کانادا به یک هزار مهاجر افغان ساکن کمپ ابوظبی اقامت می‌دهد

نزدیک به پنج هزار مهاجر افغان هنوز در کمپ ابوظبی زندگی دارند

دولت آمریکا اعلام کرد با وجود اینکه همه پناهجویان افغان به آمریکا منتقل نخواهند شد، هیچ کدام به افغانستان بازگردانده نمی‌شوند - @HashteSubhDaily/twitter

دولت کانادا پذیرفت یک هزار مهاجر افغان ساکن اقامتگاه موقت ابوظبی را به این کشور انتقال دهد. این هزار نفر بخشی از هزاران مهاجر افغان‌اند که پس از سقوط دولت جمهوری در افغانستان، از این کشور فرار کردند و در انتظار انتقال به آمریکا، یک سال است که در این اقامتگاه موقت به سر می‌برند.

دولت کانادا در حال حاضر، بررسی پرونده‌های این افراد را آغاز کرده است تا مشخص کند چه کسانی برای انتقال به کانادا واجد‌ شرایطند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که بیشتر این مهاجران افغان مدت‌ها است که بلاتکلیف‌اند و دولت کانادا به پیشنهاد ایالات متحده آمریکا، حاضر شده است یک هزار نفر از این مهاجران را به کشور خود انتقال دهد. این برای اولین بار است که کانادا افرادی را به این کشور انتقال می‌دهد که مستقیما با دولت یا نهادهای این کشور در افغانستان کار نکرده‌اند و اکثرا کارمندان دولت پیشین افغانستان‌اند.

مقام‌های کانادایی به خبرگزاری رویترز گفتند که اولویت‌های دولت این کشور برای اسکان مجدد افرادی که در این مرکز اسکان داده شده‌اند، اقلیت‌های مذهبی، زنان مجرد، کارمندان دولت پیشین، فعالان اجتماعی و روزنامه‌نگاران‌اند. در کنار آن، حدود ۵۰۰ مهاجری هم که در این کمپ با نهاد‌ها یا دولت کانادا همکاری داشته‌اند، به این کشور منتقل خواهند شد.

محمد که در سال‌های اخیر مشاور حقوقی پروژه‌های دولت ایالات متحده در افغانستان بوده و در حال حاضر در کمپ ابوظبی ساکن است، به رویترز گفت که به همراه خانواده‌اش برای اسکان مجدد در کانادا درخواست داده؛ زیرا رسیدگی به درخواست‌های ویزای مهاجرت ویژه ایالات متحده طولانی شده است. محمد با محفوظ نگه داشتن نام خانوادگی‌ خود، می‌گوید که بلاتکلیفی و تاخیر بیش از حد آنان را مجبور کرد برای اسکان در کانادا اقدام کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اقدام کانادا برای انتقال مهاجران افغان از کمپ ابوظبی تنها بخشی از مهاجران بلاتکلیف را پوشش می‌دهد. به گزارش رویترز، هنوز در حدود یک هزار مهاجر دیگر در این کمپ حضور دارند که تکلیفشان روشن نیست و دولت آمریکا در مورد آنان تصمیمی نگرفته است.

وزارت مهاجرت کانادا اعلام کرد که تصمیم دارد تا سال ۲۰۲۴، حدود ۴۰ هزار افغان را در این کشور اسکان دهد. از اوت سال ۲۰۲۱ تا حال نزدیک به ۱۸ هزار افغان در کانادا اسکان داده شده‌اند.

با سقوط دولت در افغانستان، هزاران تن از مردم این کشور برای فرار از سلطه طالبان، از طریق برنامه تخلیه، به کمپ‌های موقت در کشورهای مختلف انتقال یافتند. از آن جمله، ۱۲ هزار تن به کمپ بشردوستانه ابوظبی در امارات متحده عربی منتقل شدند. با اینکه بررسی پرونده‌های مهاجران در کمپ‌های دیگر به‌سرعت صورت گرفت، در کمپ ابوظبی این روند با کندی زیادی پیش رفت؛ به طوری که در بیش از یک سال گذشته، تنها هفت هزار نفر از ساکنان این کمپ به آمریکا یا کشورهای دیگر انتقال یافتند.

آمریکا پرونده بخشی از مهاجران ساکن این کمپ را تکمیل کرده و آنان در انتظار انتقال به این کشورند؛ اما این انتقال هم به کندی پیش می‌رود. دولت آمریکا اعلام کرد هیچ یک از ساکنان این کمپ دوباره به افغانستان برگشت داده نمی‌شود و این کشور با همکاری هم‌پیمانان خود در جست‌وجوی راه‌هایی برای اسکان مجدد این افراد است.

بیشتر از جهان