آنچه باید در مورد لیزر مو در پوست‌های سبزه یا تیره بدانید

فناوری‌های جدید می‌توانند ملانین اپیدرمال را دور بزنند و فقط رنگدانه ملانین را در فولیکول‌های مو هدف قرار دهند

دستگاه‌های اولیه لیزر موها نه تنها در از بین بردن مو در پوست‌های تیره‌تر کارایی نداشتند که ایمن هم نبودند-CANVA

نگه داشتن یا از بین بردن موهای بدن یکی از مواردی است که بسته به سلیقه افراد ممکن است گزینه‌ای برای افزایش زیبایی در نظر گرفته شود. اما ممکن است روییدن مو در بخش‌هایی از بدن برای همه افراد خوشایند نباشد. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که می‌خواهید پوستی صاف و بدون مو داشته باشید و در عین حال به دنبال راه ایمن هستید، راه‌های جدید و امنی برای شما وجود دارد. 

وقتی نوبت به خلاص شدن از شر موهای ناخواسته می‌رسد، بسیاری از ما گزینه‌های زیادی داریم؛ از بسته‌های اپیلاسیون خانگی و کرم‌های موبر گرفته تا الکترولیز و موارد دیگر. با این‌ حال آن‌ها که پوستی تیره داشتند تا مدتی طولانی نمی‌توانستند یکی از محبوب‌ترین و بادوام‌ترین گزینه‌ها برای از بین بردن موهای ناخواسته صورت و بدن یعنی لیزر را انتخاب کنند.

دستگاه‌های اولیه لیزر موهای زائد نه تنها در از بین بردن موهای بدن در پوست‌های تیره‌تر کارایی نداشتند که ایمن هم نبودند. اما به لطف تقاضای فزاینده برای فراگیری و پیشرفت‌های جدی در فناوری لیزر، اکنون برای لیزر موهای بدن صاحبان پوست‌های تیره‌تر هم گزینه‌هایی عالی وجود دارد.

لیزر موهای زائد چگونه کار می‌کند؟

دکتر میشل هنری، متخصص و جراح پوست از هاروارد به نشریه کاسموپولیتن توضیح می‌دهد: «لیزرها با انتشار پرتوی نوری که رنگدانه‌های موجود در فولیکول‌های مو را هدف می‌گیرند، موها را از بین می‌برند. نور ساطع‌شده از لیزر به گرما تبدیل می‌شود که به فولیکول مو آسیب می‌رساند و رشد آن را به تاخیر می‌اندازد یا از آن جلوگیری می‌کند.»

از نظر تاریخی، این تضاد بین موهای تیره و پوست روشن‌تر بود که لیزر را قادر می‌کرد فولیکول‌ها را هدف قرار دهد. به همین دلیل این دستگاه‌ها نمی‌توانستند بین پوست تیره و موهای تیره تمایز قائل شوند و همین مسئله آن‌ها را برای پوست‌های تیره‌تر ناامن می‌کرد.

آیا لیزر موهای زائد برای پوست‌های تیره بی‌خطر است؟

از آنجایی که بسیاری از لیزرهای قدیمی در تمایز بین پوست تیره و موهای تیره مشکل داشتند، برای مراجعانی با پوست تیره‌تر خطراتی مانند هایپرپیگمانتاسیون (تیرگی پوست)، تاول و زخم را به همراه داشتند. اگرچه این روزها لیزرها بسیار هوشمندتر و دقیق‌تر شده‌اند و بنابراین می‌توانند موهای زائد را در طیف وسیع‌تری از رنگ پوست از بین ببرند.

دکتر هنری می‌گوید: «با پیشرفت‌های فناورانه اخیر، لیزر موهای زائد روی پوست‌های تیره بی‌خطر شده است، چرا که فناوری‌های جدید می‌توانند ملانین اپیدرمال را دور بزنند و فقط رنگدانه ملانین را در فولیکول‌های مو هدف قرار دهند.»

یعنی اینکه بسیاری از لیزرهای جدید قادرند تفاوت رنگ مو و رنگ پوست را تشخیص دهند.

کدام روش لیزر موهای زائد برای پوست‌های تیره بهتر است؟

در حالی که لیزر موهای زائد اکنون برای پوست‌های تیره نیز در دسترس است، مهم است به یاد داشته باشید که همه لیزرها مانند هم ساخته نشده‌اند. دکتر ادریس می‌گوید: «دو نوع اصلی و بهتر لیزر برای افرادی با رنگ پوست لیزر ان‌دی یاگ (Nd:YAG) و لیزر دیودند. هر دو آن‌ها روی مراجعانی با پوست تیره و موهای تیره‌تر جواب می‌دهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

نگران جزئیات نباشید. پزشک تصمیم می‌گیرد که کدام لیزر برای شما مناسب است، اما دکتر ادریس می‌گوید به‌ویژه از طرفداران لیزر «لومنیس» (Lumenis) است که ترکیبی از یک دستگاه دیود و یک ان‌دی یاگ است.

 

خطرات لیزر موهای بدن برای پوست‌های تیره چیست؟

تغییر رنگ از جمله رنگدانه هایپر و هایپو بزرگ‌ترین خطر لیزر موهای زائد در پوست‌های تیره است؛ اما انتخاب لیزر مناسب می‌تواند این خطرات را به حداقل برساند.

سایر خطرات عبارت‌اند از سوزش و تاول که در صورت استفاده نادرست از دستگاه یا استفاده از لیزر نامناسب برای رنگ پوست شما احتمال وقوع آن‌ها بیشتر است. بنابراین بسیار مهم است که به یک متخصص مراجعه کنید که به طور کامل در مورد لیزر موهای زائد آموزش دیده است.

چگونه باید برای لیزر موهای زائد آماده شوید؟

در حالی که تجربه شما از لیزر موهای زائد تا حد زیادی به ویژگی‌ مو و نوع پوست شما بستگی دارد، اقدام‌های خاصی وجود دارد که می‌توانید برای اطمینان از ایمنی و به حداکثر رساندن اثربخشی لیزر انجام دهید. دکتر ادریس هشدار می‌دهد: «قبل از گرفتن وقت برای لیزر، مطمئن شوید که به‌تازگی اپیلاسیون نکرده‌ و برنزه نشده‌اید. برای لیزر موهای زائد باید ریشه مو وجود داشته باشد و اپیلاسیون ریشه مو را از بین می‌برد. برنزه کردن هم کار لیزر را سخت‌تر می‌کند.»

همچنین در روزهای قبل از مراجعه برای لیزر از استعمال هر نوع محصول لایه‌بردار مانند کرم‌های رتینول و آلفاهیدروکسی اسید (AHA) و بتاهیدروکسی اسید (BHA) خودداری کنید.

بهتر است حدود ۲۴ ساعت قبل از لیزر برای تراشیدن نواحی که قرار است لیزر شوند از تیغ استفاده کنید و با پوست تمیز و خشک در جلسه لیزر حاضر شوید.

چند جلسه لیزر موهای زائد لازم است؟

دکتر هنری می‌گوید: «به طور کلی پس از شش تا هشت جلسه درمان لیزر موهای زائد، باید در رشد مو کاهشی قابل‌توجه مشاهده کنید؛ اما ممکن است به ۱۰ جلسه نیاز داشته باشید.»

هزینه درمان شما بسته به نوع درمانی که دریافت می‌کنید، اندازه ناحیه تحت پوشش و محل دریافت آن متفاوت خواهد بود.

بیشتر از زندگی