ادامه خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی در شب محاصره دانشگاه‌ها

با وجود حمله به چند دانشگاه و خوابگاه دانشجویی، تجمعات گسترده اعتراضی در بروجرد، سنندج، آستارا، مشهد، تهران، سقز، رشت، پیرانشهر، کرج، کرمانشاه، اراک و شهرکرد برپا شد

خیزش سراسری مردم ایران روز شنبه، هفتم آبان هم در شهرها، دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی مختلف ادامه یافت. ایرانیان ساکن خارج نیز در بیش از ۸۰ شهر دنیا با تشکیل زنجیره انسانی، پیام خیزش سراسری مردم ایران را به جهانیان رساندند. از طرفی، با وجود هشدارهای حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، که گفته بود «امروز روز پایان اغتشاشات است و جوانان دیگر به خیابان نیایند»، معترضان در ایران همچنان به اعتراض‌های خود ادامه دادند.

در شامگاه شنبه، همانند جمعه شب، نیروهای امنیتی دانشجویان را در دانشگاه‌ها محاصره کردند و به آن‌ها یورش بردند. ویدیوهایی از ورود لباس‌شخصی‌ها به کوی دانشگاه تهران در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که بر اساس آن، نیروهای بسیج و لباس‌شخصی به کوی دانشگاه وارد می‌شوند و با شعار «حیدر حیدر» به سمت معترضان در دانشگاه می‌روند. ویدیوهایی هم از پرتاب گاز اشک‌آور در کوی دانشگاه منتشر شد.

نیروهای امنیتی دانشجویان دانشکده فنی تهران را پس از تجمع صبح شنبه، در دانشگاه محاصره و تا پاسی از شب در آنجا حبس کردند. مردم ساکن محلات اطراف هم به کوی دانشگاه و دانشکده فنی رفتند تا از دانشجویان حمایت کنند. در همین حال، بیرون کوی دانشگاه و دانشکده فنی مملو از نیروهای بسیج و یگان ویژه بود و نیروهای امنیتی به مردمی که اطراف دانشکده فنی در امیرآباد جمع شده بودند، تیر ساچمه‌ای و پینت بال شلیک کردند. نیروهای امنیتی خیابان منتهی به کوی دانشگاه را هم بستند؛ اما مردم معترض در امیرآباد تهران به سر دادن شعارهای ضدحکومتی از جمله «مرگ بر دیکتاتور» ادامه دادند.

دانشجویان دانشکده فنی تهران از صبح شنبه در مورد نقش جمهوری اسلامی در حادثه شاهچراغ شعارهایی چون «این نقشه‌‌ها تکراریه، داعش خودش سپاهیه»، «‌خامنه‌ای نکبت، عامل هر جنایت» و «همونی که چلاقه، عامل شاهچراغه» سر داده بودند. کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور گزارش داد نیروهای لباس‌شخصی بعضی از دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران را بازداشت و با خشونت سوار ون کرده‌اند.

دانشجویان خوابگاه کرمانی دانشگاه اصفهان نیز تجمعی اعتراضی برگزار کردند. در این تجمع، نیروهای لباس‌شخصی جلو خوابگاه به دانشجویان حمله و چند تن از دانشجویان را بازداشت کردند. به گزارش کانال شوراهای صنفی دانشجویان، نیروهای لباس‌شخصی گوشی دانشجویان را گرفتند و تفتیش کردند.

بر اساس گزارش‌ها، نیروهای امنیتی ساعت ۲۰:۴۵ شنبه شب به خوابگاه امیرکبیر دانشگاه اراک واقع در خیابان میرزای شیرازی حمله بردند و با شلیک گلوله ساچمه‌ای، سه تن از دانشجویان را زخمی کردند. نیروهای امنیتی با شلیک گاز اشک‌آور سعی داشتند معترضان را سرکوب کنند؛ با وجود این، دانشجویان به اعتراض و شعار دادن ادامه دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خوابگاه دخترانه دانشگاه بین‌المللی قزوین نیز شبی ملتهب را سپری کرد. بر اساس آخرین اخبار منتشرشده از اعتراض‌های دانشجویی در این خوابگاه، نیروهای لباس‌شخصی چهار تن از دانشجویان دختر دانشگاه بین‌المللی قزوین را از مقابل خوابگاه ربودند و با یک پژو ۲۰۶ بردند. گفته می‌شود لباس‌شخصی‌ها شوکر داشتند و دانشجویان پسر معترض را با آن ضرب‌وشتم کردند.

دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد و سوهانک نیز شرایط مشابهی را پشت سر گذاشتند. نیروهای امنیتی دانشجویان این دانشگاه را  محاصره کردند و به آن‌ها اجازه ندادند از دانشگاه خارج شوند. نیروهای سرکوبگر همچنین با ورود به دانشگاه، گاز اشک‌آور زدند و دانشجویان را مورد ضرب و جرح قرار دادند. از حمله وحشیانه نیروهای سرکوبگر به دانشگاه آزاد مشهد و کتک زدن دانشجویان با شوکر و باتوم  هم ویدیویی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد. نیروهای امنیتی تعدادی از دانشجویان را با توسل به روش‌هایی خشن بازداشت کردند.

دانشجویان خوابگاه دخترانه دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران نیز شامگاه شنبه شعارهای ضدحکومتی سر دادند. در دانشگاه تربیت مدرس نیز که در نزدیکی کوی دانشگاه قرار دارد، دانشجویان با شعار «آزادی، آزادی، آزادی» تجمع کردند.

شنبه شب، ده‌ها نفر از دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف بازداشت شدند اما تاکنون آمار و مشخصات دقیق آن‌ها اعلام نشده است.

اعتراض‌ها در شهرهای مختلف ایران همچنان ادامه دارد. در بروجرد، مردم بار دیگر به خیابان‌ها آمدند و شعار «مرگ بر خامنه‌ای» سر دادند. نیروهای امنیتی در این شهر سعی کردند معترضان را با خشونت سرکوب کنند و در مناطقی، بین طرفین درگیری ایجاد شد. مردم در مناطقی از این شهر چند دستگاه موتور نیروهای سرکوب را به آتش کشیدند.

مردم در مشهد نیز تا بامداد یکشنبه در خیابان‌ها بودند. نیروهای امنیتی در این شهر هم مردم را سرکوب کردند و با تیراندازی به سمت معترضان سعی داشتند به تجمع‌های مردمی پایان دهند.

شماری از شهروندان معترض در آستارا نیز با سر دادن شعارهایی تجمع کردند. برخی مردم این شهر پس از درگیری با نیروهای امنیتی، آن‌ها را از محله‌هایشان فراری دادند و موتورهایشان را به آتش کشیدند.

مردم سنندج نیز تا پاسی از شب در خیابان‌ها حضور داشتند و شعار «مرگ بر جمهوری اسلامی» می‌دادند. نیروهای امنیتی در این شهر به تخریب اموال مردم متوسل شدند و به سمت معترضان آتش گشودند.

در تهران، سقز، رشت، پیرانشهر، کرج، کرمانشاه، اراک و شهرکرد نیز مانند شب‌های گذشته، تجمع‌های اعتراضی شکل گرفت.