست در مذاکرات میان تهران و قدرت‌های جهانی برای احیای توافق هسته‌ای، یکی‌از مواردی است که به‌شدت بر کاهش ارزش ریال اثر گذاشته است.

معامله‌گران بازار ارز در تهران روز سه‌شنبه، ۱۰ آبان‌ماه، هر یک دلار را با ۳۳۸هزار ریال مبادله کردند. روز دوشنبه برابری ریال برابر دلار به ۳۳۲هزار ریال رسیده بود. ارزش ریال دربرابر هر یک دلار در زمان توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ حدود ۳۲هزار ریال بود. لغو تحریم‌های بین‌المللی درازای محدودکردن شدید برنامه هسته‌ای تهران در آن سال به تثبیت وضعیت اقتصادی ایران کمک کرده بود.

ثبت پایین‌ترین ارزش ریال برابر دلار درحالی اتفاق می‌افتد که اعتراض‌ها به قتل مهسا امینی ۲۲ساله از ۱۶سپتامبر (۲۵ شهریورماه) در ایران آغاز شده است و تاکنون ادامه دارد. اعتراضات سراسری که ایران را فراگرفته است، به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها برای روحانیون حاکم بر ایران از زمان انقلاب ۱۳۵۷ تبدیل شده است. بنابر اعلام گروه‌های حقوق بشری که وضعیت سرکوب و کشتار معترضان در ایران را بررسی می‌کنند، دست‌کم ۲۷۰نفر در جریان ۴۶ روز خیزش سراسری کشته و حدود ۱۴هزار نفر دستگیر شده‌اند. با اینکه اعتراض به حجاب اجباری از اهداف اولیه این اعتراض‌ها بوده است، اما وضعیت ناخوشایند اقتصادی ایران را باید نیروی تهییج‌کننده مردم برای حضور معترضان در خیابان محسوب کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افزایش قیمت‌ها، نرخ بیکاری بالا و فساد گسترده به ناآرامی‌ها در ایران دامن زده است. مذاکرات میان ایران و قدرت‌های بزرگ غربی ماه‌ها قبل از اینکه به بن‌بست برسد، در مسیر فروپاشی پیش می‌رفت. پس‌از شروع اعتراضات گسترده در ایران، ایالات متحده و اتحادیه اروپا به‌دلیل رفتارهای خشونت‌آمیز نیروهای جمهوری اسلامی با تظاهر‌کنندگان و تصمیم آن‌ها به ارسال صدها پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، تحریم‌های بیشتری را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کردند.

کاخ سفید با فشار فزاینده‌ای برای اعلام لغو کامل مذاکرات هسته‌ای با ایران مواجه است. گفت‌وگوهای مرتبط با توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های بزرگ جهانی، اکنون در بن‌بست است و همین موضوع وضعیت اقتصاد ایران را در شرایط شکننده‌تری قرار می‌دهد. اقتصاد ایران از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ و بازگرداندن تحریم‌های شدید علیه بخش‌های مهم نفتی و بانکی ایران، به‌طرز قابل توجهی بدتر شده است.

بیشتر از اقتصاد