سفر غیرمنتظره رئیس جمهوری آلمان به کی‌یف

اشتاین‌مایر در اوکراین به اتهام نزدیکی به روسیه در زمان فعالیتش به‌عنوان وزیر امور خارجه آلمان، مورد انتقاد قرار گرفته بود

فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئيس جمهوری آلمان، روز سه‌شنبه سوم آبان‌ماه، در اولين سفر خود به اوکراين از زمان حمله روسيه، وارد کی‌یف شد-ODD ANDERSEN/AFP

فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئيس جمهوری آلمان، روز سه‌شنبه سوم آبان‌ماه، در اولين سفر خود به اوکراين از زمان حمله روسيه، وارد کی‌یف شد. این سفر درحالی انجام شد که همزمان کشورهای غربی طرح گسترده‌ای را برای بازسازی اوکراین پس از پایان جنگ مورد بررسی قرار دادند.

اشتاین‌مایر پس از رسیدن به کی‌یف، گفت: «در این مرحله از حملات هوایی با پهپاد‌ها، موشک‌های کروز و راکت‌ها، برایم مهم بود که پیام همبستگی به اوکراینی‌ها ارسال کنم.»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، هشت ماه حمله نیروهای روسیه، خانه‌ها، ساختمان‌های عمومی و شبکه برق اوکراین را تخریب کرده است. بانک جهانی خسارت وارده به اوکراین را تا‌کنون ۳۵۰میلیارد یورو (۳۴۵ میلیارد دلار) تخمین زده است.

رئیس جمهوری آلمان که موقعیت رسمی او تا حد زیادی تشریفاتی است، روز سه‌شنبه، در سومین تلاش خود موفق به سفر به اوکراین شد. فرانک والتر اشتاین‌مایر در ماه آوریل قصد داشت همراه‌با همتای لهستانی خود و سران کشورهای بالتیک از اوکراین بازدید کند، اما آن زمان گفت که ظاهرا اوکراینی‌ها موافق این سفر نبوده‌اند. اشتاین‌مایر در اوکراین به اتهام نزدیکی به روسیه در زمان فعالیتش به‌عنوان وزیر امور خارجه آلمان، مورد انتقاد قرار گرفته بود. هفته گذشته نیز سفر برنامه‌ریزی‌شده او به کی‌یف، به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی لغو شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفر اشتاین‌مایر به اوکراین درحالی صورت می‌گیرد که اوکراینی‌ها در زمستان امسال به‌دنبال حملات مداوم روسیه علیه زیرساخت‌های آن کشور در هفته‌های اخیر، با کمبود برق مواجه خواهند بود. حملات پهپادی روسیه در هفته‌های اخیر زیرساخت‌های تولید برق اوکراین را از بین برده است.‌

روز سه‌شنبه نيروهای اوکراين به سمت شهر خرسون که تحت اشغال روسيه است، پيش رفتند و شهروندان اوکراینی در شهر جنوبی میکولایف برای دریافت آب و لوازم ضروری صف کشیدند.

در همین حال، در برلین رهبران اتحادیه اروپا کارشناسان خود را گرد‌هم آوردند تا کار بر روی یک «طرح مارشال جدید» را آغاز کنند. این طرح برای بازسازی آینده اوکراین است. این اقدام اتحادیه اروپا با نگاهی به طرح حمایتی جورج مارشال، وزیر خارجه آمریکا در دوره بعد از جنگ جهانی دوم است  که به احیای اقتصادهای اروپای غربی پس از جنگ کمک کرد .

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، گفته است هدف از این نشست بحث درباره این است که «چگونه مطمئن شویم که تامین مالی، بهبود، بازسازی و نوسازی اوکراین برای سال‌ها و دهه‌های آینده تداوم یابد و ماندگار شود.» 

شولتز که در میزبانی این دیدار با اورزولا فون‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، همکاری داشت، گفت طرحی مانند طرح مارشال باید در قرن بیست‌و‌یکم مورد توجه این نسل قرار بگیرد.
این درحالی است که رمضان قدیروف، رهبر چچن و یکی از متحدان پوتین که نیروهایش در اوکراین می‌جنگند، روز سه‌شنبه از مسکو خواست سرعت و مقياس نابودی اوکراين را بالا ببرد.