ناکامی دولت بایدن در انتقال افغان‌ها؛ ۳۲۵ هزار ایمیل هنوز باز نشده‌اند

درخواست بیش از ۶۱ هزار متقاضی افغان ویزای مهاجرت آمریکا هنوز بررسی نشده است

آمریکا از اوت ۲۰۲۱ تاکنون دست‌کم ۸۵ هزار نفر را از افغانستان به آمریکا منتقل کرده است- 

ANNA MONEYMAKER / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

فاکس نیوز روز دوشنبه ۲ آبان، (۲۴ اکتبر)، در گزارشی، اعلام کرد صدها هزار شهروند افغان که برای دریافت ویزای مهاجرت آمریکا واجد شرایط‌ند و باید نجات داده شوند، به دلیل کندی عملکرد وزارت خارجه آمریکا، بلاتکیلف‌اند و با گذشته ۱۴ ماه، هنوز هیچ پاسخی دریافت نکرده‌اند.

این گزارش بر اساس یافته‌های دفتر بازرسی کل وزارت خارجه آمریکا تهیه شد که نشان می‌داد دست‌کم ۳۲۵ هزار ایمیل همکاران افغان دولت آمریکا تاکنون حتی باز هم نشده‌اند.

در این گزارش آمده است: «تا ماه مه ۲۰۲۲، تعداد ۶۱ هزار و ۸۸۸ متقاضی اصلی ویزای مخصوص مهاجرت آمریکا (SIV) با ۳۲۵ هزار ایمیل بازنشده، در صف بررسی قرار داشتند.» این اداره همچنین خاطرنشان کرد که کارکنان وزارت خارجه در ماه مه ۲۰۲۲، «تازه داشتند ایمیل‌های خوانده‌نشده مربوط به اوت ۲۰۲۱ را باز می‌کردند».

وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این دفتر بازرسی اعلام کرد که تا پایان اوت ۲۰۲۲، شمار ایمیل‌های بازنشده را به ۱۴۰ هزار و ۱۷۵ ایمیل، کاهش خواهد داد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در ژوییه ۲۰۲۱، متعهد شد که مترجمان افغان و سایر افرادی را که در طول ۲۰ سال حضور آمریکا در افغانستان با ایالات متحده کار می‌کردند نجات دهد. او گفت که آمریکا «به تعهد خود در قبال کسانی که دوشادوش آمریکا خدمت کرده‌اند» پایبند خواهد ماند. آمریکا با این وعده، از ۱۵ اوت ۲۰۲۱، هم‌زمان با تصرف کابل به دست طالبان، روند تخلیه افغان‌ها با هواپیماهای نظامی را آغاز کرد.

اکنون با گذشت ۱۴ ماه از خروج آمریکا از افغانستان، گزارش‌ها نشان می‌دهند که ده‌ها هزار نفر از متحدان افغان آمریکا و خانواده‌هایشان هنوز در افغانستان‌اند و روند صدور ویزا برای آنان به دلیل مراحل پیچیده و کم‌کاری‌های وزارت خارجه آمریکا، معطل مانده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش دفتر بازرسی وزارت خارجه آمریکا، در هشت ماه منتهی به مه ۲۰۲۲، شمار درخواست‌های ویزایی که کارشان معطل مانده است، از ۲۷ هزار مورد در اکتبر ۲۰۲۱ به ۶۱ هزار ۸۸۸ مورد افزایش یافت. این گزارش همچنان نشان می‌دهد که «نزدیک به ۲۶۰ هزار نفر اعضای خانواده افرادی واجد شرایط دریافت ویزای مخصوص مهاجرت (SIV) نیز در انتظار دریافت ویزا هستند».

این در حالی است که کنگره آمریکا پیش از این، زمان موردنیاز برای تکمیل فرایند صدور ویزای آمریکا برای متقاضیان افغان را ۹ ماه تعیین کرده بود؛ اما اکنون این روند برای اغلب متقاضیان از یک سال هم بیشتر شده است. بنا بر اعلام دفتر بازرسی وزارت خارجه آمریکا، «زمان رسیدگی به متقاضیان SIV افغان پیوسته از دستورالعمل‌ها فراتر رفته است و درخواست‌ها در مراحل مختلف فرایند، متوقف شده‌اند.»

به گزارش وزارت خارجه آمریکا، به دستور دولت بایدن، تاکنون ۱۸ هزار ویزای مخصوص مهاجرت برای متقاضیان افغان صادر شده که حدود ۹ هزار و ۲۰۰ مورد آن پس از خروج آمریکا از افغانستان یعنی در این ۱۴ ماه گذشته، بوده است. با این حال، هنوز شمار افراد واجد شرایط دریافت ویزای آمریکا و بلاتکلیف، به ده‌ها هزار نفر می‌رسد.

دولت آمریکا در ۲۰ سال گذشته، با ایجاد پایگاه‌های بزرگ نظامی در افغانستان و نیز سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی در بخش‌های نظامی، زمینه اشتغال صدها هزار شهروند افغان را فراهم کرد. به همین دلیل، صدها هزار زن و مرد افغان به عنوان متحدان آمریکا، پس از خروج این کشور از افغانستان، با خطر انتقام‌جویی طالبان مواجه شدند. این افراد اکنون در مقیاس‌های متفاوت در افغانستان با خطر جانی مواجه‌اند و می‌کوشند از هر طریق ممکن، این کشور را ترک کنند و به جای امنی برسند.

در حال حاضر، هزاران نفر از متقاضیان ویزای آمریکا در کمپ‌های موقت در ابوظبی، آلبانی و قطر مستقرند و هنوز تکلیفشان معلوم نیست. دولت آمریکا اخیرا اعلام کرد که کمپ موقت ابوظبی را می‌بندد و پناهجویانی که در این کمپ زندگی می‌کنند ممکن است نتوانند به آمریکا بروند؛ با این حال احتمال بازگرداندن آن‌ها به افغانستان نیز بعید به نظر می‌رسد.

بیشتر از جهان