خریدوفروش وام ازدواج ۳۵ تا ۷۰ میلیون تومان

بر اساس قانون جوانی جمعیت، مبلغ وام ازدواج برای دختران زیر ۲۳ سال و پسران زیر ۲۵ سال ۱۵۰ میلیون تومان است

استقبال از خرید وام ازدواج به دلیل نرخ پایین‌تر بهره آن است - AFP

در حالی‌ که مسئولان جمهوری اسلامی ادعا می‌کنند از طریق افزایش مبلغ وام ازدواج و تسهیل دریافت آن، برای حل «مشکل ازدواج جوانان» گام برداشته‌اند، شواهد نشان می‌دهد شمار زیادی از زوج‌های جوان و تنگدست به دلیل نداشتن ضامن بانکی و مشکلات اقتصادی مجبور می‌شوند وام ازدواج خود را بفروشند.

با جست‌وجوی کوتاهی در سایت‌هایی مانند دیوار، با انواع آگهی‌های فروش وام ازدواج در شهرهای مختلف ایران روبرو می‌شویم. خبرگزاری ایسنا هم با انتشار گزارشی درباره آگهی‌های مشابه روی دیوار شهرها، نوشت که برخی زوج‌ها وام‌های ازدواج خود را بین ۳۵ تا ۴۵ میلیون تومان می‌فروشند. یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد از وامی که مبلغ کل آن بین ۲۴۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان است، در مجموع بین ۷۰ تا ۹۰ میلیون تومان دست عروس و داماد را می‌گیرد.

استقبال از خرید وام ازدواج به دلیل نرخ پایین‌تر بهره آن است. زوج‌های جوان اگر پیامک تاییدیه بانک را دریافت کرده‌ باشند، مشتری‌های دست‌به‌نقدتری هم پیدا می‌کنند. پرداخت تمامی قسط‌های بانک و پیدا کردن ضامن بانکی هم به عهده خریدار است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از مهم‌ترین دلایلی که موجب می‌شود، زوج‌های جوان از خیر وام بانکی بگذرند یا اینکه به فروش آن اقدام کنند، پیدا نکردن ضامن بانکی است. علی صالح‌آبادی، رئیس‌کل بانک مرکزی، اوایل تیر ۱۴۰۱، آیین‌نامه‌ «تسریع و تسهیل پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج» را ابلاغ کرد که به موجب آن، بانک‌ها موظف شدند ظرف ۱۰ روز بعد از تکمیل مدارک و حداکثر با یک ضامن بانکی یا سفته، وام ازدواج را به متقاضیان پرداخت کنند.

هرچند صالح‌آبادی ادعا کرد این دستور در راستای تسهیل ازدواج ابلاغ شده، گزارش‌ها حاکی از آن است که فرمان رئیس‌ کل بانک مرکزی در شعب بانک‌ها خریداری نداشته است و همچنان بسیاری از بانک‌ها از متقاضیان وام ازدواج دو تا سه ضامن بانکی می‌خواهند.

مهدی متقی‌فر، مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا این موضوع را تایید کرد و گفت که زوج‌های جوان وام ازدواج خود را می‌فروشند؛ چون ضامن پیدا نمی‌کنند.

جمهوری اسلامی ایران، با هدف ترویج ازدواج زودهنگام، مبلغ وام ازدواج را تا ۱۵۰ میلیون تومان افزایش داد اما فقط دخترانی می‌توانند این وام را دریافت کنند که قبل از ۲۳ سالگی، ازدواج کنند. پسران نیز درصورتی‌ که سن آنان هنگام عقد زیر ۲۵ سال باشد، مشمول دریافت این وام خواهند بود. بر اساس این طرح، اگر دختران و پسران پس از سنین ذکرشده ازدواج کنند، فقط ۱۲۰ میلیون تومان وام ازدواج دریافت خواهند کرد.

بیشتر از اقتصاد