آغاز هفتمین هفته خیزش سراسری: ده‌ها شهر در سراسر ایران صحنه تظاهرات ضدحکومتی

تظاهرات ضدحکومتی مردم در شهرهای تهران، سنندج، سقز، مریوان، دیواندره، ارومیه، بوکان، مهاباد، کرمانشاه، قصر شیرین، اراک، بابل، تنکابن، بروجرد، و گلشهر کرج جمعه شب ادامه یافت

در حالی که روز شنبه هفتمین هفته خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی آغاز می‌شود، جمعه شب ششم آبان ماه مردم در شهرهای تهران، سنندج، سقز، مریوان، دیواندره، ارومیه، بوکان، مهاباد، کرمانشاه، قصر شیرین، اراک، بابل، تنکابن، بروجرد، و گلشهر کرج به تظاهرات خیابانی و سردادن شعارهای ضد حکومتی پرداختند. همزمان شهرهای اصفهان، زنجان، قزوین، رشت، مشهد و بسیاری از شهرهای دیگر نیز شاهد تظاهرات پراکنده، راه‌بندان‌های اعتراضی و سردادن شعارهایی چون «مرگ بر خامنه» و «مرگ بر دیکتاتور» بودند.

شهرک چیتگر در تهران که چهارشنبه و پنج‌شنبه شب صحنه تظاهرات گسترده مردمی و شعارهای مرگ بر دیکتاتور و مرگ بر خامنه‌ای بود، جمعه شب بار دیگر به تظاهرات خود ادامه دادند.

گروه‌هایی از نیروهای سپاه پاسداران و یگان ویژه در ساعاتی از جمعه شب به شهرک چیتگر هجوم برد و تعدادی از مردم را مورد ضرب و جرح قرار داده و به سوی مجتمع‌های مسکونی و منازل این شهر گلوله و گاز اشک آور شلیک کردند.

محله تهرانسر در غرب تهران نیز جمعه شب ۶ آبان ماه باردیگر شاهد تظاهرات مردمی بود. مردم و به ویژه زنان معترض در در خیابان چهاردهم و برخی خیابان‌های دیگر تهرانسر اقدام به آتش زدن لاستیک و سطل زباله کرده و به سردادن شعارهای اعتراضی پرداختند.

اکباتان نیز جمعه شب باردیگر صحنه تظاهرات و شعارهای ضد حکومتی مردم این شهرک علیه جمهوری اسلامی بود. این در حالی است که طی دو روز گذشته چند بلوک‌ از بلوک‌های مسکونی اکباتان مورد حمله نیروهای سرکوبگر بسیج و سپاه پاسداران قرار گرفته است با این حال مردم اکباتان جمعه شب نیز به اعتراض‌های خود ادامه دادند.

مردم معترض سنندج عصر و شامگاه جمعه بار دیگر به خیابان آمده و با تجمع در خیابان‌های مرکزی و محلات این شهر تظاهرات کردند. معترضان برخی خیابان‌های سنندج را با آتش زدن لاستیک خودرو و سطل زباله مسدود کردند و شعارهایی چون «زن، زندگی، آزادی» و «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

شهر مریوان نیز در استان کردستان جمعه شب صحنه تظاهرات و شعارهای ضد حکومتی مردم و زنان و مردان جوان این شهر بود و معترضان با سردادن شعارهای ضد حکومتی، اقدام به بستن چند خیابان کردند.

در شهر سقز، زادگاه مهسا امینی، نیز روز جمعه ۶ آبان مردم در مراسم چهلم فریدون محمودی یکی از کشته‌شدگان خیزش مردم علیه جمهوری اسلامی شرکت کردند. فریدون محمودی دو روز پس از خاکسپاری مهسا در آرامستان آیچی، در جریان تظاهرات ضد حکومتی مردم سقز با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شد.

مردم سقز در جریان مراسم چهلم فریدون محمودی، شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» سر دادند و در خیابان‌های سقز تظاهرات کردند.

شهر دیواندره نیز که چهارشنبه و پنج‌شنبه شاهد تظاهرات گسترده مردمی با وجود فضای به شدت امنیتی و شلیک مستقیم سرکوبگران بود، روز جمعه شاهد فریادهای «مرگ بر دیکتاتور» مردمی بود که در مراسم چهلم فواد قدیمی از کشته‌شدگان خیزش سراسری مردم علیه جمهوری اسلامی بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مردم شهر دیواندره استان کردستان، بار دیگر در جمعه شب ۶ آبان به تظاهرات گسترده در این شهر همراه و سردادن شعارهای ضد حکومتی پرداختند.

در ارومیه، مردم معترض جمعه شب ادامه خیزش سراسری به خیابان آمدند و با روشن کردن آتش تعدادی از خیابان‌های این شهر را مسدود کرده و شعارهایی علیه جمهوری اسلامی سر دادند.

مردم بوکان با آواز «وه‌ره میدان» جمعه شب باردیگر خیابان‌های شهر را تسخیر کردند. بخشی از معترضان نیز با تجمع در «میدان قدس بوکان» شعار مرگ بر دیکتاتور سردادند.

در مهاباد که طی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه دست‌کم هفت تن از مردم معترض با شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر کشته شده‌اند، پیکر مسعود احمدزاده و همچنین پیکر فرشته احمدی به خاک سپرده شد.

مردم معترض در مراسم خاکسپاری مسعود احمدزاده، شاهو خضری و فرشته احمدی که در تظاهرات دو روز گذشته به دست نیروهای امنیتی کشته شدند، شعارهایی علیه جمهوری اسلامی سر دادند. معترضان در ادامه با تظاهرات در خیابان‌های شهر مهاباد در میدان جمهوری اسلامی این شهر تجمع کرده و «نماد جمهوری اسلامی» نصب شده در این میدان را تخریب کردند.

مردم شهر کرمانشاه نیز روز جمعه ۶ آبان‌، در مراسم چهلم رضا شهپرنیا، از کشته‌شدگان خیزش سراسری، شعارهایی چون «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت» و «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

جمعی از مردم نیز روز جمعه با حضور بر مزار رضا شهپرنیا از کشته شدگان خیزش سراسری در آرامستان بریموند، به مناسبت چهلم او تجمع کردند. در این مراسم مردم شعار «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت» سردادند.

در قصر شیرین، مردم این شهر روز جمعه مراسم خاکسپاری افشین آشام شرکت کرده و شعار «مرگ برخامنه‌ای» سردادند. افشین آشام در تظاهرات چهارشنبه شب ۴ آبان همزمان با چهلم مهسا امینی، در اثر شلیک مستقیم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده است.

مردم قصرشیرین شامگاه جمعه ۶ آبان ماه  نیز به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی خود در سطح خیابان‌های این شهر ادامه دادند.

شهر اراک هم جمعه شب شاهد تظاهرات مردمی و سر دادن شعارها علیه جمهوری اسلامی بود. جمعی از مردم اراک نیز با حضور در خیابان‌های اراک به یاد مهرشاد شهیدی و سینا ملایری دو تن از کشته‌شدگان تظاهرات ضد حکومتی شعار سر داده و شمع روشن کردند.

در بابل با وجود فضای به شدت امنیتی، روز جمعه مراسم چهلم میلاد زارع از کشته‌شدگان خیزش سراسری با حضور پرشمار مردم برگزار شد. مردم پس از مراسم چهلم بر  سر مزار میلاد زارع، در مقابل مغازه او در روستای حمزه‌کلای شش پل بابل تجمع کرده و شعارهای ضد حکومتی سر دادند.

مردم تنکابن (شهسوار) نیز جمعه شب در خیابانی این شهر تظاهرات کردند. نیروهای سرکوبگر شامگاه جمعه به تظاهرات مردم این شهر حمله کردند که با مقاومت مردم به عقب رانده شدند. این نیروها در ادامه در خیابان موضع گرفته و به سوی مردم معترض تیراندازی کردند.

در شهر بروجرد در استان لرستان که از چهارشنبه صحنه تظاهرات مردمی است و پنج‌شنبه شب همزمان با چهلم نیکا شاه‌کرمی به دنبال حمله نیروهای یگان ویژه و بسیج به مردم شاهد درگیری‌هیی بوده است، جمعه شب باردیگر مردم معترض به خیابان آمدند.

در همین حال تظاهرات مردم شهرهای زاهدان، سراوان، ایرانشهر، چابهار و سوران در استان سیستان و بلوچستان نیز از ظهر جمعه بار دیگر آغاز شده است و چندین تن از معترضان در این شهرها از جمله یک کودک با شلیک نیروهای امنیتی کشته شده‌ند.

خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی از روز شنبه وارد هفتمین هفته خود می‌شود. این خیزش سراسری به دنبال کشته شدن مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله اهل سقز، حین بازداشت گشت ارشاد، و به دنبال تظاهرات در شهر سقز و سنندج آغاز شد و با سرعت به ده‌ها شهر ایران گسترش یافت.