موافقت دولت بایدن با انتقال سه زندانی دیگر از گوانتانامو

پیش از این سه نفر، حکم آزادی شش زندانی دیگر از گوانتانامو هم صادر شده بود

اعتراض نمادین فعالان مدنی به ادامه کار بازداشتگاه گوانتانامو، ۲۰۱۸، پنسیلوانیا- Brendan Smialowski / AFP

روزنامه نیویورک تایمز از قول مقام‌های دولت آمریکا و وکلای زندانیان، گزارش داده است که دولت جو بایدن، انتقال سه زندانی دیگر را که تقریبا ۲۰ سال در زندان گوانتانامو محبوس بودند، تایید کرده است.

تصمیم آزادی این زندانیان، هفته گذشته نهایی شد؛ اما از آنجا که وزارت خارجه آمریکا برای بازگرداندن آن‌ها در حال رایزنی با برخی کشورها است، زمان آزادی این سه تن هنوز مشخص نیست.

سیف‌الله پراچه ۷۳ ساله، مسنترین زندانی گونتانامو، یکی از این افراد است. وی سال ۲۰۰۳ به دلیل ارتباط با القاعده، بازداشت شد. وکیل او گفته است که موکلش دوشنبه شب خبر تایید انتقال خود از گوانتانامو را دریافت کرده است. عثمان عبدالرحیم عثمان ۴۰ ساله از یمن نیز قدیمی‌ترین زندانی گوانتانامو است که آزاد خواهد شد. وی ژانویه ۲۰۰۲ دستگیر شد. زندانی دیگری که قرار است گوانتانامو را ترک کند، عبدالربانی، شهروند ۵۴ ساله پاکستانی است که در سال ۲۰۰۲ به این زندان منتقل شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این سه نفر، حکم آزادی شش زندانی دیگر از گوانتانامو هم صادر شده بود اما هنوز در انتظار کشوری هستند که آنان را بپذیرد. ۳۱ زندانی هم قبلا از گوانتانامو رفته‌اند و با این حساب، شمار کل زندانیان منتقل‌شده به ۴۰ تن خواهد رسید.

به نوشته نیویورک تایمز، برخی از این زندانیان، حدود ۱۰ سال است که با وجود صدور حکم انتقال، همچنان منتظر کشوری هستند که آن‌ها را بپذیرد. دولت آمریکا برای ادامه حبس یا محاکمه این زندانیان، به دنبال هماهنگی‌های دیپلماتیک و امنیتی با دیگر کشورها است.

دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالات‌متحده، یک زندانی را از گوانتانامو به عربستان سعودی منتقل کرد تا ۹ سال باقیمانده از حکم ۱۳ سال زندان خود را در آنجا سپری کند.

با وجود بسته شدن دفتر ناظر بر روند تعطیلی گوانتانامو در دولت ترامپ، جو بایدن، جانشین او، در تلاش است برای تعطیل کردن این زندان، به سیاست‌های دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا -که بایدن هشت سال معاون او بود- بازگردد.

بیشتر از جهان