رژیم سوریه در طول جنگ داخلی اجساد قربانیان را می‌سوزاند تا قابل شناسایی نباشند

«این اقدام ممکن است نشان‌دهنده اقدامات گسترده‌تر دولت سوریه برای از بین بردن شواهد جنایات باشد»

ویدیوها با تصاویر ماهواره‌ای از ماهواره‌هایی که کامیون‌های حمل‌و‌نقل اجساد را زیر نظر داشتند، تطبیق داده شده است-Delil souleiman / AFP

يک گروه مدافع حقوق بشر روز دوشنبه، ۳۱ اکتبر (۹ آبان)، نيروهای دولتی سوريه را به سوزاندن اجساد در داخل چاله‌های بزرگ و تلاش برای غیرقابل شناسایی کردن آن‌ها متهم کرد.

«مرکز عدالت و پاسخگویی سوریه» مستقر در واشنگتن، در گزارشی اعلام کرد: «این اقدام ممکن است نشان‌دهنده اقدامات گسترده‌تر دولت سوریه برای از بین بردن شواهد جنایات آن‌ها و انکار حقوق خانواده‌های قربانیان برای دانستن سرنوشت عزیزانشان یا دریافت بقایای آن‌ها باشد.»

به گزارش تایمز اسرائیل‌، از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ که با سرکوب وحشیانه رژیم بشار اسد علیه معترضان عمدتا مسالمت‌جوآغاز شد، مقام‌های سوریه به شکنجه بازداشت‌شدگان تا حد مرگ، تجاوز جنسی، و اعدام‌ آنان متهم شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سازمان غیردولتی، ویدیوهای مربوط به سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ را تجزیه و تحلیل کرده است که در آن‌ها، اجساد سوخته و منتقل‌شده به گورهای دسته‌جمعی در استان جنوبی درعا نشان داده می‌شود. این ویدیوها با تصاویر ماهواره‌ای از ماهواره‌هایی که کامیون‌های حمل‌و‌نقل اجساد را زیر نظر داشتند، تطبیق داده شده است.

در یکی از کلیپ‌های ویدیویی، یک افسر ارتش دیده می‌شود که پیش از اینکه بنزین روی صورت و دست‌های اجساد بریزد و قبل از لگد زدن به یکی از جسدها و آتش زدن آن، از چهره اجساد عکس می‌گیرد.

این سازمان غیردولتی می‌گوید: «این روند برای تک‌تک اجساد به ترتیب تکرار می‌شد که نشان‌دهنده نظام‌مند بودن این عمل است و ممکن است که این، تنها زمانی نبوده باشد که این گروه اجرای چنین عملیاتی را بر عهده داشته است.

«مرکز عدالت و پاسخگویی سوریه» معتقد است که این ۱۵ جسد متعلق به غیرنظامیان و فراری‌های ارتش است که نیروهای رژیم در جریان حمله به خانه‌ای در درعا در دسامبر ۲۰۱۲، آنان را به ضرب گلوله کشته‌اند.

این مرکز کلیپ‌های ویدیویی را از یک فعال حقوق بشر به دست آورده است، و او نیز گفته است که ویدیو‌ها را از یک گروه مخالف دریافت کرده است که سربازانی را که اجساد را سوزانده‌ بودند، کشته‌اند.

گزارش‌هایی که در آوریل در مجله گاردین منتشر شد، نیروهای رژیم سوریه را متهم کرد که در سال ۲۰۱۳ ده‌ها نفر را درمنطقه التضامن در حومه دمشق کشته‌اند. بر اساس این گزارش، ظاهرا به محض دویدن غیرنظامیان، سربازان شروع به گلوله‌باران آن‌ها کرده‌اند و اجسادشان را به گودال انداخته‌اند. در این کشتار ۴۱ مرد کشته شدند و اجساد آن‌ها سپس به آتش کشیده شد.

بیشتر از جهان