پوتین ویکیپدیا را با دانشنامه روسی «قابل اعتماد» جایگزین می‌کند

قوانین جدید اینترنت در روسیه علاوه بر فیلتر محتوا امکان قطع اضطراری آن را نیز فراهم می‌کند

ولادیمیر پوتین در حال سخنرانی، مسکو  ۶ نوامبر ۲۰۱۹/Alexey NIKOLSKY / SPUTNIK / AFP

در حالی که مسکو درصدد است کنترل بیشتری بر دسترسی مردم به اینترنت داشته باشد، ولادیمیر پوتین پیشنهاد کرده است که ویکیپدیا با دانشنامه روسی «قابل اعتمادتری» جایگزین شود.

پوتین که در یکی از جلسات شورای زبان روسی در کرملین صحبت می‌کرد، گفت این وبسایت که منبع اطلاعات آن عموم مردم هستند و ماهیانه بیش از ۶۱۱ میلیون کاربر در این کشور دارد باید با پایگاه اطلاعات روسی مبتنی بر دانشنامه اتحاد جماهیر شوروی جایگزین شود.

طبق گزارش خبرگزاری ریانووستی روسیه، او گفت: «در مورد ویکیپیدیا ... بهتر است آن را با نسخه الکترونیکی دانشنامه بزرگ روسی جایگزین کنید ... در هر صورت، آن نسخه می‌تواند اطلاعات قابل اعتماد در قالبی خوب و امروزی به ما بدهد».

دانشنامه بزرگ روسی ممکن است آخرین دایرةالمعارف چاپی دنیا باشد – که تدوین آن به فرمان ولادیمیر پوتین در سال ۲۰۰۳ شروع شد و نهایتا در سال ۲۰۱۷ منتشر شد.

این دانشنامه ۳۶ جلدی که قیمت هر جلد آن اندکی بیش از ۲۳ پوند است بر اساس دانشنامه شوروی سابق نوشته شده است و منتقدان هشدار داده‌اند که متن بسیاری از زندگینامه‌های موجود در این دانشنامه مطابق دیدگاه رسمی دولت نوشته شده است.

در هنگام شروع پروژه تدوین این دانشنامه، نیکولای پودوسوکورسکی، نویسنده و منتقد، در مصاحبه با «کریستین ساینس مانیتور» گفت: «در وهله اول، برای من اصلا مشخص نیست که ما چرا به چنین دانشنامه بزرگی نیاز داریم. من فکر می‌کنم این یکی از چیزهایی بود که در اوایل دوران پوتین به‌عنوان یک پروژه بزرگ افتخار انتخاب شد.»

«من چند مقاله را که به حوزه تخصص من مربوط می‌شود مرور کردم و دریافتم که کاملاً سطحی نوشته شده‌اند. لیست منابعی که در انتهای این مقالات آمده است کاملا جانبدارانه انتخاب شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگرچه در مدت تدوین این دانشنامه، تنها بر روی نسخه چاپی آن کار شد، کرملین وعده داده است که ۱/۷ میلیارد روبل بودجه برای تهیه نسخه آنلاین آن اختصاص دهد.

نسخه روسی ویکیپدیا که در سال ۲۰۰۱ راه اندازی شد، بیش از ۱/۵ میلیون مقاله دارد، و بزرگترین نسخه ویکیپیدیا در بین زبان‌های اسلاوی است.

این وبسایت از زمان راه‌اندازی چندین بار توسط دولت روسیه مسدود شده است – در آخرین مورد در سال ۲۰۱۵ به خاطر مطالبی در مورد ماری‌جوانا مسدود شد.

در گذشته، دولت روسیه خود از ویراستاران مقالات این وبسایت بوده است – از جمله مقاله‌های مربوط به ساقط کردن هواپیمای پرواز MH370 و درگیری‌های اکراین در سال ۲۰۱۴ را ویرایش کرده است تا تصویری از این رویدادها نشان دهد که به دیدگاه مسکو نزدیکتر باشد.

سخنان پوتین پس از آن مطرح می‌شود که حکومت این کشور با ارائه لایحه «اینترنت مستقل» در تلاش است مدیریت اینترنت را سمت سانسور دولتی آنلاین مشابه سیستم چین ببرد.

از لحاظ نظری، قانون جدید محدودیت‌های شدید و بی‌سابقه‌ای را بر اینترنت روسیه اعمال می‌کند، از جمله سیستمی برای فیلترکردن محتوا و امکان قطع کامل اینترنت در شرایط «اضطراری» را فراهم می‌کند.

طرفداران این قانون ادعا می‌کنند که لازم است اقداماتی اتخاذ شود تا از روسیه در مقابل حملات خصمانه خارجی محافظت شود. منتقدان می‌گویند این قانون مانند نوعی بیمه‌نامه است که به دولت این امکان را می‌دهد که از گسترش عقاید خطرناک جلوگیری کند.

این لایحه پس از آن می‌آید که در ماه مارس قانونی تصویب شد که پیشنهاد می‌کند کسانی که آشکارا به مقامات کشور، پرچم روسیه یا قانون اساسی بی‌احترامی می‌کنند به مبلغ حداکثر ۱۰۰هزار روبل جریمه شوند. مجرمین در صورت تکرار جرم حداکثر تا ۱۵ روز زندانی خواهند شد.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

www.independent.co.uk/news/world/europe

 

© The Independent