مسن‌ترین زندانی گوانتانامو آزاد شد

از سال ۲۰۰۲ تقریبا ۷۸۰ متهم همکاری با القاعده در بازداشتگاه گوانتانامو زندانی شده‌اند

بازداشتگاه نظامی گوانتانامو در پایگاه نیروی دریایی آمریکا در خلیج گوانتانامو، در جنوب شرقی کوبا، واقع است و در اجاره ارتش آمریکا قرار دارد-Public Domain

وزارت دفاع آمریکا روز شنبه اعلام کرد سیف‌الله پاراچا که مسن‌ترین زندانی بازداشتگاه آمریکا در گوانتانامو محسوب می‌شد، آزاد و به پاکستان بازگشته است. وزارت خارجه پاکستان نیز آزادی و بازگشت این زندانی ۷۵ ساله پاکستانی را تایید کرد و آن را نتیجه رایزنی طولانی با مقام‌های آمریکایی دانست.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز شنبه ۲۹ اکتبر (هفتم آبان‌ماه) در گزارشی نوشت: پاراچا از سال ۲۰۰۳ به همکاری با گروه تروریستی القاعده متهم شده بود و پس از ۱۷ سال بازداشت در گوانتانامو آزاد شد.

در طول این مدت، پاراچا به‌طور رسمی، به انجام هیچ عملیات تروریستی یا جرمی متهم نشد و تنها متهم به همکاری با گروه القاعده بود.

دو سال پیش، در نوامبر سال ۲۰۲۰ پاراچا به‌همراه دو متهم دیگر در هیئت قضایی بازبینی پرونده زندانیان تبرئه شد.

آسوشیتدپرس در ادامه گزارش روز شنبه‌اش، به‌نقل از شلبی سالیوان-بنیس که در جلسه رسیدگی مجدد به پرونده پاراچا او را همراهی و نمایندگی می‌کرد، نوشت: مقام‌های آمریکایی توضیح دقیقی برای تبرئه و آزادی این زندانی ۷۵ ساله پاکستانی ارائه ندادند و تنها به ذکر این نکته بسنده کردند که پاراچا دیگر «یک تهدید مستمر» برای امنیت ایالات متحده به‌‌شمار نمی‌آید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه نیویورک‌تایمز پیشتر در گزارشی نوشته بود ارتش آمریکا از سال ۲۰۰۲ تقریبا ۷۸۰ متهم همکاری با القاعده را در بازداشتگاه گوانتانامو زندانی کرده است.

بر پایه آخرین برآوردهای نیویورک‌تایمز، در سپتامبر امسال، از این تعداد در حال حاضر، ۳۶ تن همچنان در بازداشتند که ۱۰ تن از آن‌ها در انتظار محاکمه‌ و دو تن هم در جریان رسیدگی به پرونده محکوم شده‌اند. تمامی زندانیان گوانتانامو مرد بوده‌اند و هیچ زنی تاکنون در این بازداشتگاه زندانی نشده است.

بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، سه‌تن از متهمانی که همچنان در گوانتانامو زندانی‌‌اند، به‌موجب قوانین دوران جنگ در ایالات متحده، در «بازداشت نامحدود» قرار دارند.

وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای که روز شنبه منتشر کرد از تلاش‌های پاکستان و سایر متحدان ایالات متحده برای کاهش شمار زندانیان گوانتانامو و در نهایت بستن این بازداشتگاه قدردانی کرد.

در بیانیه روز شنبه پنتاگون قید شده که آمریکا به‌طور مستمر تلاش می‌کند تا در نهایت شرایط برای بستن و تعطیلی کامل بازداشتگاه گوانتانامو فراهم شود.

بازداشتگاه نظامی گوانتانامو در پایگاه نیروی دریایی آمریکا در خلیج گوانتانامو، در جنوب شرقی کوبا، واقع است و در اجاره ارتش آمریکا قرار دارد.

بیشتر از جهان