نطق محمدرضا شاه پهلوی در آرامگاه کوروش: آرزو کنیم که فرزندان ما جز روشنایی و امید نداشته باشند

«احترام به فرد و حقوق بشر؛ اصلی که تمام فرهنگ ایرانی بر آن پایه‌ریزی شده است»

به مناسبت هفتم مهرماه، روز بزرگداشت کوروش کبیر، شاهزاده رضا پهلوی، در صفحات خود در رسانه‌های اجتماعی ویدیویی از سخنرانی محمدرضا شاه پهلوی، پادشاه فقید ایران را منتشر کرده است.

این ویدیو بخشی از سخنان محمدرضا شاه پهلوی، در جمع رهبران جهان است که در مهر ماه  ۱۳۵۰ برای شرکت در جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران، به شیراز سفر کردند؛ جشن‌هایی که به مناسبت ۲۵۰۰ سال تاریخ مدون پادشاهی ایران از تاریخ ۲۰ تا ۲۴ مهر ۱۳۵۰ در تخت جمشید برگزار شد و سران حکومتی و پادشاهان ۶۹ کشور جهان در آن شرکت داشتند.

پادشاه فقید ایران در این نطق که در پاسارگاد و در جوار آرامگاه کوروش ایراد کرد، می‌گوید: «ما امشب در چند قدمی با بنای باعظمت تخت جمشید به دور هم گردآمده‌ایم، که ستون‌های خاموش آن شاهد گذشت ۲۵ قرن، با همه رنج‌ها و شادی‌های آن بوده‌اند. همه می‌دانیم که این بنا روزگاری مرکز ثقل جهان بود ولی این خاطره‌ای است که امروز دیگر تنها به تاریخ تعلق دارد. آنچه اکنون برای ما بسیار مهمتر از این جنبه تاریخی و سیاسی است این است که این بنا مرکز حکومتی بود که از نظر فکری بر اساس میراث معنوی کوروش کبیر، یعنی بر پایه احترام به فرد و به حقوق بشر بنیاد نهاده شده بود. و این همان اصلی است که تمام فرهنگ ایرانی بر آن پایه‌ریزی شده است.

۲۵۰۰ سال پیش یکی از فرزندان این سرزمین، کوروش هخامنشی، که به همان اندازه که متعلق به ملت ماست متعلق به تاریخ و عالم بشریت است، کوشید تا با ایجاد تحولی اساسی در اصول حکومتی بی‌مانع جهان آن روز  و با بنیانگذاری شیوه حکومتی تازه بر اساس احترام به حقوق و معتقدات افراد، صفحه تازه‌ای را در تاریخ بگشاید. بسیار رهبران و متفکران و نیک‌اندیشان دیگر بعد از او به همان راهی رفته‌اند که سیر تحول مستمر جامعه بشری به سوی کمال حاصل آن است. آرزو کنیم که با همفکری و هم‌گامی همه نیک‌اندیشان جهان بار دیگر در عصر ما تاریخ ورق بخورد و صفحه تازه‌ای گشوده شود که در آن دیگر اثری از تاریکی‌ها، از فقر و جهل و بیماری و گرسنگی، از تبعیض‌ها و از بی‌عدالتی‌ها نباشد. آرزو کنیم که فرزندان ما برای همیشه در جهانی فارغ از بیم و اضطراب به سر برند و در دیدگاه زندگی خویش چیزی به‌جز روشنایی و امید نداشته باشند.»

هفتم آبان که در گاهشمار ملی ایران بزرگداشت کوروش کبیر به شمار می‌رود، روزی است که بنیان‌گذار و نخستین پادشاه هخامنشی در تاریخ هفت آبان ۵۳۹ قبل از میلاد، وارد شهر بابل شد و یهودیان اسیر را آزاد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هر ساله در این روز علاقمندان به تاریخ و فرهنگ ایران در کنار آرامگاه کوروش در جوار کاخ‌های پاسارگاد در استان فارس گرد هم می‌آیند.

در سال‌های اخیر حاکمیت جمهوری اسلامی از چند روز قبل از فرارسیدن هفتم مهر، برای ممانعت از حضور مردم در این مکان، راه‌های منتهی به آن را مسدود می‌کنند.

امسال با توجه به وقایع جاری در ایران و تظاهرات فراگیر ضدحکومتی در شهرهای مختلف، و همزمان شدن چهلم شماری از جان‌باختگان با این تاریخ، و در عین حال صدور فراخوان‌های متعدد، پیش‌بینی شده بود که جمعیت زیادی در جوار مقبره کوروش کبیر جمع شوند. تصاویر و اخبار رسیده از ایران نشان می‌دهد که نیروهای انتظامی و امنیتی مسیر منتهی به آرامگاه کوروش را با موانع بتنی مسدود کرده‌ند.

معاونت میراث فرهنگی وزارت گردشگری جمهوری اسلامی نیز اعلام کرد که مجموعه تاریخی پاسارگار و تخت‌جمشید از پنجم تا هفتم آبان تعطیل است.

از نطق تاریخی پادشاه فقید ایران در جوار آرامگاه کوروش کبیر، بیش از ۵۰ سال می‌گذرد و جوانان ایرانی در اعتراضات کنونی خود علیه حاکمیت جمهوری اسلامی، نام خاندان پهلوی را به نیکی یاد می‌کنند.