رهبر طالبان، پشتون‌ها را مالک اصلی «مهاجر قشلاق» در تخار اعلام کرد

طالبان حدود ۴۰۰ خانواده ساکن این منطقه را به کوچ اجباری واداشته‌اند که تمام این خانواده‌ها از اقوام غیرپشتون‌اند

گفته می‌شود تاکنون ۴۰۰ خانواده از خواجه بهاءالدین تخار به اجبار کوچ کرده‌اند- آژانس باختر

طالبان ادعا کرده‌اند که اختلاف‌های قومی بر سر مالکیت خانه‌ها و اراضی کشاورزی در منطقه خواجه بهاءالدین استان تخار را حل کردند.

انعام‌الله سمنگانی، مسئول دفتر رسانه‌های طالبان در رشته توییتی که روز دوشنبه، دوم آبان، منتشر شد، نوشت: هیئتی که نخست‌وزیر طالبان برای حل اختلاف میان گروه‌های قومی شهرستان خواجه بهاءالدین استان تخار تعیین کرد، توانست نزاع‌ها در منطقه قشلاق‌نشین بر سر خانه‌های مسکونی و زمین‌های زراعی را برطرف کند.

این سخنگوی طالبان نوشت که مشکل با رضایت طرف‌ها حل شده است و مقام‌های رهبری طالبان رسما اعلام کردند که تاجیک‌ها و ازبیک‌ها در سالیان گذشته در اراضی که پیش‌تر محل سکونت پشتون‌ها هنگام قشلاق بوده و مخروبه‌ شده، ساخت‌وساز و اقامت کرده‌اند و از همین رو، ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، به تاجیک‌ها و ازبک‌ها «مرحمت» کرده و دستور داده در نزدیکی این شهر، ۱۵۰ جریب زمین به آنان داده شود.

به نوشته سمنگانی، این تصمیم نهایی در حضور استاندار طالبان در تخار اعلام شد.

این سخنگوی طالبان افزود: رسیدگی به اختلاف‌ها بر سر زمین‌ها، جای عیدگاه (محلی که در اعیاد فطر و قربان نماز عید می‌خوانند)، مسجد، درمانگاه و مدرسه و زمین‌های زراعی میان ازبک‌ها و پشتون‌ها به یک دادگاه ویژه اسلامی که طالبان مشخص می‌کنند، ارجاع خواهد شد. سمنگانی گفت که بر اساس دستور ملا هیبت‌الله، این دادگاه به‌زودی آغاز به کار خواهد کرد.

در چند هفته گذشته، گزارش‌هایی در مورد کوچ اجباری ساکنان منطقه قشلاق‌نشین شهرستان خواجه بهاءالدین منتشر شد. برخی منابع محلی گفتند که طالبان حدود ۴۰۰ خانواده ساکن این منطقه را به کوچ اجباری واداشته‌اند که تمام این خانواده‌ها از اقوام غیرپشتون‌اند.

همچنین منابعی در افغانستان اعلام کردند که یک هیئت ۵۰ نفره به دستور ملا یعقوب، سرپرست وزارت دفاع طالبان و پسر ملا عمر، نخستین رهبر طالبان، به تخار اعزام شده‌ است و ساکنان غیرپشتون منطقه قشلاقی خواجه بهاءالدین را از خانه‌هایشان کوچ می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شماری از مردم محلی طالبان را به اعمال ظلم بر خانواده‌های غیرپشتون در خواجه بهاءالدین متهم می‌کنند و می‌گویند که آن‌ها تنها غیر‌پشتون‌ها را از زمین‌ها و خانه‌هایشان بیرون کرده‌اند و حتی به آن‌ها اجازه نداده‌اند دام‌هایشان را با خود ببرند.

این اقدام طالبان واکنش‌های شدیدی در پی داشت و جبهه مقاومت ملی کوچ اجباری ساکنان خواجه بهاءالدین تخار را پاکسازی قومی و جنایت جنگی خواند.

ساکنان منطقه خواجه بهاءالدین می‌گویند که نیاکانشان در بیش از ۱۰۰ سال گذشته، در همین خانه‌ها زندگی کرده‌اند اما کسانی که طالبان به‌تازگی به این منطقه منتقل کرده‌اند، ادعا می‌کنند که این‌ اراضی ملک پدری آن‌ها است.

طالبان پیش از این حاضر نبودند در مورد کوچ اجباری ساکنان خواجه بهاءالدین صحبت کنند.

بیشتر از جهان