پمپئو: ایران ماشین جنگی پوتین را تجهیز می‌کند؛ منابعش نباید آزاد شود

به‌گفته زلنسکی روسیه سفارش ساخت دوهزار پهپاد «شاهد» به ایران داده است

مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا، بار دیگر ضمن انتقاد از رویکرد دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در قبال نظام جمهوری اسلامی، حکومت ایران را متهم کرد ماشین جنگی روسیه در برابر غیرنظامیان اوکراین را تجهیز می‌کند و منابع مالیش در خارج از کشور نباید آزاد شود.

وزیر خارجه پیشین آمریکا، روز سه‌‌شنبه ۲۵ اکتبر (سوم آبان‌ماه) در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: «ایران با ارسال پهپادهایی که غیر نظامیان اوکراینی را می‌کشد، ماشین جنگی پوتین را تجهیز می‌کند.»

وزیر خارجه پیشین آمریکا، در بخش دیگری از پیام روز سه‌شنبه‌اش، به‌طور تلویحی، آزاد‌سازی منابع مالی حکومت ایران در خارج از کشور را اقدامی کاملا اشتباه توصیف کرد که می‌‌تواند سیاست ایران در جنگ روسیه را تقویت کند.

به‌نوشته پمپئو :«آخرین کاری که باید انجام شود این است که صدها میلیارد دلار در اختیار رژیم ایران قرار دهیم.»

دولت بایدن، از زمان روی کار آمدن خود، تلاش زیادی کرده است تا توافق هسته‌ای موسوم به برجام بار دیگر احیا شود. حکومت ایران نیز در این میان تلاش کرده است تا به منابع مالی توقیف شده‌اش در خارج از کشور دست یابد.

هرچند حکومت ایران تاکنون تمامی گزارش‌ها مبنی بر ارسال پهپاد به روسیه را تکذیب کرده است، اما مقام‌های اوکراینی، کشورهای غربی و دبیرکل «ناتو»، در موضع‌گیری‌های اخیر خود، بارها تاکید کرده‌اند شواهد پرشماری وجود دارد که نشان می‌دهد نیروهای روسی از پهپادهای ساخت حکومت ایران برای هدف قرار دادن مراکز انرژی و زیرساخت‌های اوکراین استفاده می‌کنند.

امری که نه‌تنها چشم‌انداز توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی را تیره‌تر می‌کند، بلکه می‌تواند به اعمال تحریم‌های تازه و محدودتر شدن بیشتر امکان دستیابی به منابع مالی حکومت ایران در خارج از کشور بیانجامد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، در آخرین موضع‌گیری خود مدعی شد روسیه سفارش ساخت و ارسال دوهزار پهپاد انتحاری «شاهد» را به حکومت ایران داده است.

همزمان روزنامه هاآرتص، چاپ اسرائيل، روز سه‌شنبه در گزارشی نوشت: هرچند مقام‌های اوکراینی از زمان شروع تهاجم نظامی روسیه، از اسرائیل خواسته‌اند سامانه‌های دفاع هوایی در اختیار کی‌یف قرار دهد، اما مقام‌های اسرائیلی تاکنون با این خواسته مخالفت کرده‌اند.

به‌نوشته هاآرتص، دلیل این مخالفت، نگرانی از واکنش‌های احتمالی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در قبال تل‌آویو است.

روزنامه هاآرتص در بخش دیگری از گزارش روز سه‌شنبه خود به‌نقل از یوسی ملمن، کارشناس امنیتی، نوشت: استقرار پهپادها و موشک‌های بالستیک حکومت ایران در اوکراین، باید رویکرد اسرائیل در قبال بحران حاضر را تغییر دهد.

به‌گفته این کارشناس نظامی، مقام‌های اسرائیلی بارها حکومت ایران را یک «دشمن» خوانده‌اند و گفته‌اند عوامل حکومت ایران در هر کجا، چه در یمن، عراق، سوریه یا لبنان، هدف قرار می‌دهند. حالا در این میان، اوکراین چه فرقی دارد؟

بیشتر از جهان