سپاه پاسداران از توقیف یک نفتکش در آب‌های خلیج فارس خبر داد

در یک سال گذشته هر بار جمهوری اسلامی تحت فشار جهانی قرار گرفته‌، نیروهای سپاه به ایجاد ناامنی در آب‌های بین‌المللی و بازار نفت دست زده‌اند

DVIDS / AFP-مقام‌های سپاه پاسداران و وزارت دادگستری هنوز ملیت این نفتکش و خدمه‌ آن را اعلام نکرده‌اند

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انتشار خبری در کانال تلگرامی خود، از توقیف یک نفتکش خارجی که، به ادعای این سازمان نظامی، حامل ۱۱ میلیون لیتر گازوئیل قاچاق بود خبر داد. این کانال تلگرامی در روز یکشنبه، ۹ آبان ۱۴۰۱، از قول عباس غلامشاهی، فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران، چنین نوشت: «بیش از ۱۱ میلیون لیتر سوخت قاچاق از نوع گازوئیل در خلیج فارس توسط رزمندگان منطقه یک دریایی سپاه کشف و توقیف شد.»

کانال تلگرامی سپاه پاسداران در عین‌حال نوشت پس از توقیف این نفتکش، ۲۱ خدمه آن نیز بازداشت شده و به مقامات قضایی جمهوری اسلامی تحویل داده شدند. با این‌وجود این کانال تلگرامی در مورد فعالیت این گروه بازداشت شده چنین نوشت:«این نفتکش سرشبکه یک باند قاچاق سازمان‌یافته است که سوخت را از شناورهای سبک دریافت می‌کرد. حجم سوخت قاچاق در این نفتکش معادل حدود ۱۱۰ شناور سبک و پنج هزار و ۵۰۰ وانت نیسان تخمین زده می‌شود.»

از سوی دیگر خبرگزاری ایرنا نیز ضمن انتشار این خبر از قول مجتبی قهرمانی، رئیس کل دادگستری استان هرمزگان، نوشت:«شناورهایی که به این نفتکش متخلف سوخت‌رسانی کرده‌اند نیز مورد پیگرد قضایی قرار می‌گیرند.» قهرمانی همچنین مدعی شد افراد بازداشت شده، که از آنها تحت عنوان «قاچاقچی» یاد کرد، کارشان را در هماهنگی با عوامل خارجی انجام داده بودند.

با تمامی این اوصاف، مقام‌های سپاه پاسداران و وزارت دادگستری هنوز ملیت این نفتکش و خدمه‌ آن را اعلام نکرده‌اند.

نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یک سال گذشته چند مرتبه به توقیف نفتکش‌های دیگر کشورها اقدام کرده‌اند؛ اقدامی که هر بار در واکنش به فشارهای بین‌المللی به این سازمان نظامی یا دیگر ارکان نظام جمهوری اسلامی صورت گرفت.

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با انتشار بیانیه‌ای در روز جمعه ۶ خرداد ۱۴۰۱، اعلام کرد دو فروند نفت‌کش یونانی را به‌دلیل تخلف‌های انجام گرفته، در آب‌های خلیج فارس توقیف کرده است. وزارت خارجه یونان نیز در همان روز توقیف نفت‌کش‌های یونانی را رفتاری «خشونت‌آمیز» دانست و نسبت به آن اعتراض کرد. دولت یونان همچنین ضمن آنکه خواستار آزادی فوری این دو نفت‌کش شد، اقدام جمهوری اسلامی ایران را «دزدی دریایی» خطاب کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گارد دریایی یونان روز ۱۹ آوریل ۲۰۲۲ یک کشتی روسی را، که مشخص شد حامل ۷۰۰ هزار بشکه نفت متعلق به جمهوری اسلامی ایران بوده است، توقیف کرد و پس از توقیف، این نفت‌کش را به دولت ایالات متحده آمریکا تحویل داد. دلیل اقدام گارد دریایی یونان این بود: پس از حمله روسیه به اوکراین، اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرد که برخی از آن تحریم‌ها به لغو امتیاز کشتیرانی این کشور در آب‌های متعلق به کشورهای عضو اتحادیه اروپا مربوط می‌شود.

اما پس از این واقعه وبسایت نورنیوز، نزدیک به علی شمخانی، نوشت جمهوری اسلامی قصد انجام دادن برخی اقدام‌های تنبیهی را دارد که، از نظر برخی ناظران، توقیف نفت‌کش‌های یونانی در راستای «اقدام‌های تنبیهی» مورد اشاره نورنیوز بود.

به‌ این ترتیب اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در توقیف نفتکش‌های یونانی، مورد حمایت چهره‌های سیاسی نظام جمهوری اسلامی نیز قرار گرفت. به‌عنوان مثال ابراهیم رئیسی، رئیس دولت جمهوری اسلامی ایران، در نوزدهم خرداد سال جاری سخنانی بر زبان آورد که می‌توان آنها را به تهدید کشورهای منطقه و ایجاد آشوب در بازار نفت تعبیر کرد.

او در آن سخنان ضمن اشاره به آنچه فرهنگ «ما می‌توانیم» خواند، از توقیف دو نفت‌کش یونانی در آب‌های خلیج فارس دفاع کرد و آن را اقدامی تلافی‌جویانه در برابر فشار کشورهای غربی دانست. رئیسی در این مورد گفت:«کشتی ما را با قلدری دزدیدند و ایران ثابت کرد دوران بزن‌دررو تمام شده؛ یکی گرفتند، دو کشتی آنان را توقیف کردیم.»

در حال حاضر نیز انتشار خبر توقیف یک نفتکش از سوی نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از آن منتشر می‌شود که اتحادیه اروپا و دولت آلمان اعلام کرده‌اند که دارند موضوع قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست نیروهای تروریستی را مورد بررسی قرار می‌دهند.

آنالینا بائربوک، وزیر خارجه آلمان، روز دوشنبه در پاسخ به پرسشی در مورد اقدامات بیشتر برلین و اتحادیه اروپا در واکنش به سرکوب خشن مردم ایران از سوی جمهوری اسلامی، چنین گفت:«همانطور که هفته گذشته به‌طور شفاف گفتم، بسته تحریمی جدیدی را اعلام خواهیم کرد و همچنین در حال بررسی اعلام سپاه به‌عنوان یک سازمان تروریستی هستیم.»